Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
DEEL 3
vraag is nu nog of de bumper en het achterlicht nieuw moeten zijn. Een lens vervangen in de lamp kan ook en een 2e hands bumper behoort ook tot de mogelijkheden. Deze RVS kan je ook nog polijsten mits niet te diep (met je nagel erover niet te voelen)....
vraag is nu nog of de bumper en het achterlicht nieuw moeten zijn. Een lens vervangen in de lamp kan ook en een 2e hands bumper behoort ook tot de mogelijkheden. Deze RVS kan je ook nog polijsten mits niet te diep (met je nagel erover niet te voelen)....
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
gelijk naar de winterstallingHans8V schreef:Dat gaat de goede kant op! Krijgen ze zelfs de bodem dan weer in de goede vorm? Maar als het zo lekker opschiet kun je over een paar weken alweer rondrijden
verder was m.n. het RA-scherm opgevouwen, de onderkant c.q. tussenpanelen viel reuze mee
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
Ik kan me de initiele schrik erg goed voorstellen! Ik houd daar ook absoluut niet van, tegen afspraken in aan de gang gaan. Toch vind ik het resultaat erg veel belovend! Komt het toch allemaal nog goed? Doe je nu een complete spuitbeurt? Je hebt immers nog wat budget over zo.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
hmm... dat ziet er niet verkeerd uit toch? Als ze het netjes krijgen zonder veel plamuur zou ik er wel vrede mee kunnen hebben.
Ik blijf erbij dat ik het altijd erg knap vind hoe de goede vakmensen dat weer voor elkaar krijgen, respect. Ik moet moet moet!!! dat ook leren.
Dat een materiaal sterker wordt door vervorming klopt opzich wel, aangezien het zeer lokaal vervormt is heb je daar enkel weinig profijt van. Volgens mij heet dat principe spanningsverharding ofzo. Door het vervormen worden de moleculen uit hun 'natuurlijke positie' getrokken en ontstaan er zo genoemde 'dislocaties' in het materiaal oftewel in elkaar geprakte klutjes moleculen. Omdat deze met grote kracht in elkaar gedrukt zijn willen ze niet meer zo makkelijk heen en weer verschuiven als dat ze dat in hun natuurlijke situatie zouden doen, en wordt het materiaal in principe minder makkelijk vervormbaar.
Je merkt dat heel goed bij aluminium, als je een aluminium strip buigt gaat dat best makkelijk, maar naarmate je hem verder buigt gaat het steeds zwaarder omdat het eigenlijk 'versterkt' op dat moment
Ik blijf erbij dat ik het altijd erg knap vind hoe de goede vakmensen dat weer voor elkaar krijgen, respect. Ik moet moet moet!!! dat ook leren.
Dat een materiaal sterker wordt door vervorming klopt opzich wel, aangezien het zeer lokaal vervormt is heb je daar enkel weinig profijt van. Volgens mij heet dat principe spanningsverharding ofzo. Door het vervormen worden de moleculen uit hun 'natuurlijke positie' getrokken en ontstaan er zo genoemde 'dislocaties' in het materiaal oftewel in elkaar geprakte klutjes moleculen. Omdat deze met grote kracht in elkaar gedrukt zijn willen ze niet meer zo makkelijk heen en weer verschuiven als dat ze dat in hun natuurlijke situatie zouden doen, en wordt het materiaal in principe minder makkelijk vervormbaar.
Je merkt dat heel goed bij aluminium, als je een aluminium strip buigt gaat dat best makkelijk, maar naarmate je hem verder buigt gaat het steeds zwaarder omdat het eigenlijk 'versterkt' op dat moment
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
Heel vreemd idd dat men zo aan de gang is gegaan, zie je maar hoe belangrijk juiste communicatie is met je klant. Ik was bepaald 'not amused' om het voorzichtig uit te drukken. Gelukkig is het voorlopige eindresultaat niet verkeerd.......er is nog steeds geen definitieve schade vastgesteld, zo heb ik vernomen van de verzekeraar, lijkt er op dat plaatwerker en expert onder 1 hoedje spelen. Zij hebben waarschijnljk voor de arbeidsintensieve oplossing (uitdeuken etc.) gekozen ipv de meer voor de hand liggende en economische (plaatdelen compleet vervangen), al moet ik eerlijk zijn dat ik niet weet wat het verschil is qua kosten...Maarten-Jan schreef:Ik kan me de initiele schrik erg goed voorstellen! Ik houd daar ook absoluut niet van, tegen afspraken in aan de gang gaan. Toch vind ik het resultaat erg veel belovend! Komt het toch allemaal nog goed? Doe je nu een complete spuitbeurt? Je hebt immers nog wat budget over zo.
Wat ik eventueel zou overhouden zit in verschil inschatting voor bumper (€400), band (€200) en achterlichtunit (idem) en de in de praktijk gekozen oplossing: 2e hands (bumper €150, achterlicht €75), of nieuw (€450 bumper resp. €175 achterlicht) of repareren (al-unit €35) of niet (band en al-unit). Praat je dus over hoogstens een paar honderd euro, te weinig voor een complete beurt. Maar die schijnt volgens de spuiter ook niet nodig te zijn...
Laatst gewijzigd door JW turbo16V LX op 27 okt 2010, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
Behoudens het op eigen initiatief handelen van het schadebedrijf vind ik het resultaat er goed uitzien. Ik ben overigens persoonlijk meer een voorstander van de gekozen oplossing dan van het inlassen van nieuw plaatwerk.
Enerzijds vanwege de kosten. Het vervangen van dit soort plaatdelen staat qua tijd niet in verhouding tot het richten. Dat laatste is voor een geoefende plaatwerker feitelijk een koud kunstje.
Anderzijds is het kwalitatief ook de beste optie, omdat je de structuur van de auto niet wezenlijk veranderd. Enige aandachtspunt blijft de roestpreventie bij dit soort auto's. Ter vergelijk: op de Kappa kun je een steenslagplekje moeiteloos een jaar onbehandeld laten zitten. Bij de Beta moet je er als de spreekwoordelijke kippen bij zijn. In dit geval moet je heel goed controleren hoe de lasnaden er vanaf zijn gekomen. Als het plaatwerk ingevouwen en weer terug gevouwen is, is de lak vaak ook gebarsten. Uiteraard wordt de auto op die delen gespoten, maar als je de lasnaden van de achterwielkasten bij deze auto bekijkt, dan zie je drie platen op elkaar gepuntlast. Daar komt geen lak, maar ook geen tectyl tussen.
Overigens zie ik niet in waarom de hele auto gesoten zou moeten worden. In mijn beleving was die toch al netjes?
Enerzijds vanwege de kosten. Het vervangen van dit soort plaatdelen staat qua tijd niet in verhouding tot het richten. Dat laatste is voor een geoefende plaatwerker feitelijk een koud kunstje.
Anderzijds is het kwalitatief ook de beste optie, omdat je de structuur van de auto niet wezenlijk veranderd. Enige aandachtspunt blijft de roestpreventie bij dit soort auto's. Ter vergelijk: op de Kappa kun je een steenslagplekje moeiteloos een jaar onbehandeld laten zitten. Bij de Beta moet je er als de spreekwoordelijke kippen bij zijn. In dit geval moet je heel goed controleren hoe de lasnaden er vanaf zijn gekomen. Als het plaatwerk ingevouwen en weer terug gevouwen is, is de lak vaak ook gebarsten. Uiteraard wordt de auto op die delen gespoten, maar als je de lasnaden van de achterwielkasten bij deze auto bekijkt, dan zie je drie platen op elkaar gepuntlast. Daar komt geen lak, maar ook geen tectyl tussen.
Overigens zie ik niet in waarom de hele auto gesoten zou moeten worden. In mijn beleving was die toch al netjes?
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
nee in principe moet het na de reparatie voldoende zijn. De auto is unikleur zwart dus dat zal wel lukken
overigens zal men de auto ook nog tectyleren, heb gevraagd om dat wat verder uit te breiden dan alleen de achterkant
overigens zal men de auto ook nog tectyleren, heb gevraagd om dat wat verder uit te breiden dan alleen de achterkant
- webturbo
- Donateur 2011
- Berichten: 1351
- Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
Jammer dat er geen "before" foto van de binnenkant van de kofferbak bij zit.
Dit lijkt zo alles mee te vallen. Maar inderdaad: zomaar beginnen met repareren is op z'n best vreemd te noemen.
Goede behandeling van alle naden en kieren (vooral die in beweging geweest zijn) is natuurlijk wel heel belangrijk. Dus geen dikke laag teer overal overheen blaffen maar eerst zorgen dat alles goed in de (grond)lak staat voordat de tectylspuit aangeraakt wordt...
Dit lijkt zo alles mee te vallen. Maar inderdaad: zomaar beginnen met repareren is op z'n best vreemd te noemen.
Goede behandeling van alle naden en kieren (vooral die in beweging geweest zijn) is natuurlijk wel heel belangrijk. Dus geen dikke laag teer overal overheen blaffen maar eerst zorgen dat alles goed in de (grond)lak staat voordat de tectylspuit aangeraakt wordt...
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
tja dat is vaak niet gemakkelijk uit te leggen, anderzijds is dit wel een redelijk ambachtelijk bedrijf dat wel vaker met dit bijltje heeft gehakt. desalniettemin zal ik ze er nadrukkelijk op wijzen. bedankt voor de tip
- wpcastillom
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
- Locatie: Amsterdam
Re: Nationaal Oldtimer Festival - het begon zo leuk....
ziet er echt top uit!
trouwens ff off-topic, hoeveel inch is dat onder de beta?
trouwens ff off-topic, hoeveel inch is dat onder de beta?