koelwater- en olietemperatuur

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 24 mei 2012, 17:05

Een nieuwe radiator kan geen kwaad, misschien is het ook verstandig de waterpomp te demonteren en te controleren of de schoepen nog intact zijn; tenzij er een nieuwe pomp opgekomen is recent.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 25 mei 2012, 11:13

goede tip, nog niet aan gedacht!

distributieriem is destijds in Italia nog vervangen maar ben er niet zeker van of toen ook de waterpomp is meegenomen............ Zo niet dan zit ie vast wel zo'n 50.000 km of meer al te pompen. Iig staat binnenkort distributiewissel op het programma, kunnen we hopelijk weer 1 mogelijke oorzaak uitsluiten

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Cromapower » 25 mei 2012, 12:13

Als de distributiewissel er toch al aan zit te komen niet controleren die waterpomp maar gewoon gelijk vervangen. Zo duur zijn die niet en dan weet je in ieder geval dat die er weer een tijd tegen aan kan.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 25 mei 2012, 22:09

De pomp ligt al op de plank ;) daar gaan we geen tijd meer insteken...

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 26 mei 2012, 17:41

Beetje last van het korte termijn geheugen :lol: : de distributie is een jaar geleden gedaan, overigens zonder de waterpomp te vervangen want 'die gaan eigenlijk nooit kapot dus waarom preventief vervangen' (geloof ik meteen want Autofficina Soest, een uiterst deskundig en betrouwbaar adres).

Probleem is nu dat de radiateur voor de 16V T of niet meer leverbaar is of een godsvermogen kost. Nou is de radiateur van een 2.5 TD vergelijkbaar alleen zo'n 180 mm breder (gelijk meer capaciteit!). Je zou zeggen dat moet achter de grill passen want de carroserie en subframe zijn tenslotte hetzelfde. De vraag is of de steunen onderaan op het subframe gaan passen en of de slangaansluitingen makkelijk passend te maken zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 01 jun 2012, 08:04

dat is ook geen oplossing, want een snelle blik gisteravond leerde direct dat rechts van de radiateur de intercooler(?) is geplaatst. wordt dan toch een originele.......helaas wordt de hoofdprijs gevraagd alsof het een 8.32 is :lolno: . Vind je er een keer een voor een redelijke prijs willen die xenofobe Fransosen niet een pakket de grens over laten gaan :thumbdown:
blijf nog maar even doorzoeken.........je weet maar nooit

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door jos832 » 01 jun 2012, 09:09

@JW Turbo: "Vind je er een keer een voor een redelijke prijs willen die xenofobe Fransosen niet een pakket de grens over laten gaan"

Voor het geval je het wist: ik ben zo'n halve fransoos :lol:

Idd geval woon ik er dus ...... hoeft het pakket de grens niet over :wave:

Idee?

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 01 jun 2012, 17:18

Da's mooi om te weten Jos :thumbup: Heb nu echter voor dezelfde prijs in Duitsland wat gevonden! Da's dan weer handig want laat ik daar zo af en toe ook wonen....maar nog even afwachten want ik heb inmiddels ook wat tegen een aantrekkelijke prijs (zelfs incl. De torenhoge verzendkosten) gezien in Italie....

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door jos832 » 01 jun 2012, 18:55

Kijk, das dan veel beter geregeld :thumbup:

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 16 jun 2012, 21:36

Maarten-Jan schreef:Een nieuwe radiator kan geen kwaad, misschien is het ook verstandig de waterpomp te demonteren en te controleren of de schoepen nog intact zijn; tenzij er een nieuwe pomp opgekomen is recent.
PROBLEEM: BIJ STATIONAIR EN FILERIJDEN GAAT TEMP NAAR 115 GR C, FAN SLAAT WEL AAN ZODAT TEMP NOOIT HOGER GAAT

nou nieuwe radiateur zit er op maar probleem blijft hetzelfde :cry: :evil: :twisted.........alles is nu vervangen (zit zelfs een thermoschakelaar op van een Peugeot 405 V6 :lolno: die nog weer 4gr C eerder opengaat)...enige wat ik nu kan bedenken is de koeltempmeter met een graad of 15 te downgraden.......thermostaat is ok, nieuwe radiateur, idem thermosensor op het thermostaathuis, die nieuwe schakelaar op de radiateur dan, ander klokje gebruikt (via Gerrit, die gaf nog hoger aan... :eh: ) dan blijft er nog maar een mogelijkheid over:
Stefan!!!

ik moet hierbij vermelden dat er nog niet naar de waterpomp (die van de Thema eigenlijk nooit kapot gaat) is gekeken maar ik denk als daar wat aan mankeert dan moet toch ook bij hoge temperaturen en snelheden de boel snel tot oververhitting leiden. Of niet?

Graag nog wat input als er nieuwe inzichten mochten zijn......

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”