Auto spuiten

Vraagbaak carrosserie
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Auto spuiten

Bericht door Daniel_25 » 27 feb 2012, 18:46

Er zijn vast wel personen die ervaring hebben met het laten spuiten van een auto.
Hier een lijst met dingen die ik mij afvraag.

Kun je over de bestaande lak laag heen lakken of moet hij eerst tot op het blanke staal worden geschuurd? Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over.

Ik maak een lijst met dingen waar ik op ga letten en dingen die ik ga vragen als ik langs de verschillende “spuiterijen” ga. Dit om informatie en een indruk van het bedrijf te krijgen. Iemand nog advies waar ik op moet letten bij zo'n bedrijf?

Nog dingen die ik moet weten om geen fouten te maken die andere al hebben begaan?

Er zit natuurlijk nog veel meer in mijn hoofd maar ik laat het voorlopig hier bij.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Auto spuiten

Bericht door Maarten-Jan » 27 feb 2012, 20:58

Als de bestaande lak nog in goede conditie is kan deze zo overgespoten worden na licht opschuren. Probleem is echter dat de randen en hoeken dan 'dik' worden, je ziet dat er veel verf op zit. Dat voorkom je door de verf er verder vanaf te halen. Tot op blank staal zou ik nooit doen tenzij dit moet vanwege roestprventie. De oude lak beschermt doorgaans het beste de auto.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Auto spuiten

Bericht door Volumex » 27 feb 2012, 22:34

Ik zou willen zeggen: zie mijn projectfoto's voor een vergelijkbare restauratie (weliswaar als SW).

Mijn auto had doffe plekken op motorkap en dak, waardoor er een soort barsten waren ontstaan. Derhalve was het advies om de liggende delen kaal te schuren tot op het blanke staal. Anders was ik er niet aan begonnen. Was namelijk een "Hell of a Job" en ik ben het met MJ eens dat de originele (grond)lak de meest duurzame is. Afijn de zijkanten heb ik alleen opgeschuurd. Dat betekent dat ik net niet tot aan de grondlaag ben gegaan. Daarna heb ik alle portieren en voorschermen opnieuw afgehangen.

De beste graadmeter voor je zoektocht naar een geschikt bedrijf is om te checken of ze ervaring hebben met dit soort projecten. Met name m.b.t. de leeftijd van je auto.

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Auto spuiten

Bericht door Lancialover » 27 feb 2012, 23:55

Als de bestaande lak goed is, volstaat het idd om deze alleen op te schuren voor de hechting. Belangrijk lijkt me wel dat je goed afspreekt wie de eventuele roestplekken behandeld en op welke manier. Veel spuiters die blazen daar gewoon overheen met als gevolg dat het na een jaar of wat er weer door heen komt. Ga je hem verder zelf helemaal klaar maken (strippen en demonteren) of laat je dat doen?

Verder is het misschien van belang om er rekening mee te houden dat proffesionele spuiters/schadeherstellers alleen nog maar met watergedragen lak mogen spuiten. Dat schijnt van mindere kwaliteit te wezen. Als hij zo geschuurd wordt dat er nergens het blanke staal tevoorschijn komt hoef je in principe ook geen grondlak te gebruiken. En dan heb je nog verschil tussen 1k en 2k lak. Lak waar uiteindelijk nog een blanke lak overheen komt heeft een diepere glans

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Auto spuiten

Bericht door Daniel_25 » 28 feb 2012, 11:14

Waar de lak gebarsten is kan ik met een dremel al het rotte weg halen. Zo krijg ik kleine gaatjes in de lak welke ik kan opvullen met plamuur, waarna ik alles glad kan schuren (iets meer bij de randen). Lijkt mij een goede oplossing...?
Volumex schreef: Daarna heb ik alle portieren en voorschermen opnieuw afgehangen.
Wat bedoel je met opnieuw afgehangen?


Alles kaal maken, demonteren, roest verwijderen, opschuren en alles weer monteren doe ik zelf. Mits het niet te moeilijk is ga ik ook zelf de deuken verwijderen.

Geeft een blanke lak als finish niet ook een betere bescherming?

De voorschermen zitten vast geschroefd en gelijmd, deze kan ik beter laten zitten of niet? Alle scharnierende delen ga ik wel los van de auto aanleveren, omdat je anders gewoon niet overal bij kan komen.

Ik zal op internet zoeken hoe het zit met die water dragende lakken. En 1k lak lijkt mij an-sich niet geschikt, gezien die veel minder tegen chemicaliën kan.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Auto spuiten

Bericht door Maarten-Jan » 28 feb 2012, 18:21

Als je de deuren demonteert zul je zien dat deze niet standaard hangen, maar dat deze verschuifbaar zijn op hun positie. Dit moet je later dus weer herstellen. De deuren afhangen kan lastig zijn. Ik heb er eigenlijk nooit heel veel moeite mee. Ik hang de deur iets vaster dan handvast in de sponning en beweeg hem dan op zijn plek, daarna de bouten vastdraaien en klaar. Soms worden er echter vulplaatjes gebruikt tussen het scharnier en de body. Let hier erg goed op, die zul je weer moeten monteren.

Als je beschadigingen te lijf gaat met een dremel zou ik dit eerst heel goed overleggen met de spuiter. Je benadert vaak niet de kwaliteit die een spuiter wel kan krijgen, vaak kun je dat soort reparaties (ook uitdeuken) beter uitbesteden.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Auto spuiten

Bericht door Lancialover » 05 mar 2012, 23:01

Verschil tussen 1k en 2k lak is dat de ene niet afgespoten word met blanke lak en de andere wel. Met blanke lak over basislak geeft echter wel een mooiere glans, voor de kwaliteit of bestendigheid tegen chemicalien maakt dat niets uit volgens mij. Als je de roest weg wilt slijpen zou ik die plekken ook altijd nog behandelen met iets als Fertan oid. Bedenk wel dat het echte strak maken best wel specifiek werk is. Als je ergens door de bestaande lak heen schuurt en je op het blanke staal komt dan tekent dat zich later altijd af, als er tenminste geen grondlak gebruikt word.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Auto spuiten

Bericht door Daniel_25 » 06 mar 2012, 22:14

Volgens mij betekend 2K "twee componenten". De lak verhard door middel van een verharder/activator en niet door middel van verdamping van een oplosmiddel zoals de 1K lak doet. Op die manier "droogt" 2K lak sneller en is minder gevoelig voor chemicaliën zoals thinner. (Dit is wat ik lees op internet en is dus niet per definitie een feit ;) )

Eerst ga ik kijken wat de spuiterijen zeggen aangaande het steenslag, daarna verder plannen maken.

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Auto spuiten

Bericht door webturbo » 07 mar 2012, 10:41

Let bij plamuren op dat je OF de auto doorlopend in een gortdroge ruimte houdt totdat ie gespoten is, OF dat je epoxyplamuur of een andere plamuursoort gebruikt die geen spons-neigingen vertoont zoals de meeste "auto" plamuursoorten wel doen...

Anders sluit je dus een boel vocht in onder de lak, tegen het staal...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Auto spuiten

Bericht door Daniel_25 » 23 mei 2012, 21:46

Ik heb een adres gevonden waar ik waarschijnlijk de auto laat spuiten, bij de garage/monteur waar ik altijd heen ga. Hij is van huis uit autoschade reparateur dus dat zit wel goed. Ook is het makkelijk dat het 5 min. van huis is.
Dit vind ik zelf vooral prettig om dat ik de beste man goed genoeg ken om te weten dat hij eerlijk is en mij absoluut geen poot zal uitdraaien.

Plaats reactie

Terug naar “Carrosserie”