Lybra trekt met optrekken.

Vraagbaak techniek
Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Lybra trekt met optrekken.

Bericht door Cromapower » 16 mei 2017, 22:45

Is even input vragen.
Een Lybra SW 1.8 trekt ongelofelijk naar rechts bij optrekken/gas geven. Zodra je gas los laat of contant weer houd geeft die een ruk naar links en blijft dan perfect recht uit rijden.
Dit rijd ongelofelijk ruk.

Wat heb ik gedaan:
Voor schokbrekers zijn vervangen door gebruikte omdat ze lek waren, wel zit er aan de ene kant een veer van een 2.0 en aan de andere kant van een 1.8.
Aan de banden ligt het niet want het is zowel met de winterset als met de zomerset velgen.
Verder is de auto uitgelijnd maar dit heeft het eigenlijk veel erger gemaakt.

Wat zie ik over het hoofd? Zou het de toplagers bovenop de schokbrekers kunnen zijn? dat die uitgelubberd zijn.
Ik weet het even niet meer nu.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door Volumex » 17 mei 2017, 00:36

Ligt meestal echt aan de banden

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door Hans8V » 17 mei 2017, 00:39

Slecht gangbare toplagers kunnen een heleboel vervelende effecten hebben, is mijn ervaring met een Saab...
Bij deze Saab heb ik de toplagers al eens vervangen (gewoon 2 kunstof ringen, GM-rommel...) en dat heeft eventjes geholpen. Maar toen die weer beroerd begon te sturen heb ik vanuit de motorruimte de schokbreker vol laten lopen met WD40, en dat lijkt net zo goed te werken. Voor zolang het duurt. :|
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door Cromapower » 17 mei 2017, 00:51

Banden dacht ik eerst inderdaad ook, maar heb al meerdere sets wielen geprobeerd die op andere auto's geen problemen geven maar op deze auto wel. Rara.

Jah Hans daarom dacht ik dus ook de toplagers, klein beetje speling daarop zou dus in rijden grote gevolgen kunnen hebben?
Anders dan toch daar maar nieuwe voor bestellen en vervangen, pfff kan ik weer die veren gaan demonteren.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door jos832 » 17 mei 2017, 18:06

Trekt de Lybra ook erg bij remmen?

Zo ja, zou het ook zomaar een niet goed aangetrokken moer of losgelopen maar van de voor ophanging kunnen zijn.
Meestal de onderste draagarm, beweegt dan met optrekken en afremmen net genoeg de symptomen te veroorzaken.

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door Cromapower » 17 mei 2017, 19:31

Trekt die met remmen. Das eigenlijk een goeie vraag. Dacht t niet, is me in ieder geval niet opgevallen.
Draagarm of armen die los zitten is ook iets wat ik inderdaad even kan controleren. Volgens mij zit alles goed vast maar kan geen kwaad om te controleren.

Moet er trouwens wel bij zeggen dat het een auto met ervaring is. Staat nu 153000 km op de teller maar kwam er pas achter dat die ruim t dubbele heeft gedraaid.
Er is in 2007 op 152000 een nieuwe teller inggekomen.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door Maarten-Jan » 17 mei 2017, 19:47

Er is een hele serie oorzaken te bedenken. Gewoon nalopen. Ik verdenk de draagarmen. Toplagers niet direct. Aandrijfassen kan ook maar ook het dufferentieel. Dat is echter minder waarschijnlijk dan de draagarmen. Vergeet niet de stabilisator rubbers!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door Cromapower » 17 mei 2017, 20:30

@Maarten-Jan
Inderdaad kan het zoveel redenen zijn. Daarom ook de vraag voor input. Heb al veel gecontroleerd maar ik zie soms ook iets over het hoofd.
Ik verdenk ook steeds meer een draagarm. In 2014 zijn er nieuwe draagarmen opgekomen. Maar eentje is al heel roestig.
Morgenavond maar even mn brug vrij maken en is ff kijken als ik er een bandenlichter tussen duw.

Stabilisatorstokjes rondom heb ik al vernieuwd. Rubbers van stabilisator stang zullen wel wat ruimte hebben. Is Lybra kwaal maar niet los verkrijgbaar. Hij klappert wat op klinkerwegen. Heb bij een vorige Lybra een paar schroeven in t rubber gedraaid. Hielp perfect en paar jaar mee rond gereden. Had ik een keer ergens op internet gelezen.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door Hans8V » 17 mei 2017, 23:34

Stroeve toplagers merk ik op als je de hele tijd het gevoel hebt dat er spoorvorming is. Ook naar links en rechts trekken bij afremmen.
En bij het uit- en inparkeren (volledige stuuruitslag van de ene naar de andere kant op lage snelheid) een flinke 'kloenk' als de schroefveer weer met een schok bijdraait.
Bij de Saab bestaan de lagers uit twee kunststof ringen die gewoon droog over elkaar heen moeten schuiven. Met wat WD40 schuiven ze dus een stuk makkelijker.
Maar een draagarm kan natuurlijk ook...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Lybra trekt met optrekken.

Bericht door RickThema » 17 mei 2017, 23:45

Wat MJ zegt, Check de draagarmen maar eens goed. Qua omschrijving lijkt het aardig op wat mijn laatste thema had toen ik hem net opgehaald had.
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”