Motor op hol door lekke dieselpomp

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
max-franke
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jun 2009, 17:01
Locatie: Wagenberg

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door max-franke » 04 feb 2014, 10:28

Ik begrijp nog steeds niet goed hoe de dieselpomp diesel in het carter heeft gekregen.
Als het goed is heb je een commonrail diesel met elektronisch aangestuurde injectoren.
Als 1 van de injectors het niet goed doet dan merk je dat. Hij gaat dan roken en/of rot lopen.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Wel kan een diesel inderdaad op hol slaan en dan op zijn smeerolie gaan lopen.
Meestal is dit het gevolg van een dicht geslagen luchtfilter. De motor gaat dan lucht aanzuigen via de carterontluchting en bingo. De enige remedie is dan stoppen zoals jij hebt gedaan. Want als de smeerolie op is is het uiteraard gedaan met het blok.

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door Lancialover » 04 feb 2014, 20:55

De dieselpomp wordt aangedreven door de nokkenas. Hiertussen zit een keerring en ik neem aan dat die is gaan lekken, waardoor de diesel dus het blok in is gekomen. Dat is tenminste de diagnose van de anwb..

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door Maarten-Jan » 05 feb 2014, 10:23

Dat lijkt mij een zeer eenvoudige reparatie! Als dat zo is hoeft de pomp ook niet uit elkaar toch?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door Lancialover » 05 feb 2014, 21:55

De buitenzijde van de pomp was ook nat van de diesel, dus neem aan dat die echt stuk is?

Gebruikersavatar
max-franke
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jun 2009, 17:01
Locatie: Wagenberg

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door max-franke » 06 feb 2014, 00:40

Ik weet niet waar je woont maar op het volgende adres hebben ze wel verstand van zaken. Steek hier eens je licht op!

http://www.terlouw.nu/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Wij hadden met onze AR 156 1.9 16V JTD, ook last van lekkage op het pomphuis.
Zij hadden gewoon een pakking setje ervoor liggen. Ik heb het zelf opgehaald.
Een uurtje werk bij mijn "mannetje" en een setje van 16 euro en de lekkage was verholpen.
Totaalschade circa 55 euro, terwijl een nieuwe pomp circa 1300 euro was ex btw en dan moest ie er nog worden uit- en ingebouwd.

Succes

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door Cromapower » 02 apr 2014, 21:06

Hey Bert hoe is het met de Yp? Alweer gerepareerd of is de schade toch erger.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door Lancialover » 08 apr 2014, 00:20

Moet eerlijk zeggen dat ik er door alle drukte nog steeds niet aan toe gekomen ben om er wat aan te doen.. :oops: Ben er wel over uit dat ik voor een tweedehands pomp ga, moet alleen nog het goede onderdeelnummer zien te achterhalen

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door Lancialover » 19 apr 2014, 00:54

Van de week eindelijk de dieselpomp kunnen demonteren

Afbeelding

Deze 3 koperkleurige bouten zaten alle 3 los!
Afbeelding

Daardoor ontstaat een grote kier, waar door de diesel waarschijnlijk het blok in is gaan lekken.

Afbeelding

Geen idee hoe het kan, wel frappant dat het weer een Bosch onderdeel op een Italiaan is wat kapot gaat :P Aan de hand van deze pomp kan ik nu wel een 2e handse op gaan zoeken

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Motor op hol door lekke dieselpomp

Bericht door Lancialover » 25 jun 2014, 22:17

Enige tijd geleden trouwens een 2e hands dieselpomp gemonteerd, olie verversd en een proefstart gedaan. Dat klonk eerst nog niet zo heel lekker en ging gepaard met een lekkere witte rookpluim. Na verloop van tijd ging hij echter beter lopen en ben ik voorzichtig proef gaan rijden. Inmiddels heb ik de olie weer verversd en nog even aan het stoeien geweest voor de apk (handrem deed helemaal niets). Maar ik rijdt er nu weer een tijdje mee rond en vooralsnog doet hij het weer prima. Geen olieverbruik, gekke geluiden of rookwolken. Toch een sterk blok :thumbup:

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”