Motorschade door overtoeren?

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
y10 fire lx ie
Berichten: 159
Lid geworden op: 19 sep 2009, 22:58
Locatie: Achterberg/Ede

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door y10 fire lx ie » 27 jan 2011, 22:55

das mooi kl*te! een hoop werk voor niks!
is het niet gewoon een bougie of de onsteking, ik weet niet precies hoe jouw blok in mekaar zit, maar er zit geen verdelerkap op he? anders zou daar missch een contact weg kunnen zijn.
heb je wel een vonk op de cilinder die je mist?
en heb je de zuigerveren gecheckt?
suc6 iig! ik hoop dat je t snel vind!
groetjes Adriaan.

ps. binnenkort een keer meeten? laat maar een keer weten als jullie tijd en zin hebben.
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fire '87
Y10 Fire LX '90
Y10 Selectronic '90
Y10 fire LX '91 (Van 't meisje)
Y10 mia '93
Y10 Junior '95
gehad:
Y10 Fire '89
Y10 mia '92
Fiat Panda Selecta '94
Alfa 145 1.7 16v '96
145 1.7 16v '96

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Lancialover » 28 jan 2011, 00:01

De bougies vonken allemaal. Doordat de compressie slecht was/is, moet er ook meer aan de hand zijn zoiezo. Als je de bougiekabel van cilinder 1 of 2 los trekt hoor je ook vrij weinig verschil. De ontsteking is volgens mij gewoon in orde. Ook in de cilinders waren geen rara sporen ofzo te zien van de zuigerveren. Drijfstang krom, klep krom of de timing verkeerd? Dat laatste geloof ik ook niet, want heb alles er volgens de merktekens op gezet.. De lektest zal het uit moeten wijzen..

En weer een keer meeten lijkt me een goed idee ja! Als ik eens een weekend in Oss ben bel ik je wel

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Hans8V » 28 jan 2011, 00:18

Je kunt wel de ontbranding controleren door bij een koude motor na het starten aan de uitlaatbochten te voelen welke warm worden. Dan kun je weer wat gerichter zoeken als er tenminste iets ontbrand...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door webturbo » 28 jan 2011, 01:46

Nuja, compressieverlies kan niet zoveel oorzaken hebben, en de ontsteking is er niet 1 van. Welke cylinder opspeelt blijkt wel uit de "kabel-test" en de compressietest.

Opnieuw kromme kop, of toch die kleppen. Een gebroken zuigerveer ofzo zou ook nog kunnen natuurlijk. Had je op eventuele krassen in de boringen gelet toen je het los had?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Hans8V » 28 jan 2011, 10:44

Is de compressie nu echt slecht dan? De oude koppakking zou heel goed de oorzaak kunnen zijn geweest, en die is nu toch vervangen. Dus eerst maar even een compressie meting doen!
En voor mijn beeldvorming: is het niet mogelijk om zo'n vloeistoftest te doen als de kop er nog op zit? Als de cilinders behoorlijk rechtop staan kun je er misschien per klep wel wat olie op gieten via de inlaat en uitlaatkanalen. Scheelt weer een koppakking, en veel werk...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door webturbo » 28 jan 2011, 12:23

Dat wordt niks, de kleppen staan schuin en dan zouden de beide spruitstukken er ook af moeten. En om compressieverlies op te lossen zal (wat de oorzaak ook is) de kop er toch weer af moeten...

Dan moet je wel zeker weten dat de compressie nog altijd slecht is, natuurlijk. Goed punt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Lancialover » 31 jan 2011, 00:32

De cilinderwanden zagen er nog wel netjes uit. Geen rare krassen in te zien oid. Hoonpatroon was nog goed te zien. Ik heb nu de beschikking over een compressietest set en een cilinderlektest, dus eerst maar weer eens overnieuw compressie meten. Voor de lektest moet ik alleen nog een manier zien te vinden hoe ik kan weten wanneer de kleppen gesloten zijn. Bij de 16v kun je namelijk niet even het kleppendeksel er af halen om dat te zien :roll:

Oja, voelen aan de uitlaatpoorten heb ik ook gedaan, maar die worden alle 4 eigenlijk gelijk warm. Het is dus niet zo dat er 1 cilinder helemaal niet mee doet, lijkt er meer op dat er 2 maar op 'halve kracht' werken zeg maar..

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door webturbo » 31 jan 2011, 11:45

Via het bougiegat kun je wel vaststellen wat de compressieslag voor die cylinder is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Lancialover » 31 jan 2011, 23:27

Vanavond maar weer een compressietest gedaan. Werd er niet echt heel veel duidelijker op, want de waardes wisselden af en toe nog al.. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het blok nog niet echt op temperatuur is geweest sinds de pakking is vervangen, dat zou misschien nog iets schelen. Officieel moet je lektest en compressietest ook met een warme motor doen, maar dat gaat nogal lastig nu.

Uiteindelijk kwam ik op de volgende waarden. 7,5/8 bar voor cilinder 1 en 2. 11,5 bar voor cilinder 3 en 9/10 bar in cilinder 4. Daarna heb ik de compressie nog eens gemeten, maar nu eerst een paar druppels olie op de zuiger gegoten. Daarbij kwam cilinder 1 ineens op 12 bar en cilinder 2 op 10 bar. Dat doet de verdenking toch weer uitgaan naar een of meerdere kapotte zuigerveren?!

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Motorschade door overtoeren?

Bericht door Hans8V » 01 feb 2011, 15:28

Als er zuigerveren kapot zijn moet je ook heel duidelijk kunnen merken dat er druk in het carter wordt opgebouwd, valt dat ergens te bepalen? Ik weet niet hoe effectief de carterontluchting werkt, maar mogelijk kun je iets bij de oliepijlstok/vuldop voelen?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”