Verwarming electrische stoelen doet het niet

Vraagbaak interieur
Gebruikersavatar
Robkg
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2013, 20:21

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Robkg » 04 jun 2013, 20:33

jos832 schreef:@Robkg; eerst nogmaals welkom en gefeliciteerd met je KC aankoop!!! Wel foto's he 8-)

Ervaring leert dat Lancia altijd (nou ja, toen dan!) zojn tijd kwa techniek ver vooruit is/was :thumbup:
De stoelverwarming werkt idd alleen onder een bepaalde temp. Dit heb ik ook meegemaakt en dacht dat de verwarming kapot was! Toen in de morgen bij een koudere temp nog eens geprobeerd en..... jawel, werkt gewoon :lol:
Is toch logisch; bij temp boven de ....°C heb je toch geen stoelverwarming nodig :clap:
Dank je, ik zal morgen foto's maken.

Je hebt een goed punt, behalve dat ik veel last heb van mijn rug en dan is stoelverwarming ook erg lekker. Goed om dit te weten in elk geval, dan ga ik er maar vanuit dat het gewoon werkt. :D
Lancia K SW 2.4 20v

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Hans8V » 05 jun 2013, 20:28

En een thermostaatje overbruggen kan natuurlijk altijd nog. Gewoon een voedinkje rechtstreeks naar de verwarmingsknop op de stoel, lijkt me. Iemand nog andere tips?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Robkg
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2013, 20:21

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Robkg » 06 jun 2013, 00:39

Hans8V schreef:En een thermostaatje overbruggen kan natuurlijk altijd nog. Gewoon een voedinkje rechtstreeks naar de verwarmingsknop op de stoel, lijkt me. Iemand nog andere tips?
Dat zei mijn broertje ook eerder vanavond, maar eens het elektrische schema bekijken en zien wat de mogelijkheden zijn. Het liefste pas ik het alleen aan op zo'n manier dat het ook weer teruggedraaid kan worden.
Lancia K SW 2.4 20v

Gebruikersavatar
Robkg
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2013, 20:21

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Robkg » 18 dec 2013, 22:40

Ik zie dat ik nog steeds goede foto's moet maken/posten :oops:

Ondertussen wat verder gekomen, na de zekeringen gevonden te hebben en gecontroleerd dat het relais goed werkte, ben ik maar gaan kijken in het electrische schema.

Daar in gevonden welke draden ik moest hebben om te kijken hoe de weerstand is van de verwarmings matten. Helaas zijn beide matten kapot.

Nu heb ik 3 opties, op zoek naar 2 stoelen waarvan de matten nog wel werken (met het risico dat het snel weer kapot gaat). Of de stoelen open maken om te kijken of ik het kan repareren (geen idee of dat uberhaupt kan). Als laatste kan ik totaal nieuwe matten kopen, uit een universele set en deze of apart inbouwen of proberen aan te sluiten aan het bestaande bedrading.

Ik heb een interieur aangeboden gekregen voor 50 euro, hiervan is het niet zeker of de verwarming nog werkt. Een universele inbouw set kost 100 euro. Dat is dan wel ook meteen voor de rug (wat mijn rugpijn wel fijn vind) en heeft 2 standen.
Lancia K SW 2.4 20v

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Frank » 18 dec 2013, 23:44

Die nieuwe set lijkt mij de beste keuze, maar uit ervaring weet ik inmiddels dat het verwijderen en herplaatsen van stoelbekleding best een fikse klus is (zeker niet aan te raden in de kou). Met leer heb ik geen ervaring maar zal nog wel een tandje erger zijn?
Als je toch aan de slag gaat is het wel de moeite om de lendensteun te checken en eventueel meteen te repareren. Daarvoor is een donorstoel / interieur dan wel weer handig (ook om te "oefenen"). Succes! :thumbup:
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Maarten-Jan » 19 dec 2013, 09:34

Ik heb nog een donorstoel liggen. Geen idee of de verwarming het doet. Draadbreuk is echter een bekend euvel en is veel goedkoper te repareren dan dat je nieuwe dingen gaat kopen. Je moet dan immers alles toch al demonteren.

Er is al eerder iemand geweest die de draden gerepareerd heeft. Je kunt vrij eenvoudig de bekleding verwijderen en dan de boel controleren. Je moet dan toch de stoel demonteren dus dan doe je dat lekker in de warme woonkamer.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Hans8V » 19 dec 2013, 20:59

Voor dat klusje in de woonkamer wel even een losse accu en wat draad regelen ;)
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

arjan kooi
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 sep 2009, 19:21

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door arjan kooi » 19 dec 2013, 21:10

Ben momenteel ook bezig met de elektrische verstelbare stoelen, het paneel met de schakelaars werkt niet
helemaal meer. Verlichting is uitgevallen en 1 schakelaar weigert dienst, via Conrad mini gloeilampen gekocht
om hierin te plaatsen.(de verzendkosten lagen hoger dan de materiaal prijs) Ook heb ik nog een probleem met
het aansluiten van de stoel verwarming, interieur komt uit een 8.32 van 89-90 2e serie en heeft de schakelaars achter elkaar liggen zonder memo functie er pal achter zit de stoel verwarmingsschakelaar. Maar elk elektra schema uit het werkplaatshandboek komt niet overeen met de stoelen, is dat typisch Italiaans ? :crazy: De verstelling van de stoel werkt gelukkig wel, nu alleen de verwarming nog. Iemand een idee, een goed schakelaars paneel is ook welkom. Als het goed is kan Tuynder nog wel komen aan de verwarmings elementen, alhoewel after-market wel goed koper zal zijn

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Maarten-Jan » 19 dec 2013, 22:00

@arjan, heb je al kunnen vaststellen of de schakelaar nog werkt? Alle schema's zijn overigens hetzelfde; ze lopen namelijk allemaal via hetzelfde stekkerblok. Elk schema volstaat dus, je moet soms alleen het geheugen systeem eruit denken.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Robkg
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2013, 20:21

Re: Verwarming electrische stoelen doet het niet

Bericht door Robkg » 19 dec 2013, 23:20

arjan kooi schreef:Ben momenteel ook bezig met de elektrische verstelbare stoelen, het paneel met de schakelaars werkt niet
helemaal meer. Verlichting is uitgevallen en 1 schakelaar weigert dienst, via Conrad mini gloeilampen gekocht
om hierin te plaatsen.(de verzendkosten lagen hoger dan de materiaal prijs) Ook heb ik nog een probleem met
het aansluiten van de stoel verwarming, interieur komt uit een 8.32 van 89-90 2e serie en heeft de schakelaars achter elkaar liggen zonder memo functie er pal achter zit de stoel verwarmingsschakelaar. Maar elk elektra schema uit het werkplaatshandboek komt niet overeen met de stoelen, is dat typisch Italiaans ? :crazy: De verstelling van de stoel werkt gelukkig wel, nu alleen de verwarming nog. Iemand een idee, een goed schakelaars paneel is ook welkom. Als het goed is kan Tuynder nog wel komen aan de verwarmings elementen, alhoewel after-market wel goed koper zal zijn
Misschien handig om een apart topic hiervoor te openen?
Voor aangezien het bij mij om een Kappa Coupe gaat ;) maar ik zou grofweg naar het schema kijken en anders gewoon de draden volgen. Dat deed ik vroeger toen ik nog geen schema's kon lezen.
Frank schreef:Die nieuwe set lijkt mij de beste keuze, maar uit ervaring weet ik inmiddels dat het verwijderen en herplaatsen van stoelbekleding best een fikse klus is (zeker niet aan te raden in de kou). Met leer heb ik geen ervaring maar zal nog wel een tandje erger zijn?
Als je toch aan de slag gaat is het wel de moeite om de lendensteun te checken en eventueel meteen te repareren. Daarvoor is een donorstoel / interieur dan wel weer handig (ook om te "oefenen"). Succes! :thumbup:
Het is alcantara, maar zou het sowieso in de (verwarmde) werkplaats doen. De lendesteun is niks mis mee, die werkt perfect (met mijn rug is dat echt een must). De bekleding bij een KC is vrij makkelijk te verwijderen zag ik, van de rugleuning iig.
Maarten-Jan schreef:Ik heb nog een donorstoel liggen. Geen idee of de verwarming het doet. Draadbreuk is echter een bekend euvel en is veel goedkoper te repareren dan dat je nieuwe dingen gaat kopen. Je moet dan immers alles toch al demonteren.

Er is al eerder iemand geweest die de draden gerepareerd heeft. Je kunt vrij eenvoudig de bekleding verwijderen en dan de boel controleren. Je moet dan toch de stoel demonteren dus dan doe je dat lekker in de warme woonkamer.
Bij beide stoelen is het kapot, dus aan 1 donorstoel heb ik niet zoveel. Is die kabel gewoon te solderen of zo? Weet je zo nog wie dat had gedaan, of een topic waarin het omschreven staat? Het probleem is wel dat het mijn dagelijkse auto is en ik geen werkplaats in de buurt heb, moet altijd naar mijn ouders in de Achterhoek dan (110km verderop, het nadeel van in een centrum wonen). Maar kan het wel eerst met de bijrijders stoel proberen.

Heb voor 130 euro een achteraf in te bouwen set gevonden met carbon verwarmingselementen, die schijnen niet (of iig veel moeilijker) kapot te kunnen gaan. En die heeft ook 3 standen. Wat ik zo op de foto's zag moet het redelijk aan de bestaande bekabeling te monteren te zijn. Waarbij ik wel de schakelaar moet vervangen en dat gat iets uit vijlen. (die 130 euro is trouwens voor 2 stoelen, zitting + rug, compleet incl schakelaars, relais, bekabeling, etc).

Nu tast dat de originaliteit aan, maar mijn auto is zeker niet de mooiste en comfort gaat bij mij boven originaliteit.
Lancia K SW 2.4 20v

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”