Motorschade door overtoeren?

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Motorschade door overtoeren?

Bericht door Lancialover » 24 jan 2011, 19:46

Vorige week schakelde ik mis met de Ypsilon 1.2 16v, waardoor hij door de toerenbegrenzer heen ging :cry: Kort daarna begon hij op 3 cilinders te lopen. Mijn eerste gedachte was de koppakking. Vervolgens hebben we dus compressie gemeten en kwamen we tot de volgende waarden; 6-8-10-11 bar. Die 10 en 11 zijn wel goed, maar tussen de eerste 2 cilinders lijkt lekkage te zitten. Nu had ik afgelopen zomer al een lekke koppakking gehad, en toen was hij lek tussen cilinder 3 en 4. Daarbij was er duidelijk een stuk uit de pakking gebrand.

In dit geval is het echter niet zo duidelijk, alhoewel de compressie nu ook nog niet zo slecht was als de vorige keer. Op de koppakking is wel een zwart spoor te zien tussen de 2 desbetreffende cilinders. Zou hij hier gelekt hebben, of kan er meer beschadigd zijn door het overtoeren?

Afbeelding

Dit was het de vorige keer... :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
y10 fire lx ie
Berichten: 159
Lid geworden op: 19 sep 2009, 22:58
Locatie: Achterberg/Ede

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door y10 fire lx ie » 24 jan 2011, 21:04

oei! maar ik denk dat 't nog mee valt.
reken er maar op dat 't de pakking is, het zwarte is roet en dat komt er niet zomaar tussen.

//offtopic//ik heb een keer met zo'n zelfde probleem 30km naar huis gereden. :mrgreen:
maar verder geen rare geluiden? < stomme vraag eigenlijk. ik denk dat je er gewoon een nieuwe pakking tussen moet leggen, en ook een nieuwe distributieriem, want die kan wat uitgerekt zijn, en dan kijken en luisteren of je geen lagers hoord.
ik verwacht 't eigenlijk niet, maar hou 't wel in de gaten.

suc6 iig! en wel voorzichtig blijven hè!! :roll:
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fire '87
Y10 Fire LX '90
Y10 Selectronic '90
Y10 fire LX '91 (Van 't meisje)
Y10 mia '93
Y10 Junior '95
gehad:
Y10 Fire '89
Y10 mia '92
Fiat Panda Selecta '94
Alfa 145 1.7 16v '96
145 1.7 16v '96

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door webturbo » 24 jan 2011, 23:01

Kijk even goed naar de kleppen. Een zwevende klep (die niet meer op tijd dichtgetrokken werd door z'n klepveer) kan de zuiger geraakt hebben en nu een tikkie krom staan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Lancialover » 24 jan 2011, 23:10

Op de kleppen en op de zuigers heb ik geen sporen kunnen ontdekken dat ze elkaar geraakt zouden hebben. Kan ik nog op een andere manier controleren of ze krom zouden zijn. Dan gaan ze niet meer zo soepel open en dicht denk ik, of zouden ze niet meer afsluiten?

Nieuwe distributie moet er toch zoiezo weer op idd, alleen de spanrol vernieuw ik denk ik niet, is krap 4 maanden oud :?

Zou het nog raadzaam wezen te investeren in een Spesso koppakking, dat deze sterker zou wezen of is dat niet de moeite voor een Yp waar al dik 2 ton op staat?

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Volumex » 25 jan 2011, 00:04

zo te zien heb je de nokkenassen al gedemonteerd, gezien het feit dat op de foto alle kleppen dichtstaan. laat gewoon wat vloeistof in de bolvormige gedeeltes van de kop laten lopen, een nachtje laten staan en kijken of er iets is weggelopen. Op de foto zie ik overigens wel dat één uitlaatklep van cyl. 2 blank is, terwijl de rest netjes met roet bedekt is. Die zou geraakt kunnen zijn. En in cyl.4 zie ik een donkere vlek, maar dat kan uiteraard ook vloeistof zijn.

Succes!

P.s. denk inderdaad ook dat het de koppakking is. Zijn uberhaupt erg gevoelig bij de Y.

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Lancialover » 25 jan 2011, 00:12

Die klep die wat blank is, had ik zelf gedaan, de roet wat van af geveegd zeg maar.. Om er wat vloeistof in te zetten lijkt me wel een goed idee ja.

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Frank » 25 jan 2011, 11:34

Zou de kop nog wel vlak zijn?

De 1200 motortjes van Fiat zijn inderdaad erg gevoelig voor lekke koppakingen, onze Punto heeft ook al een nieuwe (bij 120.000 km). En dat is een 8v. Toen is de kop wel (lichtjes) gevlakt.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door webturbo » 25 jan 2011, 14:57

Precies mijn gedachte, nu ik de foto van de koppakking zie, die zo te zien licht gelekt heeft precies waar ie de vorige keer ook al lek was. Is de kop toen wel gecontroleerd/gevlakt of is er zonder meer een nieuwe pakking tussengefietst?

Zou me niets verbazen als de kop op dat "brugje" toch iets "verzakt" is.

Los daarvan... kleppen controleer je inderdaad door water (of andere niet-vluchtige vloeistof) in de verbrandingskamers te zetten. Een hele nacht staan is misschien wel veel gevraagd, maar als er kleppen krom zijn zie je dat snel genoeg, dan loopt het er vrij snel uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Lancialover » 25 jan 2011, 19:22

De vorige keer was hij lek tussen cilinder 3 en 4, nu tussen 1 en 2. Vorige keer heb ik zoiezo voor de zekerheid ook de kop laten vlaken, omdat de lekkage toen haast als een snijbrander heeft gewerkt :P Ook zijn toen alle kleppen geslepen en de klepseals vervangen. Verder heb ik alles volgens het werkplaatshandboek gedaan, dus ik denk niet dat er een verband is tussen de vorige lekke koppakking en deze keer. Vanmiddag werden nieuwe pakking, kopbouten en riem geleverd, dus ik heb weer wat te sleutelen vanavond

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Lancialover » 27 jan 2011, 22:32

Ik heb de nieuwe koppakking gemonteerd, alles weer opgebouwd, nieuwe riem er op en de boel weer gestart. Probleem nog steeds hetzelfde :evil: Omdat de kleppen geen zichtbare schade hadden heb ik deze ook niet meer gecontroleerd met vloeistof. Het lijkt me ook niet echt waarschijnlijk, want dan had het probleem direct na het overtoeren op moeten treden, terwijl het geleidelijk kwam.. Als hij loopt, voel ik ook geen lucht uit de carterventilatie komen. Volgende week dus maar weer een compressietest en cilinderlektest doen, kijken of ik daaruit iets wijzer kan worden :?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”