Koperen remleidingen zelf maken

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door Lancialover » 28 dec 2011, 22:09

Wie heeft hier ervaring met het zelf maken van koperen remleidingen? (voor een Ypsilon 1.1 '98)

Is er een standaard maat remleiding voor Fiat/Lancia? Zijn die remnippels ook los/nieuw te verkrijgen? En werken die goedkope setjes om felsranden te maken een beetje?

Alvast bedankt weer!

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door Hans8V » 28 dec 2011, 22:23

Het maken van de leidingen is eigenlijk heel simpel. Gewoon een rol van leiding halen bij de Brezan. Netjes en voorzichtig de vormen er met de hand in buigen, en dan (de oude) nippels er om heen, en een fels randje laten persen. Dat persen kon ik voor heel erg weinig bij de dealer laten doen, dus heb ik geen pers-setje nodig gehad.
Uiteindelijk merk je toch dat bij de montage achter alle beugeltjes, het geheel niet meer zo strak oogt als je eigenlijk zou willen, maar je hebt wel glanzende leidingen die tenminste niet meer gaan roesten! 8-)

Wie heeft er ervaring met een pers-setje?

Volgens mij zijn er misschien wel originele vervangings leidingen te koop, maar dan betaal je natuurlijk een veelvoud...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

arjan kooi
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 sep 2009, 19:21

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door arjan kooi » 28 dec 2011, 22:30

In Klasiek en Techniek heeft een stuk gestaan over het zelf maken van remleidingen.
Dacht september of oktober nummer, ging over een dame en haar volvo.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door Maarten-Jan » 28 dec 2011, 22:44

De meeste universele garagebedrijven hebben de passende persset. Zo heeft Mulder (jaja Hans) onze APK man, zo'n setje liggen. Het is heel dankbaar werk, je moet alleen oppassen dat je de leidingen niet te hard aandraait omdat het koper veel zachter is dan het staal. Bij de K heb ik de twee leidingen van voor naar achter vervangen. Deze waren nota bene al vervangen voor originele stalen. Die gaan echter gewoon weer roesten..... Koper is een perfect alternatief maar niet als je de auto naar Zwitserland exporteert, daar wordt het afgekeurd. Punt is wel dat koper erg kostbaar is, dus een leiding is best duur.
Remleidingen voor naar achteren K SW vervangen
Remleidingen voor naar achteren K SW vervangen
Eerst de oude stalen leiding demonteren, dan daarmee naar je automaterialen zaak om de gwenste lengte af te passen en de originele bevestigingen te laten monteren en vervolgens het Lancia uiteinde erin persen.

Let erop dat de leiding in alle houdertjes geklemd moet zijn, dat is APK punt!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door Lancialover » 28 dec 2011, 22:56

Kijk dat is heldere informatie! Dan ga ik denk ik maar voor de koperen leiding. Het grootste gedeelte (van voor naar achter) is eerder al vervangen door koper. Nu zijn dus blijkbaar de remleidingen voor en de laatste delen achter ook niet apk-waardig. Weet iemand misschien toevallig welke maat leiding ik moet hebben? Zijn nogal wat verschillende maten namelijk en ik heb de auto nu nog niet hier om het op te meten. Denk dat ik gelijk maar een rol van 5 meter en zo'n pers setje bestel, zal in de toekomst vast nog wel eens van pas kunnen komen

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door Hans8V » 28 dec 2011, 22:56

@ MJ: Ik heb m'n leidingen bij mijn Favoriete Fiat Dealer laten persen, daar helpen ze ook graag mee om je semi-klassieker betaalbaar op de weg te houden! :thumbup:

En volgens mij kun je rest stukken van je nieuwe leiding ook voor eventueel verroeste stuurbekrachtigingsleidingen gebruiken... :?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door Lancialover » 28 dec 2011, 23:03

De auto staat nu in Zeeland, ik wil hem repareren in Brabant, om nou de remleidingen nog in de omgeving Zwolle te gaan laten persen.. :mrgreen:

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door Betakoen » 01 jan 2012, 18:42

Als je Zoersel (Belgiie) niet te ver vindt, ik heb een setje om te persen. Niet zo'n goedkoop, want daar kan je alleen maar enkel mee felsen, en dat is niet stevig. Zou ik zeker niet bij een koperen leiding wagen...

Voor een goed setje heb ik (bij een aanbieding) toch 350 Euro betaald ex BTW, maar het werkt prima.

Altijd welkom!

Gebruikersavatar
y10 fire lx ie
Berichten: 159
Lid geworden op: 19 sep 2009, 22:58
Locatie: Achterberg/Ede

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door y10 fire lx ie » 01 jan 2012, 19:10

Lancialover schreef:De auto staat nu in Zeeland, ik wil hem repareren in Brabant, om nou de remleidingen nog in de omgeving Zwolle te gaan laten persen.. :mrgreen:
Zo kom je nog is ergens!
Verzameling:
Lancia:
Y10 Fire '87
Y10 Fire LX '90
Y10 Selectronic '90
Y10 fire LX '91 (Van 't meisje)
Y10 mia '93
Y10 Junior '95
gehad:
Y10 Fire '89
Y10 mia '92
Fiat Panda Selecta '94
Alfa 145 1.7 16v '96
145 1.7 16v '96

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Koperen remleidingen zelf maken

Bericht door Lancialover » 02 jan 2012, 19:22

@ Betakoen; aardig aanbod! Maar ik zag dat we op mn werk ook zo'n setje hebben liggen. Dus dat ga ik eerst wel proberen, mocht dat niet lukken kan ik altijd nog langskomen of langs de lokale automateriaalzaak rijden.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”