koelwater- en olietemperatuur

Vraagbaak techniek
JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 17 jan 2009, 21:40

kan een normaal Lancia probleem zijn, maar het koelwater bij huidige buitentemperatuur van ca.5gr C komt nooit op het streepje tussen 50 en 90 grC (dus zeg 75 na pak weg 50km rustig rijden op snelweg). Auto wordt wel lekker warm. Vraag is nu of dit normaal is dan wel dat de meter verkeerd aangeeft?

De olietemperatuur (Agip 10W60) komt nog niet aan het streepje tussen 40 en 90 grC dus pak hem beet 60 gr. is dit normaal?

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Ronald » 17 jan 2009, 22:23

Nee dat is eigenlijk iets te koud hoor. Koelwater zou toch zeker wel vrij snel minimaal 80gr moeten worden, en de olie dik 70..
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 17 jan 2009, 22:57

Ik heb nu toch al heel wat Thema's gehad. Bijna geen enklele kwam met de koelwatertemperatuur aan de 90 graden. Ik heb wel eens vernomen dat de temperatuur een reserve heeft voor warmer weer.

Zorgwekkend is wel dat de olietemperatuur niet netjes op 100 graden staat. Dat zou wel moeten. Zeker na een tijdje rijden met gebruik van vermogen. Bekend euvel is dat de thermostaat open blijft en voor een te lage temperatuur zorgt. Is eenvoudig en goedkoop te vervangen. Anders is de sensor weergave niet ok en dat kan weer met een massa probleempje te maken hebben.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Ronald » 18 jan 2009, 07:51

Heel vaak is het de thermostaat.. Vervang die eerst maar eens, kun je meteen de koelvloeistof verversen want dat word vaak vergeten. Toevallig hebben we dat bij onze 155 V6 ook gedaan en daar staat hij nu constant op 90gr (klopt precies want ik heb zo'n infrarood thermometertje ;) )) en de olie op de snelweg rond de 80gr.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Ard 420 » 19 jan 2009, 00:14

Olie op de snelweg lijkt me ook niet zo best Ronald...! ;)
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Cromapower » 19 jan 2009, 00:18

:lol: :lol: Zo jij bent wakker. Dat vind ik n goeie.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Lancialover » 19 jan 2009, 09:35

Olietemp op 100gr lijkt mij weer aan de hoge kant, bij een gewone snelwegrit. Bij mijn huidige Y10 staat hij meestal tussen 70 en 80. Koelvloeistoftemp blijft wel wat laag bij deze buitentemp, maar ik heb ook wel eens een beetje vraagtekens bij de preciesheid van de meters..

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 19 jan 2009, 10:59

De enige olietemperatuurmeter die ik weleens aflees is die in mijn Fiat 130 coupe. Deze is op de snelweg 100 graden met een koelwatertemperatuur van 90. Rijd je minder toeren dan zakt de olietemperatuur direct onder de 90 graden. Vandaar dat ik 100 graden zei.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Cromapower » 20 jan 2009, 00:02

Klopt wat je zegt MJ, is bij mn 131 Volumetrico ook zo.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 25 jan 2009, 18:52

na een rit van pakweg 30 snelweg km en bij stationair toerental loopt watertemp op tot pakweg 100-105 grC, olie ca. 80 grC.
werpt dit nog nieuw licht op de werking van de thermostaat?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”