koelwater- en olietemperatuur
- wpcastillom
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
- Locatie: Amsterdam
Re: koelwater- en olietemperatuur
bij mijn Prisma heb ik een watertemperatuur die heel hoog wordt aangegeven op het dashboard, maar als je het water meet met en temperatuurmeter dan is die netjes 85 graden. ook een raadsel
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: koelwater- en olietemperatuur
Dat gebeurt wel vaker hoor. Pas als je een infrarood meting laat doen weet je zeker of alles functioneert. Als de meter meer dan 100 graden aangeeft en de fan slaat slechts kort aan, dan zou ik me ook zorgen maken. In dit geval lijkt alles dus gewoon in orde. Als de temperatuur in werkelijkheid rond de 90graden is verwacht je ook slechts een korte fan draaitijd. De tweede trap van de schakelaar is namelijk als volgt:
1e trap: opent op 90 graden en sluit op 85 graden
2e trap: opent op 94 graden en sluit op 89 graden
Pas als je in een tweede trap cyclus komt kun je zeker weten of de lange draaitijd van de fan het doet. En daar kom je dus niet zomaar.
1e trap: opent op 90 graden en sluit op 85 graden
2e trap: opent op 94 graden en sluit op 89 graden
Pas als je in een tweede trap cyclus komt kun je zeker weten of de lange draaitijd van de fan het doet. En daar kom je dus niet zomaar.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: koelwater- en olietemperatuur
dank M-J. Met IR was temp rond de 90 dus dat klopt. Echter maak ik mij dan zorgen omdat normaal de temp op de met niet de 90 haalt dus in feite slechts zo'n 70 gr.!!!
- wpcastillom
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 18:04
- Locatie: Amsterdam
Re: koelwater- en olietemperatuur
nou... zo ver ik weet is 90 graden heel gewoon, recht in het midden zeg maar
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: koelwater- en olietemperatuur
wat ik bedoelde te zeggen: als 110 gr in praktijk 90 is, is 90 in NL bi jrelatief rustig rijden dan 70 gr. C? Daar word ik dan niet zo vrolijk van..........
- Jan Willem
- Donateur 2009
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04
Re: koelwater- en olietemperatuur
Het dunne metalen deeltje dat tussen de polen geschroefd zit, is de zekering.De zekering zit in het kleine zwarte kastje op de 2e foto. Als je aan de voorzijde het deksel opent zie je hem zo zitten. De rode kabels zitten erop bevestigd.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: koelwater- en olietemperatuur
Thermostaat, thermoschakelaar en koelfan werken naar behoren. Probleem is dat de meter ca. 10 gr. C te hoog aangeeft. Dat geeft een ongemakkelijk geval als tijdens filerijden de 110 gr. wordt bereikt Met een andere meter is vastgesteld dat het (waarschijnlijk) niet aan de meter(s) ligt omdat die beide ongeveer dezelfde afwijking vertonen.
Iemand een idee waar nog verder te zoeken?
Iemand een idee waar nog verder te zoeken?
Re: koelwater- en olietemperatuur
voor een type 3 turbo zijn dit vrij normale waardes hoor! Tenminste als je rond de 120 rijdt. Probleem van het water zit hem in de slangen op het blok, koud en warm water kan mixen bij een bepaalde aansluiting. In de winter komt de kachel dan ook meestal niet lekker op temperatuur! De olie wordt continue door de koeler geperst, dus bij normaal rijden zal hij de 80 graden niet snel halen. Maarrr als je hem een keer lekker uitlaat zul je zien dat het water en de olie goed op temperatuur komen!
If you're not breaking parts, you're not making enough power!
Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3
Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3
Honda VTR SP-1 V-Twin
Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3
Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3
Honda VTR SP-1 V-Twin
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: koelwater- en olietemperatuur
meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11
Re: koelwater- en olietemperatuur
afgelopen week ca. 1300 km over de Autobahnen gereden en de koelwatertemp blijft een probleem. Tegen de 90 Celsius al rijdend maar zodra file dan richting de 110 waarna de fan hem terugbrengt tot iets meer dan 95 om vervolgens weer op te lopen enz. enz. Gisteren bij een hitte van meer dan 30C bleef de temperattur op ca. 95 continu. Nu de thermostaat, thermoschakelaar, sensor en dashboardmeter in orde zijn tip ik op de radiateur, die nog steeds de originele van 19 jaar terug lijkt. Het lijkt mij gezien bovenstaande dat de capaciteit niet meer is wat ie was. Dat ding moet er dan ook uit en een nieuwe erin, zo heb ik besloten. Als jullie wellicht nog tips hebben dan hoor ik graag!