kat vervanger

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

kat vervanger

Bericht door Flavia 2000 » 21 jul 2011, 15:15

Heren, jullie weten nogal veel :mrgreen: ik heb me gisteren verdiept in het begrip katvervanger, maar heb zoveel tegenstrijdige dingen gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Om te beginnen heeft mijn Delta 90 pk, de versie ervoor zonder kat, 107 pk. Is nogal een verschil. Zit 'm dat alleen in de kat, dus kat eronderuit en 17 pk erbij? Ik heb ergens gelezen dat dat een broodje aap verhaal is. Aan de andere kant, want komt dat verschil dan vandaan? Ik kan verder niet heel veel verschillen tussen de kat en -loze versie vinden. Mocht dat inderdaad zou zijn, dan hoe dit aan te pakken. Stukje buis met 2 flenzen laten maken (kat heeft ook flenzen, dus ideaal) Het spruitstuk en einddemper zijn bij beide versies gelijk. erschil zit dus daartussenin. Ik kan op eper zo snel niet zien of het voorste deel met flexibel stuk dezelfde afmeting heeft. Mocht dat zo zijn dan is de ideale oplossing een katloze middendemper aanschaffen. Dat is ook geluidsdemptechnisch de slimste oplossing. kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: kat vervanger

Bericht door Maarten-Jan » 21 jul 2011, 18:09

Heb je een Lambda sensor in de uitlaat?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: kat vervanger

Bericht door Flavia 2000 » 22 jul 2011, 12:44

Jawel, in het voorste deel

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: kat vervanger

Bericht door Maarten-Jan » 22 jul 2011, 12:48

Dan heb je zonder KAT geen APK. Doordat de uitlaatgassen electrnic\sch bijgeregeld worden via de Lambda gaat door dit systeem het vermogen naar beneden. De KAT zelf heeft daar niet heel veel effect op. Hoogstens een paar Pk.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: kat vervanger

Bericht door Flavia 2000 » 22 jul 2011, 12:51

Het idee was ook om de kat voor de Apk weer terug te zetten. Maar is de lambda niet ook te omzeilen?

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: kat vervanger

Bericht door webturbo » 22 jul 2011, 13:53

Da's te kort door de bocht. De lambdaregeling is volgas sowieso niet actief, en heeft dus op zichzelf juist geen enkele invloed op het maximum vermogen! Uitschakelen heeft geen zin, volgas IS-ie al uitgeschakeld.

De kat zelf daarentegen, heeft wel degelijk enige restrictie, maar dat is niet meer dan 1-2pk ofzo. Verwaarloosbaar. Tenzij de kat defect of verstopt is, dan is het meer. Soms VEEL meer, een volledig dichtgesmolten kat komt voor. Goedwerkende katten blijven bij mij dus gewoon zitten.

Maar waar zit die 17pk dan wel? De kat en de lambdaregeling zijn meestal niet de enige wijzigingen die een auto naar de U9 / E2 emissienorm brengen. Onder de oppervlakte zijn er ook verschillen, die niet alleen dienen om het CO te verminderen, maar ook NOx en HC emissies en dergelijke. Het verschilt per type natuurlijk, maar wat je met zulke grote verschillen in vermogen meestal tegenkomt is :
- andere nokkenas met minder overlap (o.a. tegen HC emissies)
- minder voorontsteking, voor de NOx emissies EN om op laag octaangetal loodvrij te kunnen lopen ipv gelood 98.
Soms ook kleinere kleppen, andere poorten en spruitstukken.

Gezien het grote verschil zal in dit geval vrijwel zeker de nokkenas en de programmering anders zijn. Zonder die twee aan te pakken, zal je niet verder komen dan 92-93 pk ofzo. Niet in de buurt van de 107.

Voor de volle 107 moet de nokkenas en het complete ontsteking/injectiesysteem overgezet worden van de oude versie. Dat is bijna meer werk dan gewoon een tweeliter erin hangen van 140pk MET kat ;) (en nog minder vervuilend ook...)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: kat vervanger

Bericht door Ronald » 22 jul 2011, 21:48

Auto's van vóór 93 hoeven géén kat voor de apk, zeker weten! Zonder kat scheelt echt maar ik weet niet of het 17pk is, dat denk ik niet. Je bestaande kat uithollen kan ook maar dat geeft een metaal-achtige klank, das niet zo mooi. Beter is inderdaad een kat vervanger, waarbij de lambda sonde gewoon gemonteerd blijft.

Geen probleem dus.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: kat vervanger

Bericht door Flavia 2000 » 25 jul 2011, 13:54

Na een wat nauwkeurigere bestudering van eper, inderdaad tot de conclusie gekomen dat het verschil verder gaat dan de kat alleen. En nu ik er wat meer in rondrij begint ie ook wel wat beter te lopen. Al zou een sportief brommetje geen kwaad kunnen. Hij klinkt hier en daar als een verkouden oma :mrgreen: Voorlopig eerst maar eens wat kleine stapjes. Goed luchtfilter erin en uit zien te vissen of er een katloos middendeel van de uitlaat ingaat. Alle beetjes helpen in dit geval. Die 17 pk extra kan ik waarschijnlijk wel vergeten. Bovendien heeft de koets op den duur ook wel wat aandacht nodig. Wie weet loop ik op den duur nog wel eens een 1.6 turbo blok (geen 2.0, die zat in de 4wd) tegen het lijf. Bedankt in ieder geval voor de info :thumbup:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”