8.32 Shock Absorbers - specifications

Vraagbaak techniek
jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: 8.32 Shock Absorbers - specifications

Bericht door jos832 » 25 jun 2011, 18:58

Ondertussen staat de "donor" ook weer op zijn "croma-veerpoten" (geheel vers uit Italië ingereden :D ).
Ga na mijn vakantie de achterste en het elektrische gedeelte uitbouwen.
Kan Erwin er weer de bochten mee aanvallen :thumbup:

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: 8.32 Shock Absorbers - specifications

Bericht door Erwin123 » 28 nov 2011, 20:13

On this topic I surprisingly received more interesting information from another fellow Danish 8.32 and 164 owner
who are also looking into overhauling the absorbers:

Someone in the US has made a very good description of how to rebuild shock absorbers here:

http://www.omifacsimiles.com/alfa/boge_rebuild.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Here is a link to the discussion:
http://www.alfabb.com/bb/forums/164-168 ... -164s.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I haven't found out how different the shock absorbers are between Thema and 164, but the system for the electronic suspension must be the same.


Mooi klusje voor Stefan om deze winter mijn elektronische schokbrekers en het systeem onder handen te nemen :)

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 Shock Absorbers - specifications

Bericht door Stefan Elshout » 28 nov 2011, 22:14

O dat is goed hoor. Ik heb toevallig in een ver verleden (voor zover dat mogelijk is) een tijdje bij KONI rondgelopen, dus ik weet er toevallig ook nog het een en ander van. Zeg maar spreekwoord met bel en klepel :lol:

Ik kan me voorstellen dat het leuk is om het origineel en werkend te hebben. Ik heb zelf echter nooit helemaal de meerwaarde van het systeem kunnen ontdekken. Maar dat het voor die tijd een leuke gadget moet zijn geweest staat buiten kijf.
Zit het bij jou in het elektronische of het mechanische gedeelte dat het probleem veroorzaakt?

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: 8.32 Shock Absorbers - specifications

Bericht door Erwin123 » 29 nov 2011, 19:46

Inspector gadget heeft graag zijn gadgets in orde.

Ik vermoedt dat het een combinatie is van 20 jaar oude schokbrekers met slijtage en mogelijk lekkage.
Dus die moeten gewoon gereviseerd worden. Maar mogelijk dat er ook elektronisch iets aan schort.
Zoals je misschien nog herriner, een stuk draadboom achterin heeft duidelijk sporen van kortsluiting.
Nog geen tijd gehad om hier verder naar te kijken/herstellen. Vooralsnog heb ik eerst nog een ander klusje
hoger op mijn prioriteitenlijst. Je hoort nog van me.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 Shock Absorbers - specifications

Bericht door Stefan Elshout » 15 jun 2012, 21:43

U vraagt wij draaien.
Je hoeft niet bij NASA gewerkt te hebben om het te doorgronden maar het is toch nog wel een beetje een bijzonder dempertje. In plaats van een enkelpijps of dubbelpijps demper is dit eigenlijk een 3pijps demper en dan jammer genoeg ook nog gasgevuld, wat het afdichten wat gecompliceerder maakt. Met als resultaat in dit geval een demper zonder gas en nog wat andere gebreken.
Hopen dat het toch nog goed komt :geek:

Afbeelding

Afbeelding

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: 8.32 Shock Absorbers - specifications

Bericht door Betakoen » 16 jun 2012, 17:57

Ik heb mijn SW dempers hier laten reviseren:

A2 di Brenelli Marco & C. sas - Via delle Industrie n. 3 - 33080 Roveredo in Piano - PN - Italy
Tel. (+39) 0434.922344/922895 - Fax (+39) 0434.922895
http://www.autoammortizzatori.it" onclick="window.open(this.href);return false; - e-mail: info@autoammortizzatori.it

Ze reviseren ook de electronische 8.32 dempers, en vervangen indien nodig de hardchroom staaf.
Natuurlijk wel twee keer transportkosten over en weer.

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 Shock Absorbers - specifications

Bericht door Stefan Elshout » 16 jun 2012, 23:49

Ok mooi dat dat soort bedrijfjes nog bestaan. Ik vraag me af of dat soort bedrijven echt de kleppen en veertjes en dergelijke ook nog nieuw kunnen leveren.

Ik denk echter wel dat ik ze hier zelf kan reviseren. Ik moet misschien wat seals nieuw maken of een aangepaste vesie ervoor verzinnen en voor de rest zitten er heel veel O-ringen in die vervangen moeten worden. Als alles verder netjes schoon is en alle klepjes en veertjes zijn nog heel en er zit verse olie in moet de boel daarna gewoon weer werken.
Enige punt is: hoe krijg ik hem weer op druk, ik denk dat ik er een aparte vulnippel inmaak zodat ik ze kan vullen, op die manier is ook eenvoudig te controleren of de boel na verloop van tijd nog op druk staat en zonodig na te vullen.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: 8.32 Shock Absorbers - specifications

Bericht door Ronald » 18 jun 2012, 05:17

Ik weet dat voormalig Alfadealer Madeno autosport in Oude Tonge ook dempers zelf reviseerd. De Alfaclub heeft daar in het verleden weleens een technische dag gehad over wegligging in het algemeen. Koni en Bilsteins waren geen probleem, ze konden dan ook de specificaties naar wens aanpassen. Je zou eens even contact op kunnen nemen en vragen of ze ervaring met electronische dempers hebben...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”