Vakantieliefde...
Vakantieliefde...
Ben je bij familie op Sicilië op visite, staat ineens de Alfetta buiten. Die auto is eind jaren zeventig naar Italië gereden en heeft sindsdien in een garage gestaan om er ooit nog eens lekker mee te gaan rijden. Maar aangezien er dan een Italiaans kenteken op moet, en dat zo'n gedoe is, is het er nooit van gekomen. Jaarlijks is er wel een klein rondje mee gereden om de boel draaiende te houden en zijn er al de nodige dingen vervangen (accu, uitlaat, vorig jaar motor gecheckt voor bruidsauto gebruik), maar nu toch te koop omdat er toch niet mee gereden zal worden...
Na een grondige inspectie heb ik slechts (heel bijzonder voor een Alfetta ) één slecht binnenscherm gevonden (op derde foto).
Na een proefritje (bandjes opgepompt) en een beetje onderhandelen heb ik de auto gekocht!
Het is dus een AR Alfetta coupe GT. Een 1800 (erg zeldzaam) van 1975 in een heel redelijke staat. En op Nederlands kenteken.
De volgende uitdagingen zijn er nu dus:
- Het kenteken is bij de RDW niet meer 'actief'. Kan met een keuring/schouwing in Zwolle weer actief gezet worden. Daarna kan ook pas de tenaamstelling geregeld worden, en is ie ook APK plichtig. Ondertussen weet ik al wel dat er wel een verzekering te regelen valt op het kenteken zonder dat het een 'actief' kenteken is, of de auto op mijn naam staat. Da's handig voor de reis hier naar toe.
- Auto (rijdend) deze kant op krijgen: 1. rijdend naar Palermo, op de ferry naar Genua, en vanaf daar naar Zwolle rijden. Zou moeten kunnen. 2. Een autotrein, die rijden vanuit Zuid-Italië naar (oa) Düsseldorf. Dat moet ik nog precies uitzoeken, maar is niet goedkoper dan de ferry. Alleen minder rijden voor de Alfetta.
- Hoe zit het met een niet actief Nederlands kenteken in het buitenland op de weg, en over de grensposten?
- Laatste stukje in Nederland op een aanhanger, of via kleine weggetjes naar de stalling?
Maar de foto's:
Na een grondige inspectie heb ik slechts (heel bijzonder voor een Alfetta ) één slecht binnenscherm gevonden (op derde foto).
Na een proefritje (bandjes opgepompt) en een beetje onderhandelen heb ik de auto gekocht!
Het is dus een AR Alfetta coupe GT. Een 1800 (erg zeldzaam) van 1975 in een heel redelijke staat. En op Nederlands kenteken.
De volgende uitdagingen zijn er nu dus:
- Het kenteken is bij de RDW niet meer 'actief'. Kan met een keuring/schouwing in Zwolle weer actief gezet worden. Daarna kan ook pas de tenaamstelling geregeld worden, en is ie ook APK plichtig. Ondertussen weet ik al wel dat er wel een verzekering te regelen valt op het kenteken zonder dat het een 'actief' kenteken is, of de auto op mijn naam staat. Da's handig voor de reis hier naar toe.
- Auto (rijdend) deze kant op krijgen: 1. rijdend naar Palermo, op de ferry naar Genua, en vanaf daar naar Zwolle rijden. Zou moeten kunnen. 2. Een autotrein, die rijden vanuit Zuid-Italië naar (oa) Düsseldorf. Dat moet ik nog precies uitzoeken, maar is niet goedkoper dan de ferry. Alleen minder rijden voor de Alfetta.
- Hoe zit het met een niet actief Nederlands kenteken in het buitenland op de weg, en over de grensposten?
- Laatste stukje in Nederland op een aanhanger, of via kleine weggetjes naar de stalling?
Maar de foto's:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
Re: Vakantieliefde...
Geweldig! Van harte gefeliciteerd. Een beauty. Ik zeg, rijden over de weg. Drie dagen maximaal. Wanneer gaan we?
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.
Re: Vakantieliefde...
Goed verhaal Gewoon terugrijden die handel (niet via Zwitserland).
Re: Vakantieliefde...
Oef wat een fraaie ontdekking! Ik was laatst ook bij mensen op bezoek in Noorwegen en hadden een hele lading (helaas zwaar verroeste) oude wagens op het terrein staan. Maar deze ziet er nog mooi uit! Erg leuk, ik ben dol op zulke klassiekertjes
Re: Vakantieliefde...
Gefeliciteerd! Prachtig mooie coupe!
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05
Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05
Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)
Re: Vakantieliefde...
En ondertussen is de Alfetta in Nederland. De auto heeft voor vertrek een grote beurt gehad, inclusief remolie, bakolie, en winterbanden (nodig voor de reis door de Alpen in het winterseizoen...).
Na wat rondvragen bleek de enige mogelijkheid voor een legaal kenteken het monteren van een tijdelijk Hongaars kenteken te zijn, en het is wel apart dat er ineens Hongaren voor je gaan rijden en beginnen te zwaaien , maar ook de Italianen steken bij het zien van een klassieker ook een duim op, dat is leuk rijden!
De route ging via Palermo met de ferry naar Genua, en vanaf daar via de Dolomieten (Bolzano), Innsbruck en Munchen naar Nederland. De auto heeft het keurig gedaan en rijdt heerlijk comfortabel met het verkeer mee. Omdat ik niet wist hoe het blok zich zou houden hebben we niet harder dan 120 gereden (3500 tpm) en dat rijdt goed. Vanwege de Baustelles op de Autobahn ligt je gemiddelde dan echt niet lager dan alle moderne auto's
Natuurlijk is er nog wel het één en ander te doen voordat er weer een geldig Nl kenteken met Apk LP zit: remschijven afdraaien/ vervangen, koplampen afstellen, ophangings rubbers vervangen en de kachelventilator aan de praat krijgen, maar verder valt het reuze mee. Het is vooral het goed schoonmaken van alles wat scharniert, en 20 jaar stof weg zien te krijgen.
Het plan is om de komende tijd nog even lekker een beetje rond te rijden voor plezierritjes, en vanwege de verwachtte gezinsuitbreiding de auto dan een tijd te stallen. Er passen in een Thema namelijk veel beter kinderzitjes!
Na wat rondvragen bleek de enige mogelijkheid voor een legaal kenteken het monteren van een tijdelijk Hongaars kenteken te zijn, en het is wel apart dat er ineens Hongaren voor je gaan rijden en beginnen te zwaaien , maar ook de Italianen steken bij het zien van een klassieker ook een duim op, dat is leuk rijden!
De route ging via Palermo met de ferry naar Genua, en vanaf daar via de Dolomieten (Bolzano), Innsbruck en Munchen naar Nederland. De auto heeft het keurig gedaan en rijdt heerlijk comfortabel met het verkeer mee. Omdat ik niet wist hoe het blok zich zou houden hebben we niet harder dan 120 gereden (3500 tpm) en dat rijdt goed. Vanwege de Baustelles op de Autobahn ligt je gemiddelde dan echt niet lager dan alle moderne auto's
Natuurlijk is er nog wel het één en ander te doen voordat er weer een geldig Nl kenteken met Apk LP zit: remschijven afdraaien/ vervangen, koplampen afstellen, ophangings rubbers vervangen en de kachelventilator aan de praat krijgen, maar verder valt het reuze mee. Het is vooral het goed schoonmaken van alles wat scharniert, en 20 jaar stof weg zien te krijgen.
Het plan is om de komende tijd nog even lekker een beetje rond te rijden voor plezierritjes, en vanwege de verwachtte gezinsuitbreiding de auto dan een tijd te stallen. Er passen in een Thema namelijk veel beter kinderzitjes!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
Re: Vakantieliefde...
Gefeliciteerd met de voorspoedige reis
Het lijkt me een mooi en overzichtelijk project. Ik zou een goede antiroestbehandeling niet vergeten!
Het lijkt me een mooi en overzichtelijk project. Ik zou een goede antiroestbehandeling niet vergeten!
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: Vakantieliefde...
Heel gaaf hoor, zeker deze eerste types!
Wees er maar zuinig op want volgens mij zijn ze ondertussen zeldzaam
Wees er maar zuinig op want volgens mij zijn ze ondertussen zeldzaam
Re: Vakantieliefde...
Een anti roest behandeling staat zeker hoog op de lijst. Er moeten ook best wel wat plekjes worden bijgewerkt, dus is het nog even te bezien of dat zonder overspuiten kan maar het liefste zou ik de originele lak houden.
Gelukkig heeft deze auto in z'n jonge jaren al eens een tectyl behandeling gehad, en dat scheelt aan de onderkant nogal!
Van deze serie heb ik trouwens nog geen originele GT 1800 kunnen vinden, dus bijzonder is ie zeker
Gelukkig heeft deze auto in z'n jonge jaren al eens een tectyl behandeling gehad, en dat scheelt aan de onderkant nogal!
Van deze serie heb ik trouwens nog geen originele GT 1800 kunnen vinden, dus bijzonder is ie zeker
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
Re: Vakantieliefde...
En alweer een leuke update. Goed om te horen dat je 'm probleemloos hier naar toe hebt kunnen loodsen.
Ik kijk uit naar het vervolg hiervan. Laat ons niet te lang wachten.
En wat een kekke kleur
Ik kijk uit naar het vervolg hiervan. Laat ons niet te lang wachten.
En wat een kekke kleur