16V(T) versus 20V(T) ?

Vraagbaak aanschaf
Plaats reactie
Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

16V(T) versus 20V(T) ?

Bericht door webturbo » 27 nov 2009, 15:10

Dit debat loopt op de diverse Fiat Coupe sites ook, maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen.

De 20V zou iets zuiniger en soepeler zijn dan de oudere Lampredi.
Over betrouwbaarheid verschillen de meningen nogal? Beide worden vaak en fors getuned, dus daar zal het niet aan liggen.

Onderdelen worden misschien moeilijker voor de Lampredi, terwijl de 20V tot in ieder geval 2008 in productie geweest is (Thesis). Vandaar de vraag.

Ik lees hier dat de comfortdrive geen aanrader is... te traag?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: 16V(T) versus 20V(T) ?

Bericht door Jan Willem » 27 nov 2009, 17:37

Comfortdrive is alleen met 2.0 20V (dus niet turbo) geleverd.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: 16V(T) versus 20V(T) ?

Bericht door webturbo » 27 nov 2009, 18:24

Jan Willem schreef:Comfortdrive is alleen met 2.0 20V (dus niet turbo) geleverd.
De T staat dan ook tussen haakjes in de titel :-) Gaat me dus om een algemeen vergelijk, niet zozeer specifiek de turbo's.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 16V(T) versus 20V(T) ?

Bericht door Maarten-Jan » 27 nov 2009, 18:30

Dit schreef ik er al eens over:
Maarten-Jan schreef:
Zo'n 20V turbo is, wat mij betreft, de mooiste motor van Lancia. Ik zou ook graag zo'n blok in een SW hebben. Een Lancia monteur heeft eens verklaard dat dit blok het best doorontwikkelde turbo blok is dat je jezelf kan wensen. Ik heb er wel eens mee gereden in een Berlina en dat was waanzinnig. Niet omdat je elke keer in je stoel gedrukt wordt door de turbo versnellen, nee, de kilometerteller gaat zo angstaanjagend snel naar illegale snelheden...
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: 16V(T) versus 20V(T) ?

Bericht door webturbo » 27 nov 2009, 23:49

Toch vond ik aan de 16VT ook weinig mankeren, en als ik je zo hoor (turbogat weggepoetst?) is de 20VT meer iets voor V6-rijders :)

Niettemin, het is een goeie aanbeveling voor de 20V.

Distributieriem problemen hebben ze kennelijk allebei, alleen de 20V heeft geen balansasriem meer. Dat scheelt er weer eentje... aan de andere kant kan je er bij de 16v beter bij, want de 20v is wel duidelijk breder.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 16V(T) versus 20V(T) ?

Bericht door Maarten-Jan » 28 nov 2009, 00:20

Comfort drive:

De comfort drive zorgt voor een hogere topsnelheid in 4 dan in 5; zegt genoeg lijkt me.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: 16V(T) versus 20V(T) ?

Bericht door webturbo » 28 nov 2009, 01:31

Telkens heen en weer schakelen dus. Prima voor een electrisch bediende bak zoals een DSG-achtige, maar verder misschien niet zo handig idd.

Op zich brengt zo'n ultra-lange vijf natuurlijk wel stilte en laag verbruik bij constante snelheden. Helaas zijn langdurig constante snelheden in het Nederlands verkeer alleen tussen 03:00 en 05:00 haalbaar, of in Oost-Groningen ;)

Goed, da's overdreven. Was acceptabel geweest als het een zesbak was, dan kon je er nog voor kiezen de zes gewoon niet te gebruiken. Ik merk namelijk dat ik nu de vijf in de zesbak totaal niet gebruik, maar dan ook *echt* niet. Als ze 'm eraf zouden slopen zou het maanden duren voordat ik het merkte ;) Maargoed, de V8 sleurt er ook in zes hard genoeg aan, en als dat nog niet vlot genoeg gaat wil je terug naar 4 of 3, niet naar 5. Om na het spurtje weer de zes in te leggen. Zet echter de huidige zes op de plek van de vijf, en een comfortversnelling op de plek van de zes, dan voegt die versnelling nog wel wat zinnigs toe voor de langere stukken cruise control.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”