Een Thema roest!

Vraagbaak carrosserie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Een Thema roest!

Bericht door Maarten-Jan » 14 nov 2009, 18:09

Doordat ik de LX aan het slopen ben geweest heb ik weer heel wat verborgen roest ontdekt op de carrosserie. Gezien de ernst van deze deels onzichtbare roest, wil ik de foto's met je delen.

Opvallend is dat de roest zich manifesteert onder de raamlijsten. De achterruit zat er nog origineel ingeplakt dus het lijkt op een ondoordacht productieproces. Met deze foto's bij de hand kun je dus ongeveer bedenken hoe ver gevorderd de roest is als er wat roestdraadjes onder de lak rond de ruit zichtbaar zijn. Mocht je je Thema voor langere tijd willen houden en behouden dan loont het de moeite de ruiten eens te demonteren om de roest preventief aan te pakken. Zo lang het nog oppervlakkig is heb je namelijk een eenvoudige klus; de delen zitten niet in het zicht!

Ik daag je uit ook jouw roestspoken met ons te delen!
Bijlagen
De zichtbare plek, duidelijk dat hieronder veel roestschade is
De zichtbare plek, duidelijk dat hieronder veel roestschade is
De onzichtbare plek, wat een boel roestschade!
De onzichtbare plek, wat een boel roestschade!
Ter hoogte van het afwerkstripje in het midden.
Ter hoogte van het afwerkstripje in het midden.
Oud ijzer....helaas.
Oud ijzer....helaas.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: Een Thema roest!

Bericht door Ronald » 14 nov 2009, 18:46

Zo hier zaten we met z'n allen fijn op te wachten zeg. :evil:

Wrijf het maar effe in. :lol:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: Een Thema roest!

Bericht door Betakoen » 14 nov 2009, 18:57

Ik heb me eens laten vertellen dat bij hoge snelheden het plastic randje rond de sierlijst gaat 'flapperen', en dan door de lak heen slijt. Dat is het begin. Bij mijn thema is het zo dat er net onder het plastic randje een wit streepje zichtbaar is (dus al door de lak heen en grondverf zichtbaar)

Omdat er onder dat plastic randje dan ook water kan zitten kan het snel gaan.....

Mijn garagehouder kleefde daarom bij z'n eigen thema scotch 33 onder het randje, als extra bescherming. Hoewel netjes gedaan was het toch nog zichtbaar.

Tja het zijn geen nieuwe auto's meer hé!

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Een Thema roest!

Bericht door webturbo » 14 nov 2009, 19:56

Feitelijk valt dit na 17 jaar nog wel mee ; ondoordacht productieproces vind ik een wat zwaar verwijt voor iets wat licht begint te roesten op een moment dat je vrijwel alle andere Fiats (en heel wat andere auto's ook) geheel met stoffer en blik bij elkaar kan vegen ;)

Maakt dit plekje niet minder vervelend natuurlijk, en behoorlijk lastig goed te herstellen.

Sowieso is een lijst standaard-roestpunten met foto's een prima waarschuwing/aankoopgids!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Een Thema roest!

Bericht door Hans8V » 15 nov 2009, 13:17

Inderdaad valt het eigenlijk nog best wel een beetje mee bij een Thema, echter wel belangrijk om roest tijdig aan te pakken. Als je de auto tenminste rijdend wilt houden ;)
Maar hier mijn bijdrage, de plekjes van m'n nieuwe Thema heb ik meteen laten repareren...
Nieuwe Thema, is reeds gerepareerd.
Nieuwe Thema, is reeds gerepareerd.
en de bovenkant van de lasnaad
en de bovenkant van de lasnaad
Volgens mij moet iedereen dit naadje maar eens conroleren, het zag er op het eerste gezicht namelijk nog best goed uit...
Om te zorgen dat de kokerbalken niet vollopen, ook gerepareerd
Nieuwe Thema, gerepareerd.
Nieuwe Thema, gerepareerd.
De kriksteunen:
De puntlas-punten roesten ook vaak weg, gewoon vervangen/repareren dus
De puntlas-punten roesten ook vaak weg, gewoon vervangen/repareren dus
en de andere
en de andere
Laatst gewijzigd door Hans8V op 15 nov 2009, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Een Thema roest!

Bericht door Hans8V » 15 nov 2009, 13:21

En hier twee redenen om mijn oude Thema maar in een loods te zetten :? :
Later met alu-tape dichtgeplakt
Later met alu-tape dichtgeplakt
en de andere kant:
Achterruit rechts a.jpg
Mogelijk is dus onder de rubbers de lak al even ver heen als die uit het voorbeeld van MJ...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Een Thema roest!

Bericht door webturbo » 16 nov 2009, 11:31

Dat plekje in de wielkast had mijn zwarte destijds ook, in veel minder vergevorderd stadium. Is er inderdaad eentje om absoluut snel te verhelpen, anders wordt de hele dorpel van binnenuit gezoutstraald...
Afbeelding

Lambert
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 aug 2009, 23:54
Locatie: Haarlem

Re: Een Thema roest!

Bericht door Lambert » 18 nov 2009, 21:14

brrr...naar onderwerp, maar hierbij mijn bijdrage

roest verwijderen,
dorpel verroest
dorpel verroest
nieuw stuk dorpel gelast
als nieuw
als nieuw
invoegen en aflassen
past!
past!

Plaats reactie

Terug naar “Carrosserie”