Klokje rond

Plaats hier je links naar interessante, leuke of mooie sites/efbeeldingen/filmpjes van de Lancia Thema of Kappa
Plaats reactie
Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Klokje rond

Bericht door Erwin123 » 11 jan 2017, 19:11

Tijdens de kerstvakantie tikte ik uit verveling "lancia thema 8.32" in de Google zoekmachine. En op de eerste pagina stond onder andere dit oude verslag over de 8.32, die ik uiteraard al kende:

http://www.autoweek.nl/autoreview/30212 ... -thema-832

Opmerkelijk genoeg bleek dat dit verslag zeer recentelijk was aangepast (20-12-2016). Tot mijn verrassing zie ik dat de eigenaar een nieuw stukje heeft toegevoegd: oude liefde roest niet!!

Behalve zijn goede smaak heeft hij ook een goed ontwikkeld schrijf talent. Ook lees ik de lezers reacties weer door, soms irritant of vermakelijk. Maar soms ook opmerkelijk of interessant.

Hier lees ik weer over een gepubliceerd 8.32 artikel in de rubriek klokje rond van autoweek:

“Leuk om weer eens wat van de 8.32 te lezen! In de Autoweek heeft oit een klokje rond artikel gestaan over de Lancia 8.32 De onderhoudskosten (Ferrari onderdelen?) deden mij toendertijd afhaken om er een aan te schaffen.. “

Ook dat artikel is bekend en staat bij de naslagwerken op deze site:

naslagwerken/albums/Artikelen%20NL/NL_A ... ma_832.pdf

Een geweldig verslag dat je beslist gelezen moet hebben.

Niet zo lang geleden werd ook dit 8.32 artikel geplaats op Autoweek website:

http://www.autoweek.nl/nieuws/in-het-wi ... -832-1989/

En ook hier een zwik commentaren. Dit bijvoorbeeld is toch opmerkelijk en vermakelijk:

“Geluid sensatie!

Midden jaren '90 werd ik vanuit een auto gebeld door een vrouwelijke klant. Haar vriend, in zijn vrije tijd actief als coureur in de Ferrari-Porsche challenge, zat achter het stuur en joeg de motor hoog in toeren alsof hij een wedstrijd reed. Het telefoongesprek verliep zoals altijd prettig maar ditmaal met een bijzondere ''tone of voice' dankzij de brullende motor op de achtergrond.

In welke auto rijd je nu, wilde ik weten. Het was niet haar eigen M3, dat was duidelijk. We zijn onderweg in de Thema 8.32 van mijn vriend. Vind je het leuk? Wacht, ik vraag of hij wat extra gas geeft. En ik hoorde 'Pieter vindt het fijn als je wat sneller wilt rijden'. En zo geschiedde. Genieten op afstand!

Zelden vergelijkbare telefoongesprekken gevoerd.”


Heerlijk zo’n anekdote. Ook MJs 8.32 wordt natuurlijk genoemd in de commentaren:

“Dat is toch die man die een 'gewone' Thema SW omtoverde tot een 8.32? Ken het blog, en met veel plezier al eerder helemaal gevolgd!”

Ook de volgende toevoeging is interessant, want dit persoon heeft ze bij Ferrari in de Fabriek gezien.

@Pieter: Ik weet niet of er ook een 2 liter V8 turbo uit de 208 GTB in een Thema is gemonteerd.
Wel waren er bij Ferrari al in 1985 een paar auto's (8.32) in gebruik.
Ik heb ze daar toen gezien (zonder badges) tijdens een bezoek aan de fabriek.
Enzo had privé een groene (bescheiden) Thema Turbo met de 4 cilinder motor.
Hij bestuurde volgens mij in laatste jaren zelf geen auto meer.


En ook hier wordt weer bericht over het klokje rond artikel:

“@redactie : doe de jongere lezers hier op het forum eens een plezier en plaats een link naar het Klokje Rond artikel uit Autoweek nummer 12-1996, met een 8.32 met 296.000 km op de klok? Heerlijke lectuur waar ik geregeld in terug blader op een winterse avond bij de open haard”.

Ik besluit eens verder te zoeken in de online Autoweek archieven en kom er achter dat in Autoweek nr 12 van 1990 er ook een artikel is verschenen over de 8.32. Die ken ik nog niet. En ook nr 12 van 1996 heb ik niet in eigen bezit. Dus ik besluit hier maar eens jacht op te maken. En eindelijk deze week geluk(t) via Marktplaats. In ieder geval voor nr 12 uit 1990. Op mijn vraag aan de verkoper krijg ik de volgende response:

"Bedankt voor je e-mail en je interesse in de eerste jaargang van AutoWeek. Ik heb het nagekeken en in AW 12 -1990 staat inderdaad een zogeheten Testdossier van de Lancia Thema 8.32. Indertijd nog niet geschreven door de latere Dossierredacteur Hans Veldhuis, maar de te(k)st is overgenomen van AutoBild en vertaald in het Nederlands. Mocht je interesse hebben in dit nummer, dan kan dat wel. Ik zou zeggen: doe een bod (er komen nog wel verzendkosten bij. De betreffende AutoWeek weegt 110 gram, dus dat is dan € 3,12)!
Mocht je liefhebber zijn van de Thema 8.32, dan heb ik eventueel ook nog Autokampioen nummer 1 uit 1987, Autovisie nummer 14 uit 1988 en in 1995 of 1996 is in Autoweek tevens een Klokje Rond-keuring van een Thema met het Ferrari-blok geweest (nummer moet ik nog nazoeken). Ik verneem graag of je ook in deze nummers belangstelling hebt, want in een keer meerdere tijdschriften versturen, scheelt in de verzendkosten."


Zoals je kunt lezen blijkt hij opvallend goed geïnformeerd te zijn en heeft nota bene ook de andere bladen met 8.32 artikelen. Alleen de andere Autoweek ontbreekt nog in mijn verzameling dus meteen het verzoek gedaan om dit te combineren. In zijn volgende response wordt duidelijk waarom hij zo goed geïnformeerd is en licht eea toe.

"Leuk dat je liefhebber bent van deze bijzondere auto's. Zelf ben ik ook autoliefhebber: het Klokje Rond-verhaal is indertijd door mij geschreven. Het is alweer ruim 20 jaar geleden, maar ik kan mij nog goed herinneren dat ik achter het stuur kroop van deze Klokje Rond-Thema. Mijn vader was accountant en een van zijn cliënten was de Thema-eigenaar. Die man zat financieel moeilijk (kwam niet alleen door het onderhoud ;)) en wilde daarom niet met naam, woonplaats en kenteken in het artikel. Met zijn zoon ben ik van onze woonplaats Almelo ("Deze auto is indertijd gekocht in Amsterdam, zo'n 150 kilometer van de woonplaats van de geïnterviewde", aldus het artikel) naar het keuringsstation in Breukelen gereden. In de bocht van de A28 naar de A27 bij knooppunt Rijnsweerd schoof hij de achterspoiler omhoog. Overal verbaasde gezichten!
Zoals gezegd, is het ruim 20 jaar geleden, dus kan bovenstaande info wel gegeven worden. Ook dat de eigenaar uiteindelijk failliet is gegaan, en wat er met de Thema 8.32 is gebeurd ... Ik weet het niet."


Hoe is het mogelijk!

Uiteindelijk heb ik voor de twee artikelen € 8.32 betaald (incl. verzendkosten). Deze zijn inmiddels ingescant en worden binnenkort kosteloos aangeboden op deze site.

Vind je deze artikelen en dit forum ook zo prettig dan kun je een donatie overwegen. Alle beetjes helpen en zo kan MJ de hosting en opslag van deze website bekostigen. (het geld gaat dus niet naar mij voor de aanschaf van de artikelen). De donatie knop staat onderaan op deze website.

Maar het verhaal krijgt nog een staartje want er vindt nog een email uitwisseling plaats voor een eventueel gebruik van een van mijn bolides voor een toekomstig artikel. Dus mijn informatie wordt doorgespeeld naar de redactie. Daar blijkt interesse te zijn voor de 8.32; of er meer gegevens over beschikbaar zijn. Maar dat blijkt niet nodig, bij het checken van de geïnteresseerde redacteur kom ik er achter dat hij het artikel heeft geschreven over mijn huidige 8.32 in de Autoweek 14 uit 2009, zie naslagwerken:

forum.lanciathema.nl/naslagwerken/albums/Artikelen%20NL/NL_Art_2009_autoweek14_lanciathema832.pdf

Hoe is het mogelijk!

Nu even afwachten wanneer dit nog een vervolg gaat krijgen. To be continued!

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Klokje rond

Bericht door Frank » 11 jan 2017, 22:11

Prachtig verhaal weer, Erwin! Mooi graafwerk, fijn dat je ons laat meegenieten :thumbup: :clap:
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Klokje rond

Bericht door Ard 420 » 13 jan 2017, 07:39

Mooi leeswerk idd! :thumbup: Het wereldje liefhebbers blijkt vaak klein. Ben benieuwd!

Nog een toevoeging: Doneer voor deze mooie site (en/)of word LCN lid. Dan doe je (correct me if I'm wrong) ook een duit in het zakje en kan je je verheugen op meer Lancia moois.
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Plaats reactie

Terug naar “Lancia Thema/Kappa op het web”