Stekker solderen op achterruit
Stekker solderen op achterruit
Wie weet waar ik op moet letten als ik een stekker terug op de achterruit soldeer? Word zoiets wel eens gesoldeerd en kan de ruit de hitte wel hebben? (Ruit zit niet in de auto gelukkig.)
Hoe ik het nu zou willen aanpakken: Alles goed schoonmaken en dan met een 80w soldeerbout verhitten tot het soldeer tussen de stekker en ruit vloeit. Mocht dat niet werken ga ik soldeerpasta gebruiken.
Hoe ik het nu zou willen aanpakken: Alles goed schoonmaken en dan met een 80w soldeerbout verhitten tot het soldeer tussen de stekker en ruit vloeit. Mocht dat niet werken ga ik soldeerpasta gebruiken.
Re: Stekker solderen op achterruit
ik zou de stekker eerst op de ruit lijmen/kitten, en dan een soldeerverbinding maken naar de strip die in de ruit zit voor de elekktr. geleiding.
Re: Stekker solderen op achterruit
Solderen zou ik niet doen: je kan hiervoor geleidende lijm kopen (gewoon bij Brezan). Prijzig, maar voorkomt ellende.
Re: Stekker solderen op achterruit
Bedankt voor de info.
Als je op internet zoekt naar ervaringen dan zijn die nogal verschillend......
Maar ik houd het dan voorlopig even op lijmen, daarmee loopt de ruit tenminste geen risico.
Als je op internet zoekt naar ervaringen dan zijn die nogal verschillend......
Maar ik houd het dan voorlopig even op lijmen, daarmee loopt de ruit tenminste geen risico.
Re: Stekker solderen op achterruit
De achterruit is nu voor elkaar. De stekker zit vast en alle verwarmingsdraden werken op de onderste na.
Eerst een stekker aan een stuk metaal gesoldeerd voor een extra groot operavlak. Deze wou ik vast lijmen met electro-lijm van Brezan, maar het stekkertje liet al los als je er naar keek. Stroom geleiden deed hij wel als de beste dus heb ik hem maar als verf gebruikt. De stekker heb ik gelijmd met Bizon combi power waarna hij ook echt muur vast zit. Om de rand van de stekker heb ik dat electro-”lijm” gedaan voor de elektrische verbinding. En als bescherming nog een laag 2-componentenlijm. De verbinding is goed en word niet warm.
De lijnen waren meer werk dan ik had verwacht aangezien ze op veel plekken gecorrodeerd waren. Vooral de plekken die net niet helemaal door waren gerot gaven moeilijkheden. Deze plekken werden zo heet dat ik mijn vinger er aan verbrande. Na alles opgespoord en gemaakt te hebben functioneren alle draden weer. (Op de onderste na, die was te ver heen.)
Ook is de auto weer zonder problemen door de keuring gekomen.
Eerst een stekker aan een stuk metaal gesoldeerd voor een extra groot operavlak. Deze wou ik vast lijmen met electro-lijm van Brezan, maar het stekkertje liet al los als je er naar keek. Stroom geleiden deed hij wel als de beste dus heb ik hem maar als verf gebruikt. De stekker heb ik gelijmd met Bizon combi power waarna hij ook echt muur vast zit. Om de rand van de stekker heb ik dat electro-”lijm” gedaan voor de elektrische verbinding. En als bescherming nog een laag 2-componentenlijm. De verbinding is goed en word niet warm.
De lijnen waren meer werk dan ik had verwacht aangezien ze op veel plekken gecorrodeerd waren. Vooral de plekken die net niet helemaal door waren gerot gaven moeilijkheden. Deze plekken werden zo heet dat ik mijn vinger er aan verbrande. Na alles opgespoord en gemaakt te hebben functioneren alle draden weer. (Op de onderste na, die was te ver heen.)
Ook is de auto weer zonder problemen door de keuring gekomen.
Re: Stekker solderen op achterruit
Netjes! Dit lijkt me ook de meest veilige manier om die stekker te monteren. Waarschijnlijk kunnen ze bij de facbricage van de achterruiten de ruit gelijkmatig verhitten zodat de stekkers veilig gesoldeerd kunnen worden.
En gefeliciteerd met een vese APK!
En gefeliciteerd met een vese APK!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
Re: Stekker solderen op achterruit
Keurig!
Bij mij heeft de stekker verbinding ook losgelaten. Ik heb toen ook maar besloten om met componentenlijm
het eerst goed te bevestigen. En eventueel daarna solderen of electrolijm. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen
Bij mij heeft de stekker verbinding ook losgelaten. Ik heb toen ook maar besloten om met componentenlijm
het eerst goed te bevestigen. En eventueel daarna solderen of electrolijm. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen
Re: Stekker solderen op achterruit
Mooi werk. Hoe heb je de losse lijnen gerepareerd? Ook met die electrolijm?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Stekker solderen op achterruit
Ja, daar werkte het uitstekend voor. Eerst netjes afgebakend met standaard papier plakband, waarna ik er drie laagjes zilververf overheen heb gedaan. Ik ben blij dat deze ruit niet in de auto zat, want de gedachte alleen al geeft mij rugpijn.Frank schreef:Mooi werk. Hoe heb je de losse lijnen gerepareerd? Ook met die electrolijm?
Re: Stekker solderen op achterruit
Mooi werk afgeleverd en super verslag
Op naar een jaar probleemloos Thema rijden
Op naar een jaar probleemloos Thema rijden