Instrumentenpaneel verlichting

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Instrumentenpaneel verlichting

Bericht door Daniel_25 » 04 dec 2016, 14:10

Al een hele poos heb ik vrijwel niks gedaan met de Thema behalve rijden (het belangrijkste natuurlijk). Alleen beide rechter wiellagers zijn binnen een paar honderd km van elkaar gesneuveld. De wiellager (met ABS ring) achter is helaas niet meer nieuw te vinden van SKF of FAG behalve van onbekende merken. Voor nu een gebruikte er onder incl. naaf, scheelde weer gehannes met een pers.
Er staat heel wat op de planning zoals gehele achterophanging/subframe, elektrische ramen achter, subframe voor enz. Maar dat ga ik doen wanneer...uhm... ik zin heb en dat heb ik niet.
Maar het zit toch een beetje te kriebelen dus maar iets onnuttigs gedaan: het instrumentenpaneel/dashboard.

Ik heb de saaie groene achtergrond kleur van de instrumentenpaneel nooit wat gevonden en ben dus gaan experimenteren.
Als eerste moet vrijwel het hele dashboard uit elkaar om van die groene kapjes er uit te halen. De 5 losse kapjes zijn gelukkig losse onderdelen en dus zonder geweld te verwijderen. Het groene deel voor de bovenste 2 lampjes die de wijzers verlichten is niet te demonteren, die zit er dus nog. Nu kan ik elke achtergrond kleur nemen die ik wil en na experimenteren vind ik blauw het mooiste.
Als verlichting heb ik T5 COB ledjes gebruikt, deze schijnen zoals gloeilampjes echt rondom. Ze zijn alleen veel te fel voor 's nachts, zelfs met dimmer op het minimum, want die is afgemeten voor gloeilampjes. De dimmer dan maar ook aangepast, en nu werkt alles goed. Fel voor overdag en donker voor 's nachts.
De COB ledjes zijn voor de indicatoren ook echt veel te fel en moet dus bij elk ledje een extra weerstand. Uiteindelijk gekozen om van 2 soorten T5 ledjes een te maken: COB gesoldeerd op PCB van een T5 5050 led zodat ik elke soort weerstand kan solderen die ik wil. Vooral groen, want die heeft genoeg aan 3mA (33x minder verbruik als een gloeilampje!).
Ook dezelfde ledjes in de rest van het instrumenten paneel gezet.
Uiteindelijk wel wat meer gehannes dan hier beschreven maar dan wordt het te lang.

Lang verhaal voor weinig, maar ik vond het leuk om te doen en daar heb ik de auto voor.
Bijlagen
Dashboard
Dashboard
BILD0081.JPG (588.3 KiB) 5447 keer bekeken
Instrumentenpaneel
Instrumentenpaneel
BILD0094.JPG (518.79 KiB) 5447 keer bekeken
Led COB
Led COB
BILD0109.JPG (626.79 KiB) 5447 keer bekeken

Erwin123
Berichten: 2025
Lid geworden op: 28 dec 2009, 21:35
Locatie: Nieuwegein

Re: Instrumentenpaneel verlichting

Bericht door Erwin123 » 04 dec 2016, 21:20

Mooi klusje en goed gedaan :idea:

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Instrumentenpaneel verlichting

Bericht door Hans8V » 04 dec 2016, 23:56

Mooi gemaakt hoor, maar kun je ook bv de verlichting van de ventilatieroosters dan blauw maken? Dat zijn nu toch gewoon witte lampjes en is natuurlijk wel mooi voor het geheel.
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Instrumentenpaneel verlichting

Bericht door Daniel_25 » 07 dec 2016, 17:09

Hans8V schreef:Mooi gemaakt hoor, maar kun je ook bv de verlichting van de ventilatieroosters dan blauw maken? Dat zijn nu toch gewoon witte lampjes en is natuurlijk wel mooi voor het geheel.
In mijn auto zitten geen lampjes in de ventilatieroosters. Iets van de 8.32 of 2e/3e serie? Maar in principe kan elke kleur zolang er geen "kleurfilter" tussen zit.

Gebruikersavatar
Daniel_25
Berichten: 552
Lid geworden op: 08 mei 2010, 15:44
Locatie: Regio twente.

Re: Nog wat klusjes

Bericht door Daniel_25 » 13 jan 2017, 09:19

Weer wat kleine klusjes afgewerkt.

Een van de net geplaatste ledjes in de airco aansturing brandde minder fel dan de rest en scheen soms te knipperen. Zal wel door die goedkope Chinese #$&@ ledjes komen dacht ik. Maar geen verandering met ander ledje. Bleek uiteindelijk een koude soldeer punt te zijn in de airco aansturing zelf. Makkelijk te maken maar moeilijk bij te komen.

Nu de airco aansturing toch verwijderd was maar gelijk gezocht waar dat irritante gebrom vandaan kwam. Er zit daar een ventilatortje die lucht langs een temp. sensor zuigt die zijn beste tijd al lang geleden achter zich gelaten heeft. Kommutator (woord heb ik moeten opzoeken) ver ingesleten, veel vonken en een verkoolde filter-condensator.
Gelukkig nog een andere gevonden maar die had ook een verkoolde condensator. Alles maar opengehaald en schoongemaakt en op de lagers een druppel olie en een nieuwe condensator gesoldeerd. Eens zien hoelang deze zonder geluid en brandlucht blijft. Ik hoop lang want nieuw zijn ze bijna 80 Euro.
Motor_1.jpg
Motor_1.jpg (1.03 MiB) 5206 keer bekeken
Vertragings-schakelaar van het contact slot lampje is ook weer doorgebrand. Een klein circuitje bedacht en gesoldeerd, wat toch best lastig was met kennis die niet verder gaat dan de wet van Ohm. En gelijk geleerd dat de stroomhuishouding in een auto zeer vuil is, want hij werkte wel op de “test bank” maar niet in de auto. Uiteindelijk toch gelukt en nu gaat het lampje na het sluiten van het portier gedurende ~30 sec. langzaam uit.
Lamp_schak_2.JPG
Lamp_schak_2.JPG (993.66 KiB) 5206 keer bekeken
En weer een poging om de platen onder de ruitenwissers te maken, want die begonnen weer te barsten. Ruiten sproeiers zijn met een rubber gemonteerd. Zo kunnen ze makkelijk gedemonteerd worden zonder dat het weer barst.
Sproeier_3.jpg
Sproeier_3.jpg (1016.81 KiB) 5206 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”