lekker warm in de Wintercroma.....

Vraagbaak techniek
JW turbo16V LX
Berichten: 658
Lid geworden op: 09 nov 2008, 10:11

lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door JW turbo16V LX » 30 dec 2013, 18:06

als het -10 Celsius zou zijn.........de kachel transporteert namelijk alleen maar warme lucht, ook op de laagste stand, maar om nu altijd met een (stukje) open raam te rijden... zelf tip ik op (de aansturing van) de regelklep. Alleen ik heb niet kunnen ontdekken waar die zit, want noch onder de motorkap, noch onder de dashboardkast. Misschien erachter maar ik zag niet zo gauw hoe ik die kon verwijderen.
Wie kan mij verder op weg helpen? O ja het is de 'automatic heating' versie dus zonder airco

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Maarten-Jan » 30 dec 2013, 18:11

Probeer eens (de binnenkant van) het dashboardkastje te verwijderen, dat opent de weg naar de motor van de regelklep.
Check ook even bij de ventilator; daar zit een stangetjes van binnen door het schutboard naar buiten dat vastzit op een andere klep. Die wil wel eens afbreken. Ronald heeft daar wel eens een bericht over gepost inclusief foto's.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Jimmie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 okt 2009, 00:22

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Jimmie » 27 apr 2016, 23:36

Tijdje geleden hier mee verder gegaan.

Ronald zijn topic kwam neer op een kapot bedieningspaneel. Maar gaf in ieder geval de suggestie om het paneel in een service modus te zetten. Via de naslagwerken het stuk gevolgd voor de Automatic Heating System en alles werkt behalve het stuk waar de kleppen moeten bewegen.
Altijd was er maar een code zoals 5F of 5P te zien. Ik dacht dat dit ook foutcodes zijn, maar later achter gekomen dat dit toch de stand van de interieur klep is...
File 27-04-16 23 06 45.jpeg
File 27-04-16 23 06 45.jpeg (393.2 KiB) 9164 keer bekeken
Uiteindelijk het hele systeem los gehaald om te kijken wat er achter zit. De motoren zijn net zichtbaar, maar je kan er niet normaal bij komen. Met de stekker los nog eens het contact aangehad om te kijken wat er dan gebeurd (niet veel). Systeem wegens tijdgebrek maar weer teruggebouwd. Tijdens een volgende rit was het opeens geen warme sauna lucht meer maar een heel neutrale temperatuur. Kortom de mengverhouding klep was in een neutrale stand gaan staan omdat deze niet meer aangestuurd werd door de control unit.
IMG_7303.jpg
IMG_7303.jpg (987.59 KiB) 9164 keer bekeken
Regelen van de temperatuur werkte nog steeds niet. Uiteindelijk de kast maar open gehaald en voorgelegd aan een Electrical Engineer op m'n werk. Die herkende meteen een van de chipjes als de stepper driver (regel)chip, die bekend zijn om wel eens kapot te gaan.

Toen de ST L293D los geknipt, de-gesoldeerd en een nieuwe op zijn plek gesoldeerd.
IMG_7304.jpg
IMG_7304.jpg (1.56 MiB) 9164 keer bekeken
IMG_7305.jpg
IMG_7305.jpg (1.16 MiB) 9164 keer bekeken
IMG_7308.jpg
IMG_7308.jpg (1.83 MiB) 9164 keer bekeken
In de diagnose stond nog steeds alleen de stand van de interieur klep op 5F, waardoor ik dacht dat het toch niet gewerkt had. Maar tijdens de eerste rit merkte ik warme lucht die geleidelijk kouder werd zodra het interieur opwarmde. Eureka :thumbup:

Helaas werkt de interieur klep nog niet. Deze zie ik nu wel in de diagnose menu lichtjes bewegen als getalletjes die op hol slaan in de nabije range als deze bediend wordt. Volgens mij zit die klep om wat voor reden dan ook vast. Binnenkort het handschoenenkastje maar eens demonteren voor verdere analyse. Al ben ik al blij met automatisch geregelde temperatuur :D

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Maarten-Jan » 28 apr 2016, 08:04

Geweldige reparatie! Ik zette er dan gewoon een andere unit in... waar haal je zo'n chip vandaan?

Voordat je alles gaat demonteren, er is ook een klep die vanuit de motorruimte bediend wordt. Het wil wel eens gebeuren dat de bediening hiervan eraf schiet. Deze is relatief eenvoudig te checken. Ongeveer bij nr 6 in het plaatje.
Kachel1.JPG
Kachel1.JPG (24.91 KiB) 9146 keer bekeken
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Jimmie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 okt 2009, 00:22

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Jimmie » 30 apr 2016, 14:20

Meeste chips zijn gewoon generieke chips die worden gebruikt in duizenden producten.
Bij elke grote keten zoals Conrad wel verkrijgbaar. Maar ook bij elke elektroboer is deze chip wel te halen, gezien deze veel gebruikt wordt door hobbyisten voor het aansturen van allerlei (stepper) motoren (voor oa positiebepaling).

In dit geval moest ik wel, want niemand heeft zo'n Automatic Heating System unit meer liggen. Alleen Airco units worden hier en daar bewaard. Grote kans overigens dat bij de Airco variant dezelfde chip de motorsturing doet.

Ik heb het heveltje in de motorruimte al eens bekeken, maar behalve dat er geen beweging in te krijgen is, wist ik verder niet wat mee te doen. Misschien met de accu los mogelijk om deze klep handmatig te schuiven?

EDIT: nog een foto van wat er nu zichtbaar is:
IMG_7365.jpg
IMG_7365.jpg (1.27 MiB) 9078 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jimmie op 25 mei 2016, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jimmie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 okt 2009, 00:22

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Jimmie » 30 apr 2016, 21:07

Ben toch maar bezig geweest om richting de motors te graven.. :D

Alleen nu zit ik vast, het handschoenenkastje zit nog vast aan een stalen beugel die weer aan het dashboard vast zit. Maar daar kan ik met geen mogelijkheid bijkomen..? Kan het paneeltje wat de zijkant van het dashboard bedekt op een of andere manier los?
Photo 30-04-16 20 30 23.jpg
Photo 30-04-16 20 30 23.jpg (523.41 KiB) 9077 keer bekeken
Photo 30-04-16 20 31 52.jpg
Photo 30-04-16 20 31 52.jpg (539.29 KiB) 9077 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Maarten-Jan » 30 apr 2016, 21:56

Zit er niet achterin het vak een boutje? Bij de Thema wel nl.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Jimmie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 okt 2009, 00:22

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Jimmie » 10 mei 2016, 21:17

Toch niet :oops:

Ik ging er voor het gemak maar vanuit dat het handschoenenkastje een gedeelde item met de Thema zou zijn.
Maar nee, het hele vak zit in een deel die het complete dashboard breed is.

Ik hou het voorlopig maar even voor wat het is. Het systeem blaast in ieder geval koude lucht met dit weer.
Al gaat na een tijdje de temperatuur op 'E', als ie de doeltemperatuur niet kan halen vermoed ik. Waar de E voor staat weet ik alleen niet, staat zover ik zag niks over in het werkplaatshandboek.
Bijlagen
interieur.jpg
interieur.jpg (238.66 KiB) 8936 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jimmie op 24 mei 2016, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Volumex » 10 mei 2016, 22:14

Ik lees dit topic nu pas... :silent:
Ik heb nog diverse van deze units liggen. (Waarvan een voor een Croma). Geen idee of ze goed werken, maar her proberen waard.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: lekker warm in de Wintercroma.....

Bericht door Volumex » 10 mei 2016, 22:17

Die E duid wel op een storing in de mengklepmotoren. De mijne had dat ook toen ik hem net had (toen nog voorzien van deze heating unit en nog geen overbouw naar climate had gerealiseerd). Heb toen de stelmotoren uitgewisseld (de hele unit) en probleem was daarmee opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”