Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Plaats reactie
Jimmie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 okt 2009, 00:22

Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Jimmie » 01 jul 2016, 23:26

Vorige week aan het begin van de rit trapte ik opeens de koppeling naar de bodem. Terugtrekken en een paar keer pompen kon ik weer verder. Na een paar ritten begon het remvloeistof niveau ook langzaam aan te dalen. Met wat verdere analyse zag ik dat de hulpkoppelingscilinder lekte. Kortom, tijd om deze te vervangen. De thermostaat stond ook op de planning, deze maar direct meegenomen.

Met het luchtfilterhuis er uit is de toegang makkelijk:
20160625-IMG_7737.jpg
20160625-IMG_7737.jpg (1.38 MiB) 7127 keer bekeken
De cilinder zelf zat alleen volledig vast geroest in de bracket door lekkende remvloeistof die de beugel corrodeerde. Deze er uitgeperst in een werkbank en daarna de beugel opgeschuurd en een verse coat primer en matzwart gegeven.
20160625-IMG_7738.jpg
20160625-IMG_7738.jpg (936.58 KiB) 7127 keer bekeken
20160701-IMG_7741.jpg
20160701-IMG_7741.jpg (1.17 MiB) 7127 keer bekeken

Jimmie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 okt 2009, 00:22

Re: Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Jimmie » 01 jul 2016, 23:28

Bij de thermostaat zit ik alleen vast.. Hoe krijg ik de oliebuis uit de weg, die ook op het schroefdraad zit van het onderste gat van de thermostaat..?

Zoals op de foto te zien zit daar nog een moer verstopt, heb er dusver alleen niet genoeg draairuimte om met een sleutel deze los te draaien.
Photo 29-06-16 21 57 21.jpg
Photo 29-06-16 21 57 21.jpg (849.97 KiB) 7126 keer bekeken
Photo 01-07-16 22 19 27.jpg
Photo 01-07-16 22 19 27.jpg (696.73 KiB) 7126 keer bekeken
oliebuis.jpg
oliebuis.jpg (166.74 KiB) 7126 keer bekeken
Om bijvoorbeeld de oliebuis los te maken bij een van de twee boutjes (bij nr. 15) is er een totaal niet bereikbaar. Moet dat hele systeem er echt af om een thermostaat te vervangen? Ik blijf het liefst van die pakkingen af. Het frappante is wel dat er op de ePer tekening gewoon een lange bout zit met een paar spacers en sluitringen wat het vervangen wel makkelijk zou maken...

Iemand de gouden tip? :thumbup:

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Maarten-Jan » 02 jul 2016, 07:22

Voor de thermostaat heb ik nog geen tip helaas. Nog nooit bij een 16v dat gedaan. Wel lijkt mij het verstopte moertje niet origineel. Dus of boutjes nr 15 los of de stang ervan aftrekken in de hoop dat hij mee buigt.

Voor de koppeling wel. Het is bijna altijd zo dat als je koppelingscylinder op de bak stuk is, dat die onder het dashboard ook overleden is. Die zou ik daarom ook gelijk vervangen.

En bij mijn weten is het vloestof van de koppeling volledig gescheiden van de remvloeistof. Als dus daadwerkelijk je remvloeistof niveau lager werd dan heb je ook een remprobleem.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Volumex » 02 jul 2016, 14:54

Ik zeg goed bezig!

Ik denk idd dat de carterontluchting eraf moet, dus zoals Mj al zei, beide boutjes nr15 los en de pijp eraf halen. Wel bij montage de boel ff goed ontvetten en vloeibaar pakking en/of nieuwe pakking ertussen zetten. Doe boutjes moet je toch redelijk bij kunnen onder het spruitstuk. Volgens mij zie ik ze zitten ob je overzichtsfoto tussen cil. 2 en 3.

Dit klusje is bij de 16v door een andere positie van de thermostaat toch wat gecompliceerder dan bij de 8v.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Maarten-Jan » 02 jul 2016, 18:40

Tijd dus voor een ratelsetje met verlenging. Dan kun je er zo bij. Ik heb heel veel baat bij een klein ratelsetje. Kan ik overal mee komen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Volumex » 02 jul 2016, 19:08

Eens.

Vooral onderweg. Alles groter dan dop 13 kun je onderweg vaak toch niet repareren. Doe je er bovendien een bitsetje bij heb je gelijk een paar schroevendraaiers.

It's amazing Mike! :lol:

By the way, iemand morgen nog op Zandvoort?

Jimmie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 okt 2009, 00:22

Re: Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Jimmie » 03 jul 2016, 09:01

Dank voor alle tips :thumbup:

Bij mijn kleinste ratel zit maar een klein verleng stukje. Het is uiteindelijk wel gelukt met degene een maatje groter, met een de-bocht-om-stuk, maar dat ging ook maar net.. :)
Ik heb de buis er afgehaald (bij nr. 15) en uiteindelijk alles bij de thermostaat terug gemonteerd zonder die moer er tussen. Vraag me nog wel af of het rubber van de leiding niet teveel speling (lees: indrukking) toelaat, maar het voelt allemaal solide.
20160702-IMG_7742.jpg
20160702-IMG_7742.jpg (897.81 KiB) 7031 keer bekeken
20160702-IMG_7745.jpg
20160702-IMG_7745.jpg (993.58 KiB) 7031 keer bekeken
De koppelingscilinder onder het dashboard is kurkdroog aan de buitenkant, zit ook in een heel ander klimaat, kan me bijna niet voorstellen dat die tegelijkertijd kapot is, maar zal eens uit voorzorg nagaan wat daar de kosten van zijn.

Je brengt me nu aan het twijfelen, maar volgens mij zit aan de bovenkant van het remvloeistof reservoir een leiding naar de koppeling en een leiding naar het reservoir wat iets lager zit waar de remvloeistof zich huist. Dit zodat bij een lekke koppelingscilinder de remwerking nooit in gevaar komt.
Het was in ieder geval wel remvloeistof (dot4) wat ik bij moest bijvullen in het bovenste reservoir :)
20160702-IMG_7743.jpg
20160702-IMG_7743.jpg (1.18 MiB) 7031 keer bekeken
Bij het ontluchten (in het werkplaatshandboek) hebben ze de kappen uit de wielkast gehaald en het wiel er af. Ik dacht nog ergens anders een extra ontluchtingsnippel te vinden, omdat het ontluchten lang duurde. Maar die is er niet en het weghalen van de kappen is totaal niet nodig, behoorlijke tijdverspilling.

Heb ik nog wel de vraag, waar hoort de versnellingspak peilstok te zitten? Volgens de handleiding zit er ergens een stokje om te peilen, maar kan 'm nog steeds niet vinden...
20160702-IMG_7749.jpg
20160702-IMG_7749.jpg (1.31 MiB) 7031 keer bekeken

Ben zometeen in Zandvoort 8-)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Maarten-Jan » 03 jul 2016, 10:48

De cylinder onder het dashboard zal niet lekken. De binnenste zuiger raakt aangetast net als de rubbers van de nemer zullen die in de gever ook oplossen. Ik had dat met mijn SW ook. Eerst de nemer vervangen en toen de avond voor de Italië trip toch nog de zuiger in de gever vervangen. Als hij dus ineens moeilijker op druk komt en je twee keer moet pompen dan is je gever ook overleden.

Er zit geen verbinding tussen remvloeistof en koppelingsvloeistof. Zo kunnen beide systemen niet tegelijk uitvallen. Wel gaat er idd remvloeistof in de koppeling.

Het peilstokje is moeilijk te vinden maar zit achterop de bak verstopt. Vaak van onderen beter te vinden dan van opzij of van boven.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Vervangen thermostaat en hulpkoppelingscilinder

Bericht door Cromapower » 08 jul 2016, 01:49

Ja Jimmie is een leuk klusje he zo'n thermostaat bij een 16V. Heb ik jaren geleden ook is meer lopen tobben.
Mooi dat het gelukt is. Bevalt de Croma nogsteeds?

Ik moet binnenkort ook maar is tijd gaan plannen voor de Croma's. Door drukte en allerlei dingen kom ik er maar niet aan toe.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”