weerstand koelventilator

Vraagbaak techniek
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

weerstand koelventilator

Bericht door Jan Willem » 29 mei 2011, 20:12

Weet iemand of de weerstand van de koelventilator te overbruggen is en zo ja hoe?
Vandaag onderweg naar huis vanaf de bioscoop met het hele gezin bleek de airco geen sjoege te geven en die is net 3 weken terug gevuld (en afgeperst!) na het vernieuwen van 4 o-ringetjes.

Bij nader onderzoek bleek de weerstand van de koelventilator gebroken.
De koplamp aan de bestuurderszijde bleek overigens ook gebroken (lijkt wel of de hele koplamp ingedrukt is). Dus mogelijk is er een verband tussen die twee zaken, er zit tenslotte nog geen 10 cm tussen de onderdelen!

Als ik dan toch naar de sloop moet voor een koplamp, kan ik ook net zo goed de weerstand meenemen. Maar dan dient de vraag zich aan of de weerstand van bijvoorbeeld een 2.0 hetzelfde is als die van mijn V6.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: weerstand koelventilator

Bericht door Volumex » 29 mei 2011, 21:02

Weerstand van de V6 is dezelfde als van de 2.0 en 2.4 met airco. Anders zijn de Turbo (16v en 20v), de diesel en de versies zonder airco (hebben namelijk geen weerstand). In ieder geval genoeg keuze op een sloperij dus. ;)

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: weerstand koelventilator

Bericht door Jan Willem » 29 mei 2011, 21:10

Dank je, nu nog hopen dat de sloop-exemplaren nog heel zijn!
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: weerstand koelventilator

Bericht door Volumex » 29 mei 2011, 21:48

Is een gevoelig item. Mijn Pa heeft het met de Coupe ook gehad. Die van de turbo is nog steeds heel.

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: weerstand koelventilator

Bericht door Jan Willem » 11 jun 2011, 22:56

Update:
Inmiddels is de koplamp (donor 1996) en weerstand (DONOR 1998)vervangen maar geeft de airco nog steeds geen koude lucht.
Vandaag het gehele systeem onderzocht en wat bleek, weer helemaal leeg (in 5 weken), en dat terwijl het systeem geen enkele lekkage bij het afpersen te zien gaf.

De aansluitingen van de condensor (voor de radiateur en achter de bumper) hebben gelekt.
Bumper geheel verwijderd, linker mistlamp bleek gebroken (kunststof deeltje), dus ik denk toch dat er iemand 2 weken geleden tegen aan gereden is, wat me een koplamp, een mistlamp en de genadeslag voor de airco gekost heeft.
Boutje van de aansluiting vanaf de compressor brak af. Het boutje van de 2e aansluiting ging heel moeizaam los. De aluminium aansluitingen van de condensor zijn zwaar aangetast door corrosie. Na twee uur had ik nog steeds de leiding niet van de condensor gescheiden, dus maar uitgebouwd compleet met de leiding, wat eigenlijk niet gaat omdat dan weer de kunststof delen voor de oliekoeler in de weg zitten.
De aansluitingen zien er uit alsof ze al jaren gelekt hebben, de aluminium delen zijn zwaar aangetast en de stalen bouten zitten muurvast geroest. Ze breken makkelijker af dan dat ze bewegen in het aluminium.
De aansluitingen met de compressor waren gelukkig zonder problemen.
Ik weet niet of dit standaard kwalen zijn,want ik weet dat bij mijn auto in 1997 de gehele neus is vervangen vanwege een schade, dus de condensor is bijvoorbeeld toen vervangen. Een aantal van de inmiddels vervangen O-ringen was eigenlijk niet goed van maat.

De komende dagen moet ik maar een op zoek gaan naar:
- klem voor voorbumper (houdt de bumper tegen het voorscherm)
- condensor
- leiding tussen condensor en compressor
- afdekplaat onder de motor

Vandaag was het niet zo warm en dan denk je wat maak ik me toch druk, maar als het wat warmer is, dat is airco en leer toch wel een prettige combinatie.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: weerstand koelventilator

Bericht door Hans8V » 12 jun 2011, 10:59

Het is wel een gedoe zeg! Maar de vervangende onderdelen wil je nieuw hebben neem ik aan? Dit soort onderdelen heeft natuurlijk maar een beperkte levensduur, en dan zijn alle tweedehands onderdelen natuurlijk net zo slecht...
Suc6!
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: weerstand koelventilator

Bericht door Jan Willem » 12 jun 2011, 11:42

Het prettige van de schade die ik heb, is dat die heel goed zichtbaar is, dus ik wil het toch met gebruikte onderdelen proberen. De auto hoeft ten slotte ook niet voor de eeuwigheid mee te gaan.
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Gebruikersavatar
Lancialover
Berichten: 625
Lid geworden op: 30 dec 2008, 12:52

Re: weerstand koelventilator

Bericht door Lancialover » 14 jun 2011, 19:43

Bij de Kappa Coupe van een vriend van me was ook haast niet te zien waar het systeem lekte. Het schijnt dat die leiding van de condensor naar de pomp of filter in een soort metalen klemmetje geklikt zitten en dat op dat punt de leiding nog wel eens wil gaan corroderen met uiteindelijk lekkage als gevolg

Gebruikersavatar
Jan Willem
Donateur 2009
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04

Re: weerstand koelventilator

Bericht door Jan Willem » 19 jun 2011, 12:05

tweede update:

Afgelopen week heb ik bij Gerrit een gebruikte condensor en aansluitleiding voor een V6 opgehaald. De aansluiting van de condensor op de leiding was bij deze combinatie anders. Er zitten 2 rubber afdichtingen in plaats van 1 (zoals bij alle andere aansluitingen)!
De condensor is hetzelfde als mijn oude, maar de montage-beugels wijken af. Bij mijn oude condensor zaten de bevesitgingspunten aan de bestuurderskant van de auto boven en onderaan de radiateur.
Bij de "nieuwe" condensor zaten die beugels aan de zijkant van de radiateur op dezelfde plaats als de bevestiging van de olie-koeler van de automaat. Bij een montage van het geheel buiten de auto is dit geen enkel probleem, maar ik zou nu de olie-koeler geheel moeten uitbouwen. Ik had geen zin om eventuele lakkages bij de oliekoeler te moeten oplossen, dus heb ik het montage-frame van de condensor maar overgezet.

Gisterochtend heb ik alles weer ingbouwd en gistermiddag is alles weer afgeperst en gevuld. Op het moment heb ik dus weer een werkende airco.......

De moraal van het verhaal is eigenlijk dat je na 10 - 15 jaar alle rubber afdichtingen preventief zou moeten vernieuwen. Je kan dan gelijk alle aansluitingen controleren, schoonmaken en weer hermonteren. Het zou dan wel handig zijn als er revisie-setjes met O-ringen bestaan maar helaas dat is niet zo!

Als alle boutjes gewoon losgaan valt de montage-tijd ook wel mee, maar ja als.....
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”