De remleidingen zijn allemaal vervangen en de auto is weer door de apk. Is mijn vriendin ook weer blij met haar Yp
Koperen remleidingen zelf maken
- Lancialover
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52
Re: Koperen remleidingen zelf maken
Ik las laatst in Auto Motor Klassiek (van november meen ik) dat je nooit koper moet gebruiken voor remleidingen, maar staal of Cunifer (whatever that may be...). Koper is op de lange termijn te zwak, volgens de stellige mening in dat blad. Wat vinden jullie?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Koperen remleidingen zelf maken
Hmmm, waar stroomt gas doorheen? En waterleidingen? Koper is heel duurzaam, duurzamer dan de auto waarop ze gemonteerd zitten. In Duitsland mag het overigens niet; koperen remleidingen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Koperen remleidingen zelf maken
Dat geeft te denken! De druk is bij de leidingen die jij noemt veel lager...
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Koperen remleidingen zelf maken
KuNiFer is een legering van koper, nikkel en ijzer. Dat lijkt me een goede keus, als ik dit lees:
'Kupfer ist ein Material, das bei schwingender Beanspruchung sehr schnell zum Bruch kommt. Darum ist es in Dtld. fuer Bremsleitungen nicht zulaessig. Das sollte man auch beherzigen. Vorteil ist , dass das rel. weiche Material sich leicht verarbeiten laesst. Kunifer ist eine Stahlegierung mit hohem Kupferanteil, der fuer gute Korrosionsbestaendigkeit sorgt, ohne die Nachteile einer echten Kupfertleiteung (oder -legierung). Diese Leitungen sind in Dtld. zulaessig.'
Citaat van een Duits Land Rover forum.
'Kupfer ist ein Material, das bei schwingender Beanspruchung sehr schnell zum Bruch kommt. Darum ist es in Dtld. fuer Bremsleitungen nicht zulaessig. Das sollte man auch beherzigen. Vorteil ist , dass das rel. weiche Material sich leicht verarbeiten laesst. Kunifer ist eine Stahlegierung mit hohem Kupferanteil, der fuer gute Korrosionsbestaendigkeit sorgt, ohne die Nachteile einer echten Kupfertleiteung (oder -legierung). Diese Leitungen sind in Dtld. zulaessig.'
Citaat van een Duits Land Rover forum.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Koperen remleidingen zelf maken
Toen ik bij de Brezan zo'n rol haalde hoorde ik hetzelfde verhaal. Misschien hebben ze ook wel geen koperen leiding verkocht.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75
- Lancialover
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52
Re: Koperen remleidingen zelf maken
Als je koper meerdere keren buigt dan kan het snel gaan scheuren ja. Zo lang een leiding goed vast op zn plek zit zie ik niet in wat er mis zou kunnen gaan. Maar als het gaat om een auto waarbij de lange termijn wel belangrijker is, is het wellicht wel een goed idee om zo'n legering te gebruiken.