Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Plaats hier je links naar interessante, leuke of mooie sites/efbeeldingen/filmpjes van de Lancia Thema of Kappa
Plaats reactie
Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door Erwin123 » 27 dec 2013, 15:17

Ik stuitte per toeval op dit filmpje. Dus de link met de 8.32 was zo gelegd. Voor de gelegenheid even 2 foto's aan elkaar geplakt. Hebben ze op de 8.32 de band met de verkeerde rijrichting gemonteerd.

Bijlagen
Goodyear Eagle
Goodyear Eagle

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door Frank » 28 dec 2013, 00:40

Prachtig klassiek profiel, zeker met wat talkpoeder en lekker uitgelicht!
Eigenlijk zouden ze zulke klassiekers (ook de oldskool P7!) opnieuw moeten maken, met moderne rubbercompounds en karkassen. Een beetje zoals de Vredestein Sprint Classic. Elke klassieker en youngtimer knapt daarvan op :clap:
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door Erwin123 » 10 aug 2014, 11:36

Van de week plaatste iemand op FB (https://www.facebook.com/groups/54027807052/" onclick="window.open(this.href);return false;) de volgende foto. Niet heel bijzonder zou je zeggen. Er stond verder ook geen commentaar bij. En de foto kreeg ook weinig ‘likes’. Mijn zesde zintuig zei dat er meer schuil ging achter deze foto. Dus via Google even een “reverse image lookup” gedaan. Een beproefde methode waarmee ik wel vaker op interessante websites terecht ben gekomen. Zo ook deze keer. De zoekopdracht leverde slechts een return op: http://www.paologarella.com/life.php?id=27" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals je kunt zien, dit is een pagina van een test engineer die ooit bij Goodyear heeft gewerkt. De beste man heeft een indrukwekkende en interessante automotive track record. Je moet zijn pagina maar eens doorlopen.

Nieuwsgierig als ik ben heb ik hem een email gestuurd om meer te weet komen over die foto en aanvullende informatie over de 8.32 testen die hij heeft uitgevoerd. Ik kreeg vrijwel direct response en ook een FB uitnodiging. Een hele aardige en vriendelijke man. Hierbij zijn response die ik kreeg op mijn verzoek:

Dear Erwin,

yes i am the driver on the picture.

At that time I was working in the "Vehicle Manufacturing Liaison Engineering” team at the Goodyer Tech Center in Luxemburg, responsible for the italian accounts, so I tested all the cars that were developed in Italy from 1985 to 1990.

one of the most interesting projects has been the Lancia thema Ferrari 8.32.

the test driver that develop the car in lancia was Mr Cavallero, a great test driver and developer with huge experience. Lancia developed together the 8.32 and the Delta 4WD.

At the prototype phase the car was great. fantastic to drive with a superb handling and good comfort. Lancia decided to have only the Eagle tire on the car because at that time Goodyear was suppling F1 and was the most important supplier of FERRARI.

Unfortunately due to a series of budget cut the car that went in production was much worst then the prototypes. To keep as much as possible of parts from the standard Thema a lot of modification were not implemented. The tires were marked 205 but in reality were 185 because FIAT did not want to change a bolt in the rear trailing arm.

Also the original plan to have a specific Atelier to built the cars was lost and the quality control was not at the level that the project would required.

The picture in my website is of a production car that we rented in Belgium. The car had a terrible handling and was full of squeak and rattle. When I reported this to Mr Cavallero he was really embarrassed but he admitted that the production was far from where it should have been.

If I remember correctly Lancia made a second series and they wanted to make important changes with wider tires (I tested in Italy a prototype with Michelin tires 225) but I do not remember if and what went in production.

I am very happy that you are keeping data of that project and I am sorry not to have more to share.

Keep follow my projects on Facebook and on my website!

it is important to us!

Best regards,

Paolo

ing. Paolo Garella
Bijlagen
Goodyear Eagle testdriver
Goodyear Eagle testdriver

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door Frank » 10 aug 2014, 12:00

Wat een mooi verhaal! :clap:
Ik vraag me wel af of dat verhaal over die bandenmaat wel klopt. Iedereen heeft nu inmiddels wel "echte" 205 banden onder zijn auto, zonder problemen?
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
PietrottoV
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 sep 2013, 17:01
Contacteer:

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door PietrottoV » 10 aug 2014, 14:56

Leuke anekdote maar het is me niet helemaal duidelijk wat hij met deze zinsnede bedoelt:

The tires were marked 205 but in reality were 185 because FIAT did not want to change a bolt in the rear trailing arm.

Jammer voor wat betreft de kwaliteitsopmerking over de S1, iets wat je niet verwacht bij een auto die destijds in NL ver over de 100.000 gulden kostte. Ik weet via via dat de kwaliteit van de Kappa Cpé serie-2 een stuk beter is dan de S1 door middel van een betere kwaliteitscontrole, dus er zit zeker wat in.

Zou een "a production car that we rented in Belgium" de beste indruk geven qua kwaliteitsbeleving vraag ik me af? :roll:

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door Maarten-Jan » 10 aug 2014, 16:54

Ik ben wel geïnteresseerd in al die modificaties die niet in de productieauto terecht zijn gekomen. Kan hij daar wat specifieker in zijn?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

jos832
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 apr 2010, 15:33
Locatie: Elsas - Frankrijk

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door jos832 » 10 aug 2014, 18:50

Gaaf Erwin :thumbup:
Net als MJ ben ik ook zeeeeeerrrrrrr geïnteresseerd naar de zogenaamde modificaties die zijn doorgevoerd :angel:
Als de geachte Sig. Garella zegt dat de S1 duidelijk minder is dan het prototype ben ik heeeeel benieuwd naar wat het verschil is!
En, waar zijn de prototypi gebleven :shock:

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door Volumex » 10 aug 2014, 21:19

En waar is mr. Caravello gebleven?

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door Erwin123 » 12 aug 2014, 18:58

Persoonlijk was ik zeer benieuwd naar Mr. Cavallero en hopelijk kom ik hem op het spoor. Ondertussen heb ik de volgende response gekregen op de meest prangende vragen:

1. I have no info on Mr Cavallero. I saw him last time more then 15 years ago.
2. I do not remember about the mod’s, probably different stiffness in the suspension bushing and some mods in the suspension arm to allow different tires
3. Tires, this was very common in the past. OEM would ask very specific tire development for their cars. the tire that you buy in the market have very little to do with the original equipment tire that you get when a car is new. This is a very well kept secret and most of the owner do not have a clue of the difference. Lancia at the time asked to Goodyear to mark the tire with 205 even if the REAL size was much closer to 185. there is nothing strange or illegal about the request also because the ETRTO standard that specify the tire tolerances for a given size, is very flexible and allows big margins. More, being GOODYEAR the only supplier at that time, the assumption was that who would change tires would buy again GOODYEAR and they should not have problem with interference.
It is also true that normally tire testing is done in much more severe condition then normal user would experience, so probably very few people in the time could experience problem with other tires.

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Lancia Thema 8.32 GoodYear Eagle

Bericht door Frank » 12 aug 2014, 19:07

Dus, als ik het goed begrijp heb je een aardige kans op een klapband als je met andere banden eens flink gaat rossen :lol:
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Plaats reactie

Terug naar “Lancia Thema/Kappa op het web”