8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Stefan Elshout » 05 jul 2014, 10:55

Ja dat klopt wel hoor, als de boel gemerkt is krijg je het wel weer op de goede positie terug, ook als de nokkenassen verspringen.
Het enige waar ik altijd bang voor ben is dat er (afhankelijk van de stand van de nokkenas) zoveel kracht achter staat dat de nokkenas met enorme snelheid of klap verspringt (en dat doet hij ook daadwerkelijk in bepaalde standen). Als hij dan toevallig net met die snelheid tegen een zuiger aan knalt durf ik niet te garanderen dat dat altijd goed gaat.
Als je beide nokkenassen met een ringsleutel langzaam kan laten verlopen wanneer de riemen los zijn moet het verder geen probleem zijn.

Als je in je eentje bent en 2 nokkenassen op tijd moet zetten met een ringsleutel, de riem erom heen moet leggen, het spanlager aan moet spannen en de moer van het spanlager vast moet draaien is een goede klem toch wel erg handig :D

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 05 jul 2014, 11:17

Ik ben naar autospeciaal zaak geweest voor het gereedschap om de nokkenassen te fixeren. Daar heb je bepaalde universelen 16 kleppen tangen voor.

Heb deze besteld en moet dit geen problemen opleveren in mijn beleving. Zit alleen met de ruimte tot de nokkenassen dat richting het schudbord ligt. Deze heeft maar 20/30mm ruimte tot het rechter binnenscherm. Dus dat wordt nog mieren om de tang op het juiste plaats te krijgen.

Je moet wel erg veel weghalen om bij het distributieriem te komen. En niet te vergeten dat er sommige inbus schroeven vastgeroest zitten. Kan me voorstellen dat dit een kostbare beurt is qua manuren.

Hey Stefan, mooie tool heb je gemaakt.

Afbeelding

Maar heb jij een handigheidje hoe je bij de schudbord nokkenassen komt? Of zit jij daar ook mee te mieren?

Greets Ron
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 05 jul 2014, 11:28

Hallo Stevan,

Deze klem heb ik besteld.

Werkt deze ook prima?

Afbeelding
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Stefan Elshout » 05 jul 2014, 12:42

Ja dat werkt, niet helemaal ideaal maar het werkt, die gebruikte ik ook altijd.
Nadeel van die klem is dat hij nooit helemaal spelingsvrij is, daardoor verdraait de ene nokkenas iets ten opzichte van de andere en komen de tanden van de riem ten opzichte van de 2 nokkenassen niet precies overeen. Daardoor moet je de nokkenassen alsnog een beetje draaien met een ringsleutel om de tanden van de riem in beide poelies te laten grijpen. Maar zoals gezegd, met wat gepiel lukt het.
Er is geen handigheidje bij het schudbord, het is gewoon priegelen op gevoel.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Maarten-Jan » 05 jul 2014, 14:10

Je kunt het blok ook kantelen, dat scheelt een beetje ruimte bij de nokkenassen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 05 jul 2014, 15:37

Bedankt mannen voor de info!!

Wordt idd lekker mieren op het belangrijkste deel van de motor.
Kijk er nu al naar uit :twisted:
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 06 jul 2014, 17:14

Zo simpel kan het zijn!

Afbeelding

Ga zoiets zelf maken als ik de motor eruit heb gehaald en er goed bij kan komen.
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door Erwin123 » 10 jul 2014, 18:09

Ik vermoedt dat dit filmpje van jou afkomstig is :wave: Al iets verder gevorderd met het troubleshooten?


busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 10 jul 2014, 20:31

Maarten-Jan schreef:Even een gewetensvraag:

Het maakt toch niet uit dat de nokkenas iets verspringt nadat je de riem hebt verwijderd? Als je goed gemarkeerd hebt zet je ze met het monteren van de riem weer in de goede positie. Dat levert toch geen risico op?
Mijn inziens lijkt me dit geen probleem. Het kan eventueel zijn dat een van de zuigers het hoogste dode punt heeft bereikt waardoor de kans bestaat dat daar de kleppen de zuigers aantikt. Dit is mijn theorie en heb deze ervaring niet om het bewijs met je te delen.

Je kan altijd doormiddel van bougiegat controlleren wanneer 1 van de zuigers deze punt heeft bereikt. De 8.32 (Ducati) motorblok heeft een Flatplane crankshaft wat betekend dat de zuigers trapsgewijs bewegen.
Laatst gewijzigd door busaturbo op 10 jul 2014, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

busaturbo
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:35
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: 8.32 ziet na 14 jaar weer zonlicht.

Bericht door busaturbo » 10 jul 2014, 20:33

Erwin123 schreef:Ik vermoedt dat dit filmpje van jou afkomstig is :wave: Al iets verder gevorderd met het troubleshooten?

Yep!!

Klopt. Ben met behulp van Stefan dit probleem aan het oplossen.
Als ik de oplossing heb kom ik hierop terug. Wil het forum hierover niet bevuilen. :mrgreen:
https://www.facebook.com/pages/Lancia-T ... 6608654050" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”