Remlichten Fiat Croma 2.0 i.e. 8v 1990

Vraagbaak techniek
Novemila
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 Okt 2018, 11:21

Remlichten Fiat Croma 2.0 i.e. 8v 1990

Berichtdoor Novemila » 31 Okt 2018, 12:02

Me even voorstellen:

Ik ben sinds vorige week de 2e eigenaar (woonachtig in Gent, België) van een Fiat Croma 2.0. i.e. 8v Automatico bj 1990 gekocht met slechts 120.000 km.
Heeft de afgelopen 15j ongeveer 12.000km gelopen, sinds 2015 slechts 200 km zelfs.
Onderhoudshistoriek is helaas slechts enkel beschikbaar van de eerste 6 jaar, nadien geen geschiedenis beschikbaar. Vorige eigenaars helaas overleden. Volgende week tijd voor nieuwe filters, olie & kloeivloeistof bij zelfstandige garagist gespecialiseerd in Italiaanse merken.
Er zijn wat zaken die op termijn aandacht verdienen, maar wil eerst eens zien of er geen andere grote verrassingen boven water komen.
Na de eerste rit (150 km autosnelweg) die met warme motor afgehaspeld waren aan 100-120km/u bij rustige rijstijl gemerkt dat er olie is beginnen lekken, vermoedelijk via de carterpakking. Heb nadien halve liter 15W40 bij gevuld. Bij de andere ritjes heb ik geen groot olieverlies meer gehad, enkel wat zweten aan carterpakking.

We zijn nu een dikke week verder en het eerste probleempje is er al.
Via de controle unit display gemerkt dat de remlichten het niet meer doen. Bij aankoop had ik de remlichten getest, en ze werkten toen wel.
Gezien ze allebei niet meer werkten, eerst eens de zekering nagezien, en eens gewisseld met een andere zekering. Geen resultaat.
Dus de achterlicht unit opengedaan, lampje bekeken zag er nog ok uit, alleen wat roestig vanbinnen. Dan maar even gewisseld met het mistlicht, resultaat: nog steeds geen remlicht ondanks het lampje van het mistlicht wel nog werkt. Het lampje zelf eens in de fitting gestoken van mistlicht en het werkt.

Dan schiet er nog 1 iets over: de schakelaar aan het rempedaal zelf? Weet niet hoe ik die schakelaar kan testen, en voor ik een nieuw bestel (zal wel niet zo een grote kost zijn), alleen vraag ik me af hoe het controle paneel wordt aangestuurd? Is er iets dat nog ik kan nazien of misschien als oorzaak over het hoofd zie?

alvast bedankt voor jullie advies!

JW turbo16V LX
Berichten: 628
Lid geworden op: 09 Nov 2008, 10:11

Re: Remlichten Fiat Croma 2.0 i.e. 8v 1990

Berichtdoor JW turbo16V LX » 31 Okt 2018, 20:27

Welkom, leuk om hier ook weer eens een Croma eigenaar te zien. Heb er zelf net een van de hand gedaan, gelukkig wel aan mijn zoon :thumbup: .....

Jouw probleem lijkt mij een gevolg van een slechte massaverbinding. Zou beginnen met opschuren en eventueel kopervet aanbrengen op de stekkers van de achterlichtunits. Sowieso zullen de autotechniekers hier mij wel verbeteren, mocht dat nodig zijn

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1466
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Remlichten Fiat Croma 2.0 i.e. 8v 1990

Berichtdoor Hans8V » 03 Nov 2018, 00:16

Een algemeen probleem voor een elektrische installatie in een wat 'oudere' auto blijft de corrosie van stekkers en massapunten, daar is op het forum het nodige over te vinden.
Dus stap 1. Ga met WD40 en vaseline alle stekkers die je kunt vinden langs. Eerst de accu loskoppelen, en dan elke stekker inspuiten met WD40 (of kruipolie, oid) zodat de stekker soepel uit elkaar te nemen is en controleer of van alle pennen of er geen verteerde contacten bij zijn. Met wat vaseline of WD40 insmeren en een aantal keren in- en uit elkaar nemen zodat de contacten weer mooi glimmen/goed contact maken.
Stap 2, Maak alle massapunten goed schoon. Onder het dashboard (achter de klokken), en vooral die bij/achter de koplampen. Hier met een staalborstel echt alles mooi kaal borstelen en met voldoende vaseline/kopervet weer in elkaar zetten.
Stap 3, haal van de zekeringkast alle zekeringen er een keer uit, en schuif ze een aantal keer in- en uit om de contacten schoon te krijgen.
Eventueel stap 4: leg een aparte massa draad van de achterlichtunit naar de massa voor een gegarandeerd goed contact, dat wil via de bedrading wel eens lastig zijn, maar met stap 1 zou dit eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Dit moet een verbetering brengen in de werking van alle elektrische componenten aangezien een slecht contact voor een lagere spanning over de componenten (lampje, sensor, etc) zorgt.

En niet te vergeten, het check-paneel heeft eigenlijk altijd gelijk! Zelfs het wattage van gebruikte lampjes moet goed zijn, en zelfs het lampje van de sigarettenaansteker moet ook goed zijn ;)
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75


Terug naar “Techniek”  "Actieve onderwerpen"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast