Diesel suggesties

Vraagbaak aanschaf
Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Diesel suggesties

Bericht door Ard 420 » 27 jan 2011, 10:31

Om even in te haken op wat andere topics die er op het moment lopen (diesel omslagpunt, aankoop suggesties en rottende tipo-C platforms... ;) ): Naar alle waarschijnlijkheid ga ik binnen een aantal maanden verhuizen naar Almelo, maar aangezien ik dan waarschijnlijk ook nog 3 a 4 maanden in Den Haag blijf werken zat ik te denken om er een dieseltje bij te kopen.

Niet dat de 164 geen kilometervreter is natuurlijk, maar met een verbruik van 1:11 en daarbij de huidige benzineprijzen wordt zo'n 3000 km per maand toch een dure grap. Naar mijn eigen berekeningen scheelt een diesel (tot 1250 kg zoals de 164) dan minstens 100 tot 150 euro per maand. Een andere overweging is ruimte: Aangezien er ook een hoop verhuisd zal moeten worden is een SW of een ruime hatchback handig natuurlijk.

Qua prijs ben ik niet van plan om er veel meer dan 1000 euro voor neer te leggen, dus dat beperkt de opties ook alweer een beetje. Kom ik uit op de volgende gegadigden:

- Tempra 1.9 TD
- 146 2.0 TD of JTD
- Marea Weekend TDS of JTD
- Croma Turbo D.i.d

Nu ben ik een totale nitwit op dieselgebied (en nooit gedacht dat ik deze discussie sowieso ooit zou hoeven voeren :D ), dus ik heb vooral wat vragen wat betreft de motoren (ook de auto's zelf natuurlijk) en jullie ervaringen ermee.

Voor de hand ligt dat de JTD's de modernste motoren zijn, krachtiger en zuiniger. Maar daardoor ook duurder en moeilijker te vinden in de genoemde prijsklasse. Weten jullie of de TD's (zelfde in de Tempra en de 146) daar veel voor onder doen? En de TDS (100) uit de Marea, is dat weer een stapje beter? Uit ervaring weet ik inmiddels wat een fijn ruimtewonder de Croma is, maar hoe zit het met die D.i.d? Een vroege poging naar een JTD (direct injection)?

Alvast bedankt voor jullie feedback. Qua looks zou ik gaan voor de 146, qua comfort voor de Croma en qua ruimte en praktische overwegingen voor de Marea.

Thanks, Ard
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Diesel suggesties

Bericht door Paolo » 27 jan 2011, 13:10

Almelo????? Licht licht staat op groen... :lol: Wat ga je daar doen?

Ik zou voor de Thema SW TD Automaat van MJ gaan. Kan je alvast wat spullen vooruit brengen. Superwagen!
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Gebruikersavatar
max-franke
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jun 2009, 17:01
Locatie: Wagenberg

Re: Diesel suggesties

Bericht door max-franke » 27 jan 2011, 14:01

Waarom niet een late Dedra TD? Is een prima product, snel, carrosserie geeft geen krimp, betrouwbaar en goedkoop.
De latere Croma Did motoren waren niet best.
Een Tempra is net wat te oud, maar de Marea's zijn wel oke, maar ga dan voor de JTD's en niet voor de TD.
De Alfa's zijn oke, maar volgens mij corrosiegevoeliger dan de Dedra's.




http://link.marktplaats.nl/416774272" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Diesel suggesties

Bericht door Hans8V » 27 jan 2011, 14:06

Ik ben bang dat de ruimte in een 146 niet echt vergelijkbaar is met een echte SW. Een Marea is dan wel echt een stuk groter. Volgens mij is de Thema SW aut van MJ alweer bijna bij henzelf in gebruik, maar kun je ook naar die van Marktplaats kijken. Dan heb je tenminste echt de ruimte voor het verhuizen! :D

Maar welkom in het Oosten des Lands :!: Een Wijs besluit ;)
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Diesel suggesties

Bericht door Ard 420 » 27 jan 2011, 14:25

@ Max: Zo'n Dedra is nog best zwaar, nieteens zo heel groot en ook niet enorm zuinig met 'oudere' TD. Verder niets mis mee natuurlijk, mooi model! ;)

@ Hans: Dank je, maar de definitieve overstap komt pas over een paar maanden. Ben wel al een aantal maanden geregeld in Almelo te vinden. Lekker rustig en zeer aantrekkelijke huizenprijzen! 8-)

Heb de SW van MJ gevonden, daar mag dan wel eerst eens een APK op als hij hem gaat gebruiken! ;) Mooie wagen en een Thema heeft natuurlijk een streepje voor. Wel jammer dat hij idd zo zwaar is en waarschijnlijk ook nieteens zo zuinig...

Een 146 is idd niet te vergelijken met een SW. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de Marea (JTD), al is een Lybra 1.9 JTD misschien ook wel te vinden. Mooier, maar dan weer minder praktisch.
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: Diesel suggesties

Bericht door JW turbo16V LX » 27 jan 2011, 21:51

voor zo'n kleine besparing ga je toch niet die ellende op je hals halen?...... :eh:
je weet nu wat je hebt, kan max €600 besparen om iets te kopen waar je maar weer dezelfde prijs voor moet zien te krijgen, laat staan het onvoorziene onderhoud. Gewoon ff accepteren dat er wat meer door heen gaat gedurende 3 a 4 maanden zeg ik en een keer een boedelbakkie huren

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Diesel suggesties

Bericht door webturbo » 27 jan 2011, 22:05

Een 146 is vrij compact. Kan een boel in mee door de vijfde deur, maar het is geen SW. Ik vind 'm ook een beetje rumoerig en straf geveerd om heel veel kilometers mee te rijden, maar het is wel een fijne stuurauto. Het is wel de hardst rottende Tipo C die er is, Alfa heeft op dat gebied tenslotte een naam hoog te houden. Binnenschermen voor, en de gehele bodemplaat (van de zitruimte voor en achter, van dorpel tot dorpel) zijn gevoelige punten, bumpersteunen voor zijn vaak ook stoffer en blik werk. Een auto die je niet koopt zonder 'm op de brug heel goed bekeken te hebben, want de rotterij kan zich ook goed verstoppen onder de taaie steenslagcoating.

Ook een Croma is geen SW, maar wel ongelooflijk ruim voor een 5-deurs sedan. Is mij destijds prima bevallen als verhuisdieseltje.

Tempra SW is wel een fraaie verhuiswagen met lage tildrempel (de uitklapbare bumper!). Dedra en Marea doen daar toch wel iets voor onder.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Diesel suggesties

Bericht door Ard 420 » 27 jan 2011, 22:18

Tja, daar zit ook wel weer wat in... Het is over het algemeen geen perfecte auto die je op de kop tikt... :think:

En de Marea heeft toch ook zo'n neerklapbare bumper en een mooie vlakke laadvloer? Ik houd denk ik voorlopig mn ogen en oren open voor een Marea Weekend 1.9 JTD, dat lijkt toch de beste optie. Heel misschien ga ik dan ook eens een Lybra SW 1.9 JTD proberen, wat minder ruimte maar wel een stuk mooier. Dan neem ik in maart wel de beslissing of het echt nodig is en welke het dan gaat worden.

Met een beetje geluk vallen de onderhoudskosten voor een half jaar gebruik mee en kan je hem voor dezelfde prijs weer verkopen. En misschien bevalt het wel zo goed dat het langer de daily-driver wordt... Een leuke Lybra SW lijkt mij dan weer geen straf. ... Stiekum zou ik de 164 ook graag behoeden van 800 km per week... Vooral qua steenslag zie ik de sporen van de kilometers al verschijnen... :problem:
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: Diesel suggesties

Bericht door JW turbo16V LX » 27 jan 2011, 22:39

zeg gewoon dat je een Lybra SW wilt :lol:
misschien een deal met je vader sluiten hij een tijdje in de 164 en jij in zijn Lybra :thumbup:
(of is dat soms een benzine uitvoering?, maar dan nog heb je iig wat ruimte voor de verhuizing)

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Diesel suggesties

Bericht door Ard 420 » 27 jan 2011, 23:47

Mwah, ik kan natuurlijk ook een abonnement bij de NS nemen... :think: ... Naaaaahhh, echt niet!!! :lol:

Ik vind de Lybra SW prachtig, maar qua laadruimte valt het tegen (zeker omdat de bank niet helemaal plat gaat) en de voorstoelen vind ik ook niet het toppunt van comfort. De SW van mn pa is een VVT, die is niet zuiniger dan mijn TS.

Zo'n Marea lijkt me zo gek nog niet.
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”