Pagina 1 van 1

Koplampen schoonmaken, van binnen!

Geplaatst: 14 jul 2013, 21:19
door Robkg
Omdat ik het lichtbeeld van mijn KC zwaar vond tegenvallen en geen Xenon conversie wilde toepassen, ging ik kijken wat wel de mogelijkheid was.

Polijsten was niet nodig, het is glas en geen kunststof en het was zeker nog niet mat. Wel viel het me op dat er aanslag aan de binnenkant leek te zitten. Nu heb ik eerder koplampen ontleed (en werkend in elkaar gezet) dus besloot gisterenmiddag in een paar vrije uurtjes naar de werkplaats te rijden.

Helaas heb ik geen "voor" foto maar wel tijdens en na het werken. Ik zal het in stappen toelichten, het is vrij simpel en het is vooral zaak om voorzichtig te werk te gaan.

Stap 0: Materialen
3 uur de tijd
3 platte scherpe schroevendraaiers (een kleine, een lange smalle en een brede).
Schilderstape
Doeken
Lijm/kit
Terpentine
Glasreiniging

Stap 1 Strip en klipjes
Om te beginnen, na het openen van de motorkap kan je simpel de stripjes onder de koplampen verwijderen door de schroef aan de grille kant los te draaien. Deze kan je dan voorzichtig naar voren draaien, deze zit achter de carrosserie aan de zijde van het scherm.

Vervolgens kan je met een platte schroevendraaier de klipjes losmaken. Het zijn er 3 per koplamp, let aan de onderkant op, voor mij werkte het goed door mijn vinger er onder te houden en deze voorzichtig los te klikken aan de achterkant. Dat voorkomt dat die wegspringt in het zwarte gat wat de motorruimte heet. ;)

Stap 2 Glas losmaken
Hiervoor had ik 3 schroevendraaiers gebruikt, 1 smalle, een lange smalle en een brede, alle drie met een scherp blad. Ik ben voorzichtig aan de zijkant begonnen (binnenkant) aangezien die iets kan meegeven, vervolgens op het sterkste punt kracht gaan zetten (dit is daar waar de klipjes zaten).
Afbeelding

Als de zijkant en bovenkant los is, zul je voorzichtig de carrosserie kant los moeten gaan wrikken door het glas naar beneden te trekken/draaien. Als dit los is, kan je aan de onderkant in de kit/lijmrand de lange dunne schroevendraaier zetten en deze als hefboom gebruiken. Neem kleine stapjes!

LET OP! De deflector van het knipperlicht zit vast in de unit, zorg ervoor dat de kit/lijm aan de binnenkant deze niet kapot maakt bij het verwijderen.

Na een tijdje komt het glas dan los:
Afbeelding

Stap 3: Bescherming
Het is heel belangrijk dat de reflector niet beschadigd raakt, dit is namelijk een apk afkeurpunt en dan kan je de lamp weggooien.
Daarom heb ik een stevige doek genomen (poetsdoek van de rol) en deze met schilderstape vast gemaakt, door dit aan de binnenkant van de kap (niet de reflector!) te plakken. Aan de onderkant heb ik het restant simpel met de schroevendraaier er tussen gedrukt. Er kan dan ook geen vuil meer invallen.

Ook heb ik een oude handdoek over de bumper onder de lamp geschoven en met schilderstape de carrosserie ook beschermd. Dit is echt nodig! Het heeft mij zeker 4 grote krassen bespaard!

Afbeelding
Afbeelding

Wanneer je dit hebt gedaan, kan je met de scherpe schroevendraaiers de kitresten uit de sponning/sleuf schrapen. Het is belangrijk dat alles weg is voor een goede hechting van de nieuwe lijm/kit.

Stap 4 Reflector reinigen
Een van de oorzaken van het slechte licht, bleek een vieze reflector te zijn. Dat leverde wel een probleempje op, want deze kunnen eigenlijk niks hebben. Daarom hebben we het simpelste gedaan wat we konden bedenken en dat was een anti-statische doek en condens uit de adem. Vervolgens met een echt hele lichte druk zachtjes gewreven.

Doe niet alleen de onderkant, maar ook de bovenkant. Bij mij was de achterkant niet vies (heel gek). En voordat je begint, blaas eerst eventueel zand of ander gruis weg, dit maakt krassen.

Hier is goed te zien wat het verschil is, dit komt niet door de hoek van de fotos, het verschil is echt zo groot (de andere koplamp was nog erger).

Afbeelding
Afbeelding

Stap 5: Het glas
Op de eerste foto's is al te zien dat het glas niet helder meer is. Daar heb ik eerst de lijmresten afgekrabd, met een verfkrabber ging dit best fijn. De laatste restjes heb ik met terpentine opgelost.

Vervolgens eerst met Dasty volledig gewassen in een sopje, goed alle terpentine, zand en andere resten verwijderd. Nadat deze gedroogd was heb ik met glasreiniger het geheel nog een keer gedaan.

Het resultaat spreekt voor zichzelf (het verschil was in werkelijkheid nog duidelijker)
Afbeelding

Stap 6: Monteren
Dit lijkt de makkelijkste stap, maar is het zeker niet. Zorg ervoor dat je de kit regelmatig, niet teveel, maar ook zeker niet te dun aanbrengt. Teveel kan in je lichtbeeld komen en te weinig, tsja, dan krijg je vocht. Wees ook zeker dat je kit geschikt is, het best is niet uithardende kit, voor meerdere oppervlaktes geschikt. Hoe dan ook, neem geen zwarte! Dit ga je namelijk zien. Grijs of wit is de kleur om voor te gaan.

Nadat je 1 unit afgekit hebt, druk je voorzichtig het glas op de plek (verwijder van te voren al de tape). Doe meteen de sluitklipjes op hun plek.
Pak daarna twee spanbanden of touwen en druk het glas stevig op de plek en bind deze daar vast. Anders zakt het glas te ver naar beneden en naar buiten.
Afbeelding

Zelf heb ik het 1 nacht laten drogen en dat leek voldoende te zijn om de boel op z'n plek te houden. Het resultaat zag er weer zo uit:
Afbeelding

Re: Koplampen schoonmaken, van binnen!

Geplaatst: 14 jul 2013, 21:27
door Dickamerica
Tis ff klooien,maar resultaat mag er zijn moet ik zeggen! :thumbup:

Re: Koplampen schoonmaken, van binnen!

Geplaatst: 14 jul 2013, 21:32
door Robkg
Dickamerica schreef:Tis ff klooien,maar resultaat mag er zijn moet ik zeggen! :thumbup:
Dank je, het was netto zo'n 3 tot 4u werk. Mijn vader heeft me voor een deel geholpen, dat scheelde flink in de tijd. Dus we waren in 2 uurtjes klaar.

Re: Koplampen schoonmaken, van binnen!

Geplaatst: 14 jul 2013, 21:33
door Erwin123
Top verslag! :thumbup:

Re: Koplampen schoonmaken, van binnen!

Geplaatst: 14 jul 2013, 22:12
door Maarten-Jan
Goed gedaan! Ik had laatst mijn lampglas kapot van de K. Ik heb de originele Xenon units. Ik heb wel de gehele lamp gedemonteerd omdat je dan minder risico op beschadigen van de auto hebt. De lamp zit tenslotte maar met 3 boutjes vast.

Overigens heb ik ook een donor unit uit elkaar gehaald en daarbij ging de kit niet makkelijk los! Daar heb ik flink op gezwoegd met messen en schroevendraaiers met als eindresultaat een beschadigd glas. Dit is daarom m.i. een operatie die je niet zondermeer eenvoudig uit kunt voeren. De ene kit zit veel vaster dan de andere!