Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Cromapower » 29 jan 2015, 19:21

Moet binnenkort een distributie en waterpomp vervangen van een Alfa met een 2.0 twin spark.
Is dit een beetje te doe of valt het tegen. Iemand ervaring mee?
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
thema85
Berichten: 48
Lid geworden op: 26 nov 2010, 23:16
Locatie: Opmeer

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door thema85 » 29 jan 2015, 22:24

Officieel moet je de nokkenassen blokkeren met speciaal gereedschap, maar het kan ook zonder. Je kunt het binnen een paar uur doen. Hefbrug is niet persé nodig.

Dringend advies: koop een complete distributieset inclusief balansasriem/spanner van een goed merk (origneel of bijvoorbeeld een set van Gates). Alles vervangen dus en geen rollen of spanners opnieuw gebruiken.

Dit is wat je voor het uitbouwen zo ongeveer moet doen. Kun je alvast geestelijk vaststellen of je de uitdaging aan durft :D
- rechter voorwiel en spatplaat in binnenscherm verwijderen;
- geluidsisolatiedeksel van cilinderkop vewijderen;
- bobines en bougies verwijderen;
- bescherming boven multiriem verwijderen (2x inbus in distributiedeksel en 1x m6 moer voorop);
- krukaspoelie bevestigingsbouten (4x torx) iets losdraaien;
- multiriem verwijderen (door verstelbare riemspanner met sleutel 15mm terug te drukken);
- krukaspoelie verwijderen (boutgaten exentrisch, kan maar op 1 manier gemonteerd worden);
- distributiedeksel verwijderen;
- cilinder 1 in BDP aan einde compressieslag zetten (aan centrale krukasbout rechtsom draaien, niet tegen de klok in!);
- kleppendeksel verwijderen;
- normaal moet je nu de nokkenassen blokkeren met speciaal gereedschap om ze op de BDP stand vast te zetten;
- zonder gereedschap: de stand van beide nokkenassen t.o.v. een lagerkap merken;
- stand van het krukastandwiel merken;
- op de balansassen staan merktekens (beetje lastig te zien);
- riemspannermoer losdraaien en balanasriem verwijderen;
- bevestigingsmoer losdraaien en distributieriem / verstelbare riemspanner verwijderen;
- merk de stand van de inlaatnokkenaspoelie t.o.v. de nokkenasversteller (vanwege de sleufgaten in de poelie);
- daarna kan de inlaatnokkenaspoelie (4x M6 torx) eraf om de waterpomp uit te kunnen bouwen;
- koelvloeistof aftappen en vervolgens de waterpomp verwijderen;
- inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van uitbouwen.... :D :D

Als je denkt dat deze klus je gaat lukken, wil ik de inbouw en de aandachtspunten en de aanhaalmomenten ook wel even op pennen.

Ik heb je een mail gestuurd met de complete beschrijving + afbeeldingen. Kun je het stap voor stap uitvoeren.

Omdat je het zonder nokkenasblokkeergereedschap moet doen, is het belangrijk dat je voor het verwijderen van de distributieriem de stand van de nokkenassen heel goed markeert. En ook de stand van de inlaatnokkenaspoelie op de nokkenasversteller voordat je de 4 torxbouten losdraait. Voor de rest kun je de beschrijving volgen.

Mocht je de timing toch "kwijtraken", ik heb de speciale gereedschappen om alles weer op tijd te kunnen zetten :D

Succes!
Laatst gewijzigd door thema85 op 30 jan 2015, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Cromapower » 29 jan 2015, 23:57

Kijk dit is super :) Dank je.
Als je de aanhaalmomenten nog heb graag. Wil het toch zelf gaan doen ik heb namelijk samen met mn vader een Alfa 166 aangeschaft met kapotte waterpomp. Het is erg nette auto met op leer na zo'n beetje alle opties inclusief navigatie. 174000 km en uit 2003.
Was op mn werk binnen gekomen. Of hij gaat de voor de verkoop of mn vader gaat ermee rijden en dan gaat zijn Lybra de verkoop in.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door webturbo » 05 feb 2015, 10:34

Vergeet de nokkenasversteller niet, tenzij je zéker weet dat-ie de vorige keer meegepakt is...

En weet je ook zeker dat het geen olieboot is zoals veel van die twinsparks? Alhoewel dat in 2003 misschien niet meer zo aan de orde was.

De een verbruikt 1 op 10.000, de ander (o.a. mijn 166 destijds...) 1 op 400...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Cromapower » 08 feb 2015, 00:33

Nokkenas versteller is de vorige keer vervangen en hij is verder ook stil dus die laat ik zitten.
Tja het olieverbruik. Ze kunnen er soms wat van inderdaad. Wat de vorige eigenaar me vertelde valt dat deze heel erg mee. Hij is van een Alfa liefhebber geweest. Hij heeft m weg gedaan omdat die graag een 159 wilde. Nu de kosten van een een waterpomp en distributie er zijn gekomen heeft die besloten m weg te doen. Zij kort geleden nog 4 nwe banden en remmen op gekomen.
Ik ben eigenlijk niet zo'n Alfa man maar heb de 166 altijd een waanzinnig mooie auto gevonden en ze rijden fantastisch. Deze kwam eigenlijk zomaar op mn pad en voordat aanbod konden mn pa en ik m niet afslaan.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door webturbo » 11 feb 2015, 14:13

Eens, een 166 rijdt fantastisch en ziet er ook zo uit.

Met de motor op orde heb je nog één zwak punt te gaan: de achterwielophanging. Het is moeilijk nieuwe kogels te vinden die lang meegaan onderin de achterfusees.

Is dat op orde dan heb je er een geweldige auto aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Cromapower » 19 apr 2015, 22:46

Later dan gepland maar de distributie en waterpomp is inmiddels vervangen van de Alfa 166.
Omdat we niet het speciaal gereedschap hadden viel het afstellen nog wel ff tegen maar uiteindelijk zat het goed en bleef het goed :thumbup:

Gsiteren de boel afgebouwd en gestart. Gelukkig alles is goed. Smiddags is mn vader met de auto gaan proefrijden en alles ging goed.

Alleen nu is er een nieuw probleem: mn vader wilde op een gegeven moment weer starten maar niks meer. Startmotor gaat gewoon netjes rond. Dus heeft ie me gebeld en ben ik snel naar hem toe gereden.
Gekeken, hmmm inderdaad slaat niet aan. He codelampje gaat niet uit. Reservesleutel geprobeerd, zelfde probleem.
Het codelampje blijft branden en het inspuitlampje knippert heel snel.

Volgens het instructieboekje betekend dit dat de sleutels niet herkend worden. Nood procedure werkt niet en heb ff de minpool van de accu afgehaald maar dat werkte ook niet?

Voor nu de auto met de Lybra maar ff naar parkeerterein bij mn ouders gesleept?
Iemand een idee wat te doen of moet die naar de dealer om uitgelezen te worden.

Afbeelding
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Lancialover » 19 apr 2015, 23:33

Gauw wegschieten die Alfa :P

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door RickThema » 20 apr 2015, 17:47

Zit er een nokkenas sensor op? Zo ja, dan kan het zijn dat de riem een tand of een aantal tanden verkeerd staat. Die controleert of de riem op tijd staat, indien dit niet het geval is dan kun je starten tot je een ons weegt!

Maar ff laten uitlezen is meestal de makkelijkste optie :angel:
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Betakoen » 22 apr 2015, 12:46

Vaak is het probleem de 'antenne', is de spoel die rond het contactslot zit. Dat zou ik toch eens eerst proberen. Weet niet of die van een kappa past maar ik zou durven veronderstellen van wel.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”