Inhouden Croma en Thema Turbo

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Jurian
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2010, 00:43

Inhouden Croma en Thema Turbo

Bericht door Jurian » 21 jan 2018, 20:13

Hallo!

Onlangs hebben wij een Croma Turbo uit '91 opgehaald. Onderweg constateerden we dat de Croma inhield. Wij hebben daarop brandstoffilter, bougies en bougiekabels vervangen, maar het euvel is nog niet verholpen. De Croma is een 8v lampredi et Turbo. Inhouden gebeurt als je ineens op het gas gaat. Geleidelijk het gas steeds verder indrukken gaat gewoon prima.

In onze vriendengroep hebben wij ook een Lancia Thema 16v turbo. Hoewel goed onderhouden (recentelijk ook nieuwe nokkenassen gekregen en dergelijken), vertoond deze hetzelfde euvel, alleen in veel mindere mate.

Iemand tips ?

Alvast bedankt!

Groeten Jurian

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inhouden Croma en Thema Turbo

Bericht door Maarten-Jan » 21 jan 2018, 20:33

Kan van alles zijn. Check de brandstofdruk en de klep in de luchtmassameter. Het heeft weinig zin om van alles te vervangen zonder een gedegen onderzoek.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Jurian
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2010, 00:43

Re: Inhouden Croma en Thema Turbo

Bericht door Jurian » 23 jan 2018, 10:23

Ja we zijn nu vooral wat informatie aan het verzamelen om inderdaad andere oorzaken te kunnen uitsluiten. We dachten dat het misschien een algemeen euvel zou zijn.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Inhouden Croma en Thema Turbo

Bericht door Maarten-Jan » 23 jan 2018, 15:40

Gezien de vele slangen rondom het blok kun je ook deze allemaal nalopen op correcte afdichting. Vaak is er sprake van vacuum lekkage. Ik heb alles rondom zo'n blok eens 3x uit elkaar gehaald en weer gemonteerd; zelfs de 3e keer kwam ik nog verdachte slangen en afdichtingen tegen.

Maar aangezien hij langzaam wel vermogen opbouwt verdenk ik de eerder genoemde brandstofdruk of lmm.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”