V6 1991

Gebruikersavatar
Ralpha
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 jun 2011, 14:01

V6 1991

Bericht door Ralpha » 15 dec 2012, 17:08

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... l?q=lancia" onclick="window.open(this.href);return false;

Koopje!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: V6 1991

Bericht door Cromapower » 15 dec 2012, 22:26

Ziet er netjes uit hoor. De 2.8 V6 is misschien geen mooie motor zoals de Busso V6 maar rijd wel erg fijn.
Ik zou het niet erg vinden om er eentje te bezitten. Helaas is mn portemenee er het nu niet mee eens. :lolno:
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: V6 1991

Bericht door Frank » 17 dec 2012, 00:37

Tja, een echte volbloed (zoals de Busso) is het niet, maar hij ziet er mooi uit. Wat verbruikt zo'n PRV nou in de dagelijkse praktijk? Ben gewoon nieuwsgierig :)
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: V6 1991

Bericht door Paolo » 17 dec 2012, 09:19

Ik heb me ooit door iemand bij Halan laten vertellen dat de eerste klanten helemaal niet zo blij waren met de 'Busso'. Veel te hitsig en lawaaierig was het oordeel. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Maar nu niet meer :lol:
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Hancia
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 mei 2009, 16:35

Re: V6 1991

Bericht door Hancia » 23 dec 2012, 11:05

Tsja,
wat vebruikt zo'n PRV V6 in de praktijk:
- mijn 88er verbruikte zo rond 1: 9,5
- mijn 92er verbruikte ca. 1: 11 (veel lange afstanden).

Ik heb de advertentie even bekeken: wel een erg lage kmstand voor een V6..... Het is dat ik momenteel veel youngtimers in bezit heb want anders was ik wel even gaan kijken.

En qua motorkarakteristiek: ik vind deze V6 (zeker de katloze versie) onderin de toeren (< 2.500) verschrikkelijk fijn rijden en dat is wel het gebied waarin je in de praktijk het meeste verkeert. Al moet ik zeggen: de Prisma (een katloze 1.6 IE van 1987) die ik daarvoor reed was tot 140 kmh sneller (19 sec) en de inhaalacceleratie 80-120 kmh was ook sneller (7 sec!).

groetjes,
Hans

don pedro
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 okt 2008, 18:28

Re: V6 1991

Bericht door don pedro » 23 dec 2012, 11:35

IK zelf heb een 88 er, dus nog 1e serie type spinnekop. Rijdt erg lekker heel anders dan een busso v6. Is koud wel wat nerveus, maar eenmaal warm zit ie goed in zijn toeren. Verbruik is van secundair belang want het waren geen zuinigheids monsters to begin with. 1 op 9 haal ik doorgaans wel.

Heb kort even kontakt gehad met de verkoper, maar ondanks zijn klm stand viel ik af vanwege de roest aan wielkasten en raamranden achter. Ook was de aircopomp niet werkend en moet een deel van de uitlaat vervangen worden.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: V6 1991

Bericht door Maarten-Jan » 23 dec 2012, 11:43

Volgens mij hebben we hem ook al vaker gezien. Roest is idd direct dodelijk. Helaas is de auto daardoor niet meer waard dan € 500,-. Wel een ideale motor om op LPG te rijden. De oudere spinnekoppen waren onzuiniger dan de latere series. Ik heb er zelf eentje gehad uit 91 en die heeft me veel plezier gegeven. Martin Willems zei destijds dat het erg afhing van de auto of deze snel voelde of niet. Met andere woorden, de ene V6 reed duidelijk hitsiger dan de andere. Heeft waarschijnlijk met inrijden te maken.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: V6 1991

Bericht door Frank » 23 dec 2012, 12:19

Misschien een domme vraag, maar wat is een "spinnekop"?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: V6 1991

Bericht door RickThema » 23 dec 2012, 12:29

De k-jetronic, hier al een elektronische bij de s1 nog mechanisch.

Slecht onderhoud of afstelling doen het potentieel van de motor teniet.
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: V6 1991

Bericht door Maarten-Jan » 23 dec 2012, 12:35

Dat is het verschil tussen K-jectronic (de benzineverdeler zit tussen de cylinderbanken en daar worden de leidingen naar de injectoren geleid; soort spinnekop) en de (volgens mij) J-tronic van de later modellen.

Op Youtube staat een filmpje van de spinnekop. Die Thema's werden nog 6V genoemd ipv V6.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Auto's”