PRV meet and greet 2013

Is er binnenkort een evenement waar Lancia Thema liefhebbers naartoe zouden moeten? Plaats het hier
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4111
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contact:

PRV meet and greet 2013

Berichtdoor Maarten-Jan » 16 Okt 2013, 23:21

Beste Lancia-liefhebber,

Op 15 september j.l. vond de eerste PRV meet and greet plaats. De PRV-motor is onder andere geleverd in de Lancia Thema maar ook in veel andere auto's. Tijdens de meet and greet hebben we geprobeerd zo veel mogelijk auto's met een PRV V6 bij elkaar te krijgen.

Lex Stax
http://www.douvrin.eu

DSC_0283_klein.jpg


PRV Meet and greet

Herinnering
De Alpine, Citroën XM, Delorean, Lancia Thema, Peugeuto 504, 505 en 604, Renault 25, 30, Safrane en Espace, Talbot Tagora en de Volvo's 262 C Bertone, 264, 265, 760 en 780 Bertone hebben hun kloppend motorisch hart met elkaar gemeen. Allemaal auto's die een beetje autoliefhebber met enige levenservaring, zich wel voor de geest kan halen. Maar kunt u zich ook de Dodge Monaco, Helem V6, UMM Alter II of de verschillende modellen van Venturi nog herinneren? En wist u dat Jean-Louis Schlesser met een door een PRV-motor aangedreven sportwagen de Dakar rally heeft gereden? Allemaal auto's met een motor die is ontwikkeld voor en door Peugeot, Renault en Volvo. Vandaar dat dit een PRV-motor wordt genoemd.

Historie
Het PRV-verhaal begint in 1966 wanneer Peugeot en Renault een samenwerkings¬verband sluiten voor het delen van bepaalde componenten. Oorspronkelijk had Renault een V6-motor nodig voor de luxe Renault 30. In 1969 werd La Française de Mécanique (ook wel Compagnie Française de Mécanique genoemd of simpelweg F.M.) als eerste samenwerking aangekondigd. De F.M.-fabriek werd gebouwd in Douvrin in de buurt van Lens in Noord-Frankrijk. In 1971 sloot Volvo zich aan als derde partner in het project.

Het verhaal gaat dat men in eerste instantie een V8 voor ogen had, waarvan de optimale blokhoek 90 graden bedraagt. Er is echter bewust gekozen voor een 90 graden V6 vanwege voordelen ten opzichte van een 60 graden V6. Zes zuigerstangen twee aan twee op de krukas in plaats van zes individuele stangen op de krukas zou een veel beter draaimoment opleveren. En de daardoor kortere krukas kan hogere toerentallen verdragen en levert een kortere motor op. De 90 graden blokhoek levert ook een lagere motor op wat belangrijk is voor een mooie stroomlijn.
Wat verder opmerkelijk was dat de hele motor van aluminium zou moeten worden gemaakt in tegenstelling tot de toen gangbare zwaarlijvige gietijzeren uitvoeringen. Aluminium is minder sterk dan gietijzer en daarom moest de lichtmetalen Douvrin V6 ook compact zijn,zodat de constructie beter bestand is tegen trillingen.

De opbouw van de productielijn in de fabriek in Douvrin startte in juni 1973. In januari 1974 waren de fabrieken klaar. In De Renault 30 had de eer om de eerste auto te zijn die werd geleverd met een PRV-motor. In oktober van dat jaar werd de PRV-motor gepresenteerd in de Volvo 264. Eind 1975 werd de PRV-motor al in 5 verschillende auto's verkocht. Tot 1997 werden er bijna één miljoen van deze motoren gebouwd in diverse uitvoeringen. De motor groeide in de loop van de tijd van 2.664 cc naar 2.849 cc. Daarbij werden carburateurs in de loop van de tijd vervangen door diverse injectiesystemen.

Verschillend
De PRV-motor is in zeer uiteenlopende auto's ingebouwd. De motor is zowel voor in de auto gebouwd als achterin (Delorean en Alpine). De motor dreef zowel achterwielen aan (zoals alle Volvo's) als de voorwielen (zoals Citroën XM en Renault Safrane en Espace). Daarbij variëren de carrosserieën van sportwagens, naar limousines zoals de Peugeot 604, coupés zoals de Peugeot 504 en Volvo 262, cabrio's (Peugeot 504) tot de grondlegger van de MPV's (Renault Espace). Een grotere diversiteit is in autoland haast niet denkbaar. Alle auto's hebben met elkaar gemeen dat het topmodellen zijn uit hun tijdsgewricht. Ze zijn daarom ook allemaal rijk uitgerust. Heerlijke auto's waar je als kleine jongen van kon dromen.
Wat zou het leuk zijn om zoveel mogelijk van deze droomauto's bij elkaar te krijgen!

PRV Meet and greet
En met die gedachte is gestart met het organiseren van een PRV 'Meet and greet'. Hiervoor zijn alle autoverenigingen benaderd waarbij auto's rondrijden met een PRV-motor. De datum werd geprikt op 15 september 2013.
Soms moet je geluk hebben. Want op 15 september stond ook de najaarsrit van de DeLorean-club gepland. Ze namen graag deel. De DeLoreans waren daarom ruimschoots vertegenwoordigd. Zij waren ook door hun aantal blikvangers van de eerste orde.
DeLoreans en een exclusieve Volvo 262C uit Duitsland, evenals een fraaie Renault Safrane uit België maakten dat het een internationale bijeenkomst werd. Soms heb je ook pech. De Alpines hadden op 15 september hun clubtour gepland in het noorden van het land en dat was helaas niet meer te verzetten. Jammer. De Lancia Thema club heeft goed meegewerkt, maar helaas is het niet gelukt om een Lancia Thema met PRV-motor naar Amersfoort te krijgen. Ook de Talbot Tagora 2.6 en de Renault (= Eagle) Premier waren helaas niet aanwezig. Ze rijden wel rond in Nederland!

In de aanloop naar 15 september hadden zich zo'n vijfitg PRV-bezitters aangemeld. We waren benieuwd wie er daadwerkelijk zouden komen. Het weer werkte gelukkig prima mee. Een septemberzonnetje ontving de auto's rond het middaguur.
Uiteindelijk kwamen er meer dan 50 auto's. Daaronder zeer bijzondere auto's zoals de eerder genoemde DeLorean, Volvo 262C en Volvo 780. Maar ook een verlengde 760 uit de voormalige DDR. Gelukkig waren er ook enkele Renault 30's, de stamvader van de PRV-auto's. De oudste auto was een Peugeot 504 Coupé uit 1975. De nieuwe auto was een Renault Safrane uit 1995.

Uiteraard biedt zo'n meet and greet met mooi weer, de mogelijkheid om in andermans auto te zitten. Dan hoor je de verhalen van collega autoliefhebbers en zie je en voel je hoe zo'n andere auto is. De motorkappen moeten natuurlijk open. Dan blijkt ook dat er uiteraard veel overeenkomsten zijn, maar ook heel veel verschillen. Het is grappig om te horen dat bijvoorbeeld een DeLorean eigenaar zijn dynamo gewoon bij de Renault-dealer heeft besteld. Of dat een Peugeot-bezitter zijn V6 laat reviseren door een Volvo-specialist. Het kan allemaal met zo'n hart.
Met alle 50 auto's werd een tour gemaakt door de omgeving. Bijna 50 km met de V6-en rondom Amersfoort toeren. Het is een bijzondere ervaring om met tientallen verschillende auto's op pad te zijn en tóch verbonden te zijn. Ook is het erg leuk om dezelfde motor, anders te horen klinken in een andere auto. Het oorspronkelijke idee om zoveel mogelijk auto's bij elkaar te krijgen, is prima geslaagd. En het leuke is: de bezitters zijn allemaal échte autoliefhebbers.en de auto's zijn ook allemaal bijzonder.

PRV Event 2014: 14 juni
Het was een leuke en geslaagde middag 'meet and greet'. Zo leuk dat er in 2014 een vervolg komt: PRV Event 2014. De locatie en het programma worden in de komende tijd bepaald. Belangstellenden kunnen op de hoogte blijven per e-mail door zich aan te melden op de site

Lieme Huib Osinga
Lex Stax
info@douvrin.eu

Autotypen die in Amersfoort aanwezig waren:
Peugeot 504 V6 coupé 1975
Peugeot 604 Automaat SL 1976
Volvo 262 GL 1976
Volvo 262 Coupé 1977
Volvo 262C Bertone 1977
Peugeot 604 TI 1978
Volvo 262C Bertone 1978
Peugeot 504 cabriolet V6 1979
Peugeot 504 Coupé V6 1979
Volvo 262C Bertone 1979
Volvo 264 GLE 1979
Volvo 265 GL 1979
Peugeot 604 1980
Volvo 262C 1980
Volvo 262C Bertone 1980
Delorean DMC 121981
Peugeot 604 STi automatique 1981
Renault 30TX 1981
Volvo 264 GLE 1981
DeLorean DMC 12 1982
Peugeot 504 V6TI coupé 1982
Volvo 760 GLE 1982
Volvo 760 GLE Hausser 1982
Peugeot 604 GTI 1984
Volvo 760 GLE 1985
Volvo 760 GLE Staatslimousine 1986
Volvo 780 Bertone 1986
Volvo 780 Bertone 1987
Volvo 780 Bertone 1988
Volvo 780 1989
Volvo 760 GLE 1990
Citroën XM V6 aut. Exclusive 1992
Renault Safrane V6i aut. 1995
Volvo 760 Limo estate
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Erwin123
Berichten: 1904
Lid geworden op: 28 Dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor Erwin123 » 17 Okt 2013, 19:01

Leuk verslag met een bijzondere opkomst. Jammer dat er geen Thema deelnemer was, maar er is nog een herkansing lees ik.

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1668
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor Paolo » 17 Okt 2013, 20:48

Hoeveel Douvrins hebben we eigenlijk onder ons? Mijn 'berperkte' geheugen reproduceert alleen Chris. Wie zie ik over het hoofd? :?
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

don pedro
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 Okt 2008, 18:28

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor don pedro » 17 Okt 2013, 21:35

Hey Paul, hier een 1988 6V, capo.

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1668
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor Paolo » 17 Okt 2013, 23:30

F#ck Peter. Ik schaam me diep... Mijn welgemeende excuses. Kon je (ook) niet?
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

don pedro
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 Okt 2008, 18:28

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor don pedro » 18 Okt 2013, 12:06

Nope herstellende van een zware hersenschudding.
Gaat stuk beter na 4 weken rust.

Morgen wel op de Lancia Stand aanwezig in Rosmalen

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1668
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor Paolo » 18 Okt 2013, 14:23

Ai, dat klinkt niet goed. What happened?
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

don pedro
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 Okt 2008, 18:28

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor don pedro » 18 Okt 2013, 15:35

De trap wilde niet meewerken thuis in opwaartse richting, dus onvrijwillig in aanraking met de plavuizen in de gang thuis.
Kwartier kwijt. Ritje ambulance + eigen risico souperen in ziekenhuis. Bizarre ervaring kan ik je vertellen.

Gebruikersavatar
thema85
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 Nov 2010, 23:16
Locatie: Opmeer

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor thema85 » 22 Okt 2013, 13:10

Paolo schreef:Hoeveel Douvrins hebben we eigenlijk onder ons? Mijn 'berperkte' geheugen reproduceert alleen Chris. Wie zie ik over het hoofd? :?


Voor de "statistieken": ik heb ook een origneel in NL geleverde 88'er 6V in bezit. Wordt momenteel nog voor dagelijks gebruik ingezet.

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1668
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: PRV meet and greet 2013

Berichtdoor Paolo » 22 Okt 2013, 15:28

@Don Pedro: Heftig zeg! Fijn dat je weer herstellende bent.
@Thema85: Ah, kijk, da's goed nieuws! Wees er maar zuinig op :thumbup:
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.


Terug naar “Evenementen”  "Actieve onderwerpen"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast