koelwater- en olietemperatuur

Vraagbaak techniek
JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 17 mei 2009, 22:00

Jan Willem schreef:Volgens mij heb je een ander probleem. De koelventilator is gezekerd met een heel dunne geschroefde zekering, die naar verloop van tijd door vermoeiing scheurt.
Onder koele omstandigheden is er gewoon contact, maar bij hitte trekt de scheur open en heb je dus geen contact.
De zekering zit tegen het geluidschot achter de motor geschroefd in een klein "doosje". Een nieuwe kan je gewoon in de automaterialenhandel kopen voor een paar dubbeltjes (ik heb er ooit een paar extra gekocht, die ik toevallig gisteren tegenkwam).
Overigens zijn de tegenwoordige koelsytemen gesloten en daardoor onder druk, waardoor het kookpunt iets boven de 100 graden ligt.
Mijn 16V had dit ooit, ik had zelfs een overbrugging van de thermoschakelaar voor de koelventilator gemaakt en kon wekenlang de oorzaak niet vinden, totdat ik de zekering vond. Veel italiaanse auto's hebben een dergelijke voorziening (bijvoorbeeld Fiat Croma en Alfa 164).
onderweg naar/in/van Italie koelwatertemperatuur die opliep naar bijna 110 gr. C. De ventilator slaat en dan steeds gedurende ca. 10 seconden aan. Deed mij denken aan wat Jan Willem hierboven beschreef. Zaterdag onderweg op zoek naar overnachtingsadres in Bayern kwam ik langs AR/Fiat garage waar ik dacht laat ik eens ff binnenrijden om te zien wat de infraroodmeter zegt. Ca. 85-95 gr. bij in/uitlaat en thermostaat dus de meter is misschien wat te pessimistisch maar toch wel iets om met geknepen billen te rijden. De monteur was overigens erstaunt om weer eens een Thema te zien, dat was wel heel lang geleden. Hij was zelf bezig om een 2.8 V6 die hij voor EUR 200 op de kop had weten te tikken (met slechts een defecte accu, maar wel met de nodige roestschade) wieder in Stand zu setzen (wat een toeval.....) en tippte auf een kapotte thermoschakelaar. Gedurende de lange ritten met hoge snelheid (tot 220 km op de Tom Tom) bleef de temp op ca. 90 gr, dus te doen. Vanmiddag getracht die geschroefde zekering te vinden om daar maar te beginnen, maar waar zit dat ding dan? :?: Kan slechts een zekeringen kast ontdekken.........?
Wie weet meer?
Bijlagen
130509 013 (600 x 450).jpg
170509 015 (600 x 450).jpg
170509 014 (600 x 450).jpg
170509 017 (600 x 450).jpg

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Jan Willem » 18 mei 2009, 07:16

De zekering zit in het kleine zwarte kastje op de 2e foto. Als je aan de voorzijde het deksel opent zie je hem zo zitten. De rode kabels zitten erop bevestigd.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 18 mei 2009, 18:35

Dat is toch geen zekering? Dat is enkel het centrale aansluit/verdeel gedeelte van de + kabels.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 18 mei 2009, 20:22

kan ik niet anders dan bevestigen, dacht al dat ik gisteren wat over het hoofd had gezien. Niets van een (geschroefde) zekering te zien, waar ik wel op had gehoopt....... :(



blijft nu dan over de thermoschakelaar???? Maar waar zit dat ding dan? Overigens maakt het geen verschil (dus telkens slechts 10 sec. de fan aan met tussenpozen van telkens zeker een minuut) of climate control aanstaan of niet. Overigens als de thermoschakelaar defect is hoe kan ie dan wel aanslaan?
Bijlagen
180509 003 (600 x 450).jpg

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Ralph » 18 mei 2009, 20:55

Mijn Thema heeft onlangs ook een nieuwe thermostaat. De meters geven een hogere temp. aan maar dat is tot ca. 1/4 (70graden). Mijn eerdere thema's hadden t zelfde. Zowel Tds als 8v. Ik denk dat je beter eens handmatig kan meten. Bij een Delta van een vriend van mij hadden ze de verkeerde sensor geinstalleerd zodat de fan later aansprong. Ik weet niet of je er iets aan hebt... ;)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 18 mei 2009, 21:04

De derde serie TDS heeft een apart systeem om de fan aan te sturen. Dat is geplaatst op het binnenscherm onder het koelwater voorraadvat.

Bij de K zit er een Thermoschakelaar in de behuizing van de ventilator.

Geen idee waar het bij de turbo 16V te vinden is.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door JW turbo16V LX » 21 mei 2009, 17:59

mag ik de conclusie trekken dat de geschroefde zekering alleen in dat kleine kastje had kunnen zitten?

verder kan ik nog steeds met geen mogelijkheid die thermoschakelaar ontdekken, wie o wie weet waar dat ding zit bij de 16V Turbo?
Bijlagen
thermoschakelaar.jpg
thermoschakelaar.jpg (5.45 KiB) 8137 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Ralph » 21 mei 2009, 18:08

Ik herken dat ding volgens mij op het thermostaathuis of de radiator (onderaan)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Maarten-Jan » 21 mei 2009, 18:39

In het werkplaatshandboek staat gewoon dat er een tweetraps thermoschakelaar in de radiator moet zitten. Ik kan me voorstellen dat in een late LX een ander systeem ingebouwd is. Op een gegeven moment heeft Lancia van alles van de plank getrokken om auto's af te bouwen. Als het ventilator systeem toevallig van een TDS is dan zou ik je adviseren dit systeem na te zoeken in het werkplaatshandboek dan kun je die relevante componenten daar zien en wellicht in je auto terugvinden.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2009, 00:07
Locatie: Selfkant DE

Re: koelwater- en olietemperatuur

Bericht door Ralph » 21 mei 2009, 18:44

Klopt. Bij mijn eerdere tds type II zaten ze op de radiator. Ik geloof rechts onder . Op mijn huidige 16v t3 zit ie op het thermostaathuis.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”