Aircocompressor

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Aircocompressor

Bericht door RickThema » 14 jun 2010, 16:34

Bij de K worden twee merken compressors geleverd, de Sanden en de Nippon Denso.

Nu staat er in het wphb beschreven en geillustreerd dat je bij de eerst genoemde het oliepijl van de compressor kunt controleren. Middels een pijlstokje en daarvoor moet je een bout uit de compressor draaien (bovenop).
Kortom, los van het gesloten koelsysteem zit er dus ook olie in.

Nu staat er bij de nippon denso helemaal niks beschreven in het wphb, maar als je dezelfde bout uit de compressor draait komt er koudemiddel uit, dus de compressor is of overleden, of deze werkt anders...

Iemand enig idee? De kennis van de stek gecertificeerde vakmannen schiet in deze helaas te kort...
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
webturbo
Donateur 2011
Berichten: 1351
Lid geworden op: 02 nov 2009, 17:30
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Aircocompressor

Bericht door webturbo » 14 jun 2010, 19:16

Aparte smering had ik nog niet van gehoord, ik weet niet beter dan dat bij airco's de compressorolie door het koudemiddel gemengd moet worden bij het vullen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RickThema
Berichten: 730
Lid geworden op: 20 okt 2008, 13:01
Locatie: Zwolle

Re: Aircocompressor

Bericht door RickThema » 14 jun 2010, 21:11

Apart he, maar heb net een andere pomp bij MJ opgehaald, dus die komt erop.

Mń huidige loopt zo ongelofelijk zwaar en maakt veel geluid, dus ik vermoed dat ie tegen een vastloper aanzit.
If you're not breaking parts, you're not making enough power!

Lancia Thema 16V Turbo LS Berlina Tipo 3

Lancia Thema 16V Turbo LX Berlina Tipo 3

Honda VTR SP-1 V-Twin

Gebruikersavatar
Jaapvliet
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 jan 2012, 21:47
Locatie: Nieuwe Tonge

Re: Aircocompressor

Bericht door Jaapvliet » 23 apr 2013, 22:08

Ik heb datzelfde vorig jaar meegemaakt met mijn Kappa. De pomp liep zwaar en maakte knap herrie. Na enige omzwervingen erachter gekomen dat het Belgische ERA Benelux gereviseerde pompen zgan aanbiedt. In eerste instantie had mijn automaterialenzaak doodleuk een pomp voor een Lybra besteld :problem: .

Wat betreft jouw vraag is het volgens mij zo dat een compressor gesmeerd wordt door het koudemiddel. Bij het koudemiddel gaat een klein beetje smeermiddel. Die stop eruit draaien betekende zeer waarschijnlijk het eind voor je compressor omdat 'ie daarna dan draait met te weinig koudemiddel. Er zit vaak wel een beveiliging op die het systeem uitschakelt bij te weinig druk, maar daarna gaat je compressor vaak vastzitten als hij niet gebruikt wordt.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”