kappa v6 tiptronic

Vraagbaak aanschaf
Forzathemalxv6
Donateur 2009
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 okt 2009, 13:23

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Forzathemalxv6 » 18 mei 2011, 13:19

Wie kan mij zeggen wanneer de TWEEDE serie van de Lancia Kappa Coupe exact het leven zag? Was dat half 1998 of eerder? Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Maarten-Jan » 18 mei 2011, 19:24

Dat was in ieder geval na half 1998. Goed te zien aan het stuur.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Jan Willem » 19 mei 2011, 07:26

En glimmend in plaats van mat kunststof houtwerk, en eventueel de aanwijzigheid van airbags in de stoelen?
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Forzathemalxv6
Donateur 2009
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 okt 2009, 13:23

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Forzathemalxv6 » 19 mei 2011, 16:02

Sorry, maar wat was er te zien aan het stuur van de tweede serie?

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Maarten-Jan » 20 mei 2011, 07:20

Zoek de verrschillen!

De tweede serie heeft ook een compleet zwart dashboard waar de eerste serie nog two tone uitgevoerd is.
Bijlagen
Stuur en interieur K 1e serie
Stuur en interieur K 1e serie
Stuur en interieur K 2e serie
Stuur en interieur K 2e serie
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Forzathemalxv6
Donateur 2009
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 okt 2009, 13:23

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Forzathemalxv6 » 20 mei 2011, 15:35

Beste Maarten-Jan,
dank voor je reactie met de fraaie foto's. Zo kan er geen twijfel meer zijn tussen serie 1 en 2. De coupe die ik op het oog heb, is duidelijk van serie 2. Was de kwaliteitscontrole toen geintensiveerd? Dat heb ik wel eens gehoord over een van de verschillen tussen serie 1 en 2. Deze heeft een 5cil.turbo. Zou jij of iemand anders iets kunnen zeggen over het verschil in rijgedrag enz tussen een 5cilturbo coupe en een v6 coupe?
Dank voor alle moeite!

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Jan Willem » 20 mei 2011, 17:28

Als bereider van een V6 kan ik je zeggen dat de V6 en de turbo en de V6 totaal niet te vergelijken zijn. De V6 coupe is net als mijn V6 SW altijd voorzien van een automaat. De normale 4 versnellingsbak van ZF is zeer comfortabel, maar haalt ook ieder gevoel van sportiviteit weg. Je houdt dus een snelle zeer comfortabele auto over. De automaat verbruikt naar mijn idee ook minimaal 1 tot 1½ km meer benzine. Ik rijd met veel korte ritten gemiddeld 1 op 8.5.
De latere automaten zijn uitgevoerd als "sporttronic", die je ook handmatig sequentieel kint schakelen (tikje naar voren of naar achteren). De verhalen die ik daarover hoor zijn dat de auto veel sportiever aanvoelt en dat ook het verbruik lager ligt. Dit zij altijd 2e serie auto's.

De 1e serie turbo is een 16V, dus 4-cilinder. De 2e serie turbo is een 20V, dus een 5-cilinder.
De 20VT heeft ongeveer 15pk meer dan de V6.

Ik zelf heb nog niet in een turbo gereden, maar ik verwacht dat de turbo's veel dynamischer aanvoelen dan de V6.

Overigens heeft een coupe altijd het hele dashboard en deuren in zwart uitgevoerd. Wel is bij een 1e serie coupe het (imitatie)hout uitgevoerd in zijdeglans.

De voorstoelen van een coupe zijn van Recaro, ook al zijn de lederen stoelen door Poltrona Frau bekleed.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Maarten-Jan » 20 mei 2011, 18:36

Eén advies; koop nooit een eerste serie maar ga altijd voor tweede serie. Koop ook alleen de tiptronic automaat en laat de andere automaten links liggen. Niks ten nadele van mensen die een eerste serie rijden, maar als je toch kan kiezen, kies dan het beste.

Je rijdt nu in een V6 automaat en je weet hoe dat voelt. De turbo (dit heb ik overigens vaker geroepen) is de best uitgebalanceerde turbomotor van Lancia. Continu power zonder dat je een turbo duw krijgt. Zeer gebalanceerd en geciviliseerd. Een aanrader! Echter, alleen met handbak geleverd (al maakt Gerrit er nu eentje automaat). De turbo
is een genot om in te rijden en zeer betrouwbaar/robuust. De ouders van een vriend rijden al lang in een Turbo sedan en hebben nu 2,5 ton op de teller. De motor is nog steeds zeer gezond en levert ook nog steeds de prestaties waar hij voor gemaakt is!

Als je van je V6 af wilt dan weet ik nog wel een nieuwe baas (ego).
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Forzathemalxv6
Donateur 2009
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 okt 2009, 13:23

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Forzathemalxv6 » 21 mei 2011, 18:34

Bedankt voor de uitvoerige informatie! Michiel van Autofficina in Soest rijdt ook een Kappa sedan met de 5cilturbo en ook hij is bijzonder tevreden. Het probleem is natuurlijk weer dat ik in het afgelopen half jaar erg onder de indruk ben van het comfortabele en indien gewenst toch ook soms heel snelle rijden met de 6cil tiptronic met open dak. Wat jij overigens al voorspeld had. Je verheugt je gewoon op lange ritten. En inderdaad het verbruik ligt rond de 8.5 en op lange ritten wordt dat 1:9.
Lang verhaal kort, het wordt weer een moeilijke keus: de coupe blijft trekken. Als het zover is, laat ik het weten.

Forzathemalxv6
Donateur 2009
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 okt 2009, 13:23

Re: kappa v6 tiptronic

Bericht door Forzathemalxv6 » 28 mei 2011, 14:34

Jawel, daar ben ik weer. Samen met Gerrit inmiddels proefgereden in de Coupe met 5 cilturbo (2e serie) die ik op het oog heb. Gerrit was tevreden. Hij werd weliswaar onpasselijk van de kleur van de interieurbekleding, (volgens mij heel aanvaardbaar bordeau-rood alcantara) maar op de auto als geheel was zelfs door hem heel weinig aan te merken. De motor van de Coupe (220 pk) is wel een groot verschil met die soepele 6 cil 205 pk met tiptronic van de Sedan. Naar mijn indruk is ook het rijden met de Coupe (smallere wielbasis) wat sportiever/stugger. De recaro stoeltjes zitten heel wat beter dan de zetels in de sedan. Je hoort de 5cil.motor duidelijker, zeker bij het optrekken. Jaja, dat wordt weer een moeilijke keus. De verkoper laat mij vandaag weten wat zijn uiterste prijs is en daarna moet ik mijn mooie kappa voor een redelijke prijs zien te verkopen (6 cil. tiptronic, schuifdak, zwart leren poltrona frau, zilvergrijs, apk tot februari 2012, 93.000 km, maart 2000).

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”