8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
Doordat de auto heel lang heeft stilgestaan sloeg de motor niet aan.
Om verder met dit project te gaan vond ik het belangrijk om eerst te kijken of de motor aanslaan.
In eerste instantie sloeg de motor alleen aan met behulp van gas in het inlaatspruitstuk te spuiten. Hieruit kon ik opmaken dat er geen elektronische manko's waren.
Daarna ben ik het brandstof filter gaan vervangen, maar had geen brandstof bij de injectors.
Op het brandstofverdeler had ik in de onderkamer brandstof en druk. Ook op het retour had ik druk. Op de koudstart was ook druk aanwezig. Maar op de injectors geen brandstof.
Eerst heb ik een brandstof leiding op de verdeler losgemaakt om te kijken of er brandstof in de bovenkamer aanwezig was. Daarna heb ik met een rubberen hamer meerdere keren op het verdeler geslagen.
Vervolgens heb ik de stuwplaat met een voorwerp wat omlaag gezet, waarna ik het kontact diverse malen heb omgedraaid zodat de brandstofpomp druk opbouwt. Hierbij zag ik het losgemaakte leiding brandstof uit zag lopen. Ook maakt de verdeler een piepgeluid. dit zal wel van de membramen komen.
Ik heb vervolgens de leiding weer aangesloten en bij de injector losgekoppeld deze in een opvangbakje gezet. Daarna weer het kontact meerdere keren omgedraaid zodat het brandstopompf druk opbouwde met het resultaat dat nu brandstof in het opvangbakje terecht kwam.
De boel weer aangesloten vervolgens de motor gestart en hij sloeg aan.
Missie volbracht
Met dank aan Stefan die mij goed en snel oplossingen heeft gegeven.
Om verder met dit project te gaan vond ik het belangrijk om eerst te kijken of de motor aanslaan.
In eerste instantie sloeg de motor alleen aan met behulp van gas in het inlaatspruitstuk te spuiten. Hieruit kon ik opmaken dat er geen elektronische manko's waren.
Daarna ben ik het brandstof filter gaan vervangen, maar had geen brandstof bij de injectors.
Op het brandstofverdeler had ik in de onderkamer brandstof en druk. Ook op het retour had ik druk. Op de koudstart was ook druk aanwezig. Maar op de injectors geen brandstof.
Eerst heb ik een brandstof leiding op de verdeler losgemaakt om te kijken of er brandstof in de bovenkamer aanwezig was. Daarna heb ik met een rubberen hamer meerdere keren op het verdeler geslagen.
Vervolgens heb ik de stuwplaat met een voorwerp wat omlaag gezet, waarna ik het kontact diverse malen heb omgedraaid zodat de brandstofpomp druk opbouwt. Hierbij zag ik het losgemaakte leiding brandstof uit zag lopen. Ook maakt de verdeler een piepgeluid. dit zal wel van de membramen komen.
Ik heb vervolgens de leiding weer aangesloten en bij de injector losgekoppeld deze in een opvangbakje gezet. Daarna weer het kontact meerdere keren omgedraaid zodat het brandstopompf druk opbouwde met het resultaat dat nu brandstof in het opvangbakje terecht kwam.
De boel weer aangesloten vervolgens de motor gestart en hij sloeg aan.
Missie volbracht
Met dank aan Stefan die mij goed en snel oplossingen heeft gegeven.
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
Mooie update! Goed om te horen dat ie nu loopt. En ook voor Stefan een
Ben benieuwd naar het vervolg.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
Over 2 maanden heb ik een nieuwe hobby ruimte.
Daar gaat de Thema helemaal uit elkaar.
Alles blijft in originele staat waar nodig vernieuwen.
Het lakwerk zit hier en daar wat lichte roestplekken op.
De 8.32 wordt helemaal opnieuw gespoten. Zit wel met de bies dat erop zit. Wat ik gelezen heb is dit erop geschilderd.
Ook moet ik informeren hoe het met de raamrubbers van het voor/achterraam of deze nog leverbaar zijn.
Ik heb wel vaker ramen met lijst uit auto's gesneden. De lijst blijft onbeschadigd alleen het raamrubber zal zeker sneuvelen.
De motor pak ik ook aan waar nodig. (lagers pakkingen etc.).
De kleppen deksels/luchtinlaat/distributie afdichtdeksels weer mooi in het zwart.
Alle rubberen leidingen etc. vernieuwen.
Het is afhankelijk hoe de compressieverhouding en onderdruk is van de motor wat daar allemaal aangepakt gaat worden.
Versnellingsbak/koppeling wordt ook meegenomen.
Zo gaat ie weer worden:
Ook het dashboard bij de bovenkant tellers is een beetje opgekruld wat ook de nodige aandacht nodig heeft om dit weer mooi te krijgen.
Het wordt een project dat begin september start en niet een einddatum heeft. Denk dat ik daar wel een jaartje mee bezig zal zijn. Het is een hobby project wat als doel is om de 8.32 geheel in top conditie te maken.
Ik zal overal de nodige documentatie en foto's van maken en delen op het forum.
To be continued
Daar gaat de Thema helemaal uit elkaar.
Alles blijft in originele staat waar nodig vernieuwen.
Het lakwerk zit hier en daar wat lichte roestplekken op.
De 8.32 wordt helemaal opnieuw gespoten. Zit wel met de bies dat erop zit. Wat ik gelezen heb is dit erop geschilderd.
Ook moet ik informeren hoe het met de raamrubbers van het voor/achterraam of deze nog leverbaar zijn.
Ik heb wel vaker ramen met lijst uit auto's gesneden. De lijst blijft onbeschadigd alleen het raamrubber zal zeker sneuvelen.
De motor pak ik ook aan waar nodig. (lagers pakkingen etc.).
De kleppen deksels/luchtinlaat/distributie afdichtdeksels weer mooi in het zwart.
Alle rubberen leidingen etc. vernieuwen.
Het is afhankelijk hoe de compressieverhouding en onderdruk is van de motor wat daar allemaal aangepakt gaat worden.
Versnellingsbak/koppeling wordt ook meegenomen.
Zo gaat ie weer worden:
Ook het dashboard bij de bovenkant tellers is een beetje opgekruld wat ook de nodige aandacht nodig heeft om dit weer mooi te krijgen.
Het wordt een project dat begin september start en niet een einddatum heeft. Denk dat ik daar wel een jaartje mee bezig zal zijn. Het is een hobby project wat als doel is om de 8.32 geheel in top conditie te maken.
Ik zal overal de nodige documentatie en foto's van maken en delen op het forum.
To be continued
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
Mijn zwager heeft bij Hans Kwakkenbos een spatbord laten voorzien van biezen. Helaas zie ik op zijn site dat hij er mee gestopt is omdat hij geen geschikte verf meer kan krijgen. Een probleem waar andere biezers ook mee te maken hebben? Wellicht kun je hem wel eens bellen voor tips of andere mogelijkheden.
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
De ramen eruit halen. Doe dit niet met zo'n pianosnaar.
Ik heb het 2 jaar geleden ook gedaan. Het rubber kan onbeschadigd blijven want er zit alleen maar lijm tussen achterkant rubber en sponning (+ beetje zijkant als raam niet netjes gelijmd is/was). Als je met een mes vanuit de binnenkant rondom snijdt precies evenwijdig met de achterkant sponning dan kan het hele raam eruit. De metalen lijsten zijn doorlopende lijst en geen sierstukken. Die lijsten en rubbers nieuw of goed vinden is een crime.
Als het raam eruit is kan je de lijmresten gewoon van het rubber af pellen
Succes met je voornemen en houd ons op de hoogte
Ik heb het 2 jaar geleden ook gedaan. Het rubber kan onbeschadigd blijven want er zit alleen maar lijm tussen achterkant rubber en sponning (+ beetje zijkant als raam niet netjes gelijmd is/was). Als je met een mes vanuit de binnenkant rondom snijdt precies evenwijdig met de achterkant sponning dan kan het hele raam eruit. De metalen lijsten zijn doorlopende lijst en geen sierstukken. Die lijsten en rubbers nieuw of goed vinden is een crime.
Als het raam eruit is kan je de lijmresten gewoon van het rubber af pellen
Succes met je voornemen en houd ons op de hoogte
o.a. Lancia V4 V6 V8
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
Striping verf is heb ik me laten wijsmaken (maar nog niet getest) van het merk 'one shot' als je dat googeld kom je op hun site terecht. Ze hebben in Belgie een verdeler, en daar gebben ze ook potjes met rolletjes van 2.4mm breed, wat dacht ik de correcte breedte is.
Ik ben nog altijd van plan eens een experiment te wagen hiermee, maar nooit tijd hé... dacht eigenlijk om met een magnetische strip uit een koelkastdeur als 'geleider' te werken, want zonder geleiding lijkt het mij voor een leek ondoenbaar.
Ik ben nog altijd van plan eens een experiment te wagen hiermee, maar nooit tijd hé... dacht eigenlijk om met een magnetische strip uit een koelkastdeur als 'geleider' te werken, want zonder geleiding lijkt het mij voor een leek ondoenbaar.
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
Striping is wel een issue:
viewtopic.php?f=10&t=803&hilit=striping" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga zelf ook alles gedailleerd meten hoe de striping op de auto geplaatst is, en een kleurenwaaier de kleuren samenstellen. Dit zal ik hier ook delen.
viewtopic.php?f=10&t=803&hilit=striping" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga zelf ook alles gedailleerd meten hoe de striping op de auto geplaatst is, en een kleurenwaaier de kleuren samenstellen. Dit zal ik hier ook delen.
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
original tool
- Bijlagen
-
- dd2e07bb-3cc9-4a8e-a523-7e651599b9f5.jpg (329.87 KiB) 8780 keer bekeken
- Stefan Elshout
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
In case you need more of them, I remanufacture that original tool. But upgraded it a bit so that it is a bit more user friendly to replace the belts with the engine in position. The original tool is a bit to wide to get the new belt past.
Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;