2.0 16v problemen

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

2.0 16v problemen

Bericht door Flavia 2000 » 06 apr 2010, 11:31

Ik heb sinds een tijdje een Delta 2.0 16v, die niet lekker loopt. Hij staat al een paar maanden bij mijn garage, maar ze kunnen maar niet achterhalen wat het probleem is en aangezien het de thema motor is dacht, misschien weet iemand hier wel iets meer. Ik moet wel zeggen dat het een probleem is waar meerdere Delta´s (ook met andere motors dus) last van hebben. Gek genoeg kom ik het bij de Thema´s met dezelfde motor nooit tegen. Ik moet om te beginnen nog zeggen dat ik de Delta met gas gekocht heb en die heb laten verwijderen. Op gas liep ie probleemloos. Het begon met het injectie waarschuwingslampje. Dat brandt bij elke italiaan die ik gehad heb, dus daar schrok ik niet zo van (injectiereiniger is meestal voldoende) Wat ernstiger is, is dat ie hier en daar inhield. Dat leverde soms minder fijne situaties op bij het stoplicht. Soms gaf ie geen kik en dan ineens een plofje onder de motorkap en ging ie weer. Daarnaast begon het verbruik wel erg extreme vormen aan te nemen. Ik heb een keer met aanhanger omgerekend een verbruik van 1 op 4 gehad. Tijd dus voor de garage. Het blijkt inderdaad dat ie te veel inspuit. Ondertussen zijn alle voor de hand liggende handelingen verricht. computer reset (niks), computer uitgelezen (gaf lambda probleem aan, vervangen en weer niks) Benzinefilter vervangen (niks) Nou is het vreemde dat de delta´s met dezelfde motor die er te koop staan, vaak (net als die van mij) een lage kilomterestand hebben. Rond de 160.000 lijken ze allemaal rijp voor de sloop. Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat het iets heel kleins is. En dat is waarschijnljk het probleem. Iets kleins vind je niet zomaar. Heb ook al op het delta forum gezocht en daar wordt de zgn VAE klep (regelt de verhouding lucht/benzine naar de motor) als boosdoener genoemd. Dit heb ik de garage al laten weten en die is volgens mij nagekeken. Komt dit alles iemand bekend voor, want inmiddels staat ie al langer bij de garage dan ik er zelf in gereden heb...

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 2.0 16v problemen

Bericht door Maarten-Jan » 06 apr 2010, 17:56

Hebben ze het inlaattraject al eens op lekkage getest? Kan met rook gedaan worden. Verstoort het Lambda signaal als er een lekje is. Net als de uitlaat overigens, zeker tot aan de lambda moet die gasdicht zijn.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: 2.0 16v problemen

Bericht door webturbo » 07 apr 2010, 00:14

Luchtmassameter defect? Verder: wat M-J zegt.

Er zit helaas wel een totaal ander injectiesysteem op Delta's dan op Thema's, dus echt goed te vergelijken is het niet.
Afbeelding

Flavia 2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 feb 2009, 02:00

Re: 2.0 16v problemen

Bericht door Flavia 2000 » 07 apr 2010, 13:01

Ik ga deze opties maar eens voorleggen. Had zelf ook het gevoel dat het ergens een lek zou kunnen zijn. Hij rijdt verder goed, op het verbruik en inhouden na dan. Bedankt voor de tips. Even ongetwijfeld een domme vraag, wat is het verschil dan tussen de delta en thema injectie?

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: 2.0 16v problemen

Bericht door webturbo » 07 apr 2010, 15:00

Bosch versus Magneti Marelli, om te beginnen...
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”