Fluitend geluid op hogere snelheden

Vraagbaak carrosserie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Fluitend geluid op hogere snelheden

Bericht door Paolo » 10 nov 2008, 22:33

Mijn Thema kampt al vanaf het begin met het volgende euvel:
Vanaf ongeveer 140 km/u en een beetje afhankelijk van de windrichting komt er
een redelijk indringend fluitgeluid onder de motorkap vandaan. Het lijkt erop dat
het bij de ruitenwisser vandaan komt, maar dat is het niet. Het zit daar gevoels-
matig wel dichtbij. Jullie begrijpen dat dit geluid het comfortabel cruisen met mijn
auto op hoge snelheid, en daar is ie voor gemaakt, hinderlijk verstoord. :(

Lang verhaal kort: Wie heeft enig idee wat het kan zijn?
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fluitend geluid op hogere snelheden

Bericht door Maarten-Jan » 11 nov 2008, 08:27

Koop maar een flinke rol tape en plak met elke rit iets anders af. Uiteindelijk zul je het dan vinden. Fluit ie ook als de ruitenwissers heen en weer gaan?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Fluitend geluid op hogere snelheden

Bericht door Hans8V » 11 nov 2008, 12:34

Eerlijk gezegd vind ik een Thema voor een comfortabele reiswagen wel wat lawaaig. Maar als je bedenkt wanneer de auto ontworpen is valt dat wel mee.
Ik heb zelf al wel de nodige geluiddempende matten onder de vloerbedekking gemaakt, en kwam er pas achter dat ik achter dat de A-stijlen ook behoorlijk wat geluid doorgeven. Het zal ook behoorlijk helpen als je hier geluidsisolerend materiaal achter stopt. MJ vond mijn auto zelfs wel stil!
Maar het is lastig een bepaald geluid te localiseren, gewoon telkens iets afplakken of afdichten en weer een rondje rijden.
Zitten die rubber randen bovenop de koplampen wel goed? En de rubber rand die op het schtbord tegen de motorkap moet drukken?
Trial & Error...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Fluitend geluid op hogere snelheden

Bericht door RickThema » 12 nov 2008, 16:39

Klopt, de Thema is niet de meest geruisloos cruiser die er is!
Metname de type 1's maakten door de opbouw van de spiegels veel herrie!

Dat zweedse hok waar ik nu in rondtuf is echt bijna geruisloos! Maja wat wil je als, als je de vloerbedekking optilt zit er een laag watten onder van wel 15 cm dik!
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fluitend geluid op hogere snelheden

Bericht door Paolo » 12 nov 2008, 21:51

Hier de reactie van Marco_V6LX. Ik heb een traantje moeten wegpinken :roll:
_________________

Hoi Paul,

Ik las net je vraag over het fluitgeluid op lanciathema.nl, maar ik heb nog geen account, dus vandaar dat ik je even zo mail.

Ik heb dit ook af en toe gehad. Rechts van het stuur zit een klein roostertje, waarin de sensor voor de climate control zit. Hierin zit een heel klein ventilatortje om lucht uit het interieur langs deze sensor te trekken. Bij veel tegendruk maakt dit herrie. Leg je vinger maar eens over het roostertje en het geluid verdwijnt. Misschien moet het ventilatortje gesmeerd worden?

Veel succes en groetjes,
Marco


Jullie allen bedankt voor de input en Marco ook bedankt voor deze tip. Ik ga 't as. weekend even uittesten.
Ooit van zoiets vets gehoord trouwens? Een ventilatortje dat de lucht langs de sensor trekt? :o
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Fluitend geluid op hogere snelheden

Bericht door Hans8V » 14 nov 2008, 19:38

Dat ventilatortje zit er echt hoor. Is de ruimtetemperatuuropnemer voor het interieur. Heb ik ook al eens gehad. Net een irritante mega-mug als dat motortje droogloopt. Een drupje dunne olie deed wonderen.
Maar omdat jij het over geruis op hogere snelheid hebt denk ik niet dat je ventilatortje het probleem is.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Carrosserie”