Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Cromapower » 22 apr 2015, 21:29

Na contact met de Alfa dealer een aantal tips gekregen.
Het probleem is dat de auto niet start/aanslaat, sleutelcode lampje blijft branden en motormanegment lampje blijft heel snel knipperen.
Ook staat de ecu met 2 grote stekkers te ratelen.
Volgens de Alfa dealer kan het een spanningsprobleem zijn. Omdat de auto zo boordevol electronica zit moet de accu constant minimaal 13 volt leveren. Als die dat niet doet kan de boel ophol slaan en dus ook van het sleutelcode systeem.

Er zat een 72ah accu in maar die heeft al minimaal 2x helemaal plat gestaan. We hebben nu een 96ah accu gekocht en die gaat nog ee dag extra onder lading en dan maar kijken wat die doet. Ik hoop dat t hiermee echt opgelost word/is. Ik heb al behoorlijk wat in de auto investeerd inmiddels, hij moet t echt doen nu. Ik kan op dit moment ook niet veel zelf doen o. Dat ik met een longontsteking zit.

Ik heb Alfa's altijd prachtige auto's gevonden maar nooit echt veel geluk mee gehad :roll: Met mn Fiat's en Lancia's eigenlijk nooit echt gekke dingen.
Op dit moment rijd ik mn woon-werk kilometers met een Alfa 156 1.6TS, die doet het eigenlijk best goed.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door RickThema » 23 apr 2015, 11:57

Ik zou hem laten uitlezen, je doet nu investeringen die wellicht helemaal niet werken.
Meten is weten en gissen is missen ;) .
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Cromapower » 23 apr 2015, 16:57

Klopt meten is weten. We hebben de oude accu door gemeten en had net 12v dus kan wel t probleem zijn. Dus op zich is een nieuwe accu niet zomaar geld uitgeven. Als de oude accu nog goed genoeg is kan die in de Lybra want die begint ook matig te worden.
We gaan dus eerst dit proberen en anders word die naar de Alfa dealer gesleept om uit te lezen.

Er was ook al door iemand gezegd dat ik gelijk nieuwe computers en sleutels moest bestellen maar ik niet zomaar wat dingen vervangen. Dat heeft geen nut.

Hoop wel dat het mee valt want is echt een mooie auto. Op leer na heeft ie zo'n beetje alle opties.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Frank » 24 apr 2015, 20:44

In mijn 146 heb ik ook een keer zo'n kapotte "spoel" gehad, oftewel de antenne in de stuurkolom. Was een relatief simpele fix voor Jelle Talsma destijds.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Distributie vervangen Alfa 2.0 twin spark

Bericht door Cromapower » 15 mei 2015, 20:08

Update je over de 166, eigenlijk heel kort: het stomme ding doet het nogsteeds niet :cry:
We hebben hem uiteindelijk naar de Alfa dealer gesleept. Daar is die uitgelezen en daar kwam als storing uit dat het elektrische gedeelte van het gasklephuis kapot is. Nou heb ik nog een 2.0 TS blok liggen van een 156 dus daar het gasklephuis afgehaald. Helaas was dit niet de juiste, het is er eentje met een gaskabel en op de 166 zit er eentje van een elektronisch gaspedaal.
Na flink zoeken heb ik er eentje gevonden. Die ga ik morgen ophalen. Hoop dat het hiermee eindelijk is opgelost.

Verder is de APK inmiddels verlopen dus heb m gelijk na laten kijken door de Alfa dealer, ze kwamen helaas toch wel op een paar puntjes. Remschijven achter meer dan 50% geroest, stuk remleiding met roest (hiervoor moet de uitlaat verwijderd worden om erbij te kunnen komen en ze zeggen dat de middelste gordel op de achterbank teveel beschadigd is.
Valt op zich dus best mee. Volgens de dealer is het verder een mooie en nette auto die de investering zeker waard is.
Heb dus weer wat te klussen, pfff heb al zoveel liggen. Maar ja we gaan het toch maar oplossen. Heb de auto maar wel ff geschorst want heb geen zin in een boete.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”