Brandstofpomp 8.32

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Brandstofpomp 8.32

Bericht door Betakoen » 20 feb 2017, 18:57

Vandaag een andere brandstofpomp in de 8.32 gemonteerd. Was nog maar twee jaar geleden vervangen en nu alweer vast.

Bosch levert de originele pompen niet meer, en heeft enkel nog een 'inline' en niet 'in tank' 8 bar brandstofpomp.

Ik heb deze pomp besteld: https://www.arlows.de/Benzinpumpen-Zube ... ::856.html De prijs is vriendelijk ong één derde van de Bosch pomp!
Vrijdag besteld en betaald en vandaag al geleverd. Deze pomp heeft zelf een gaasfilter onderaan wat ik een voordeel vind.
De terugslagklep (bovenop de pomp) heeft een schroefdraad van slechts M10, als je de bijgeleverde terugslag klep losschroeft heeft de pomp intern een M12/1.5 schroefdraad zodat je de terugslagklep van de originele pomp gewoon kan overzetten.
Verder zijn de + en - polen net andersom voorzien van dikke en dunnere aansluitschroefdraad, dus daar moeten andere klemmetjes op en even uitkijken bij het aansluiten.

Verder was het rubber rond de pomp, dat er twee jaar geleden nog perfect uitzag, nu een volledig opgeloste smeerbare massa geworden. Bij gebrek aan vervanging heb ik alles goed uitgewassen, en als alternatieve ophanging drie RVS stutjes gemaakt (uit RVS 1mm dik) en mee tussen de schroefjes van het witte plastic filterhuis geschroefd, de pomp zit nu met de originele darmklem terug tussen de stutjes geklemd.

Ik heb er niks rubberachtig meer tussengedaan, want vertrouw die benzine van tegenwoordig voor niks meer.

Geen foto van de complete assy jammer genoeg (ik wilde het ding horen lopen!!!!)

De foto's hieronder geven hopelijk een idee.
Was wat bang voor geluiden, maar dat valt prima mee.
P1080030 (Large).JPG
P1080030 (Large).JPG (129.03 KiB) 10621 keer bekeken
P1080031 (Large).JPG
P1080031 (Large).JPG (121.72 KiB) 10621 keer bekeken
P1080032 (Large).JPG
P1080032 (Large).JPG (106.36 KiB) 10621 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Betakoen op 21 feb 2017, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Maarten-Jan » 20 feb 2017, 22:49

Mooi gevonden alternatief. Het is en blijft een veel voorkomend probleem met die pomp. Volgens mij heeft het te maken met een ook snel verstopt rakend filter waardoor de pomp zichzelf opblaast. Regelmatig het filter vervangen dus!

Ik weet niet wat ze in Belgie in de benzine stoppen maar als dat een beetje ethanol is dan snap ik dat de rubbers oplossen. In normale benzine komt dat niet voor. Ik heb het iig nog nooit aangetroffen in een auto. En ik heb er toch al heel wat uit elkaar gehaald!

Jammer dat de foto's niet goed doorkomen trouwens, kun je die nog eens uploaden?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Betakoen » 21 feb 2017, 08:07

@MJ,

Heb de foto's opnieuw geladen.
De tijd zal het leren of het een goeie pomp is, zal weer wel 'PRC' zijn...

Wat betreft de benzine, hebben jullie dat niet, ethanol? Zou me zéér verwonderen, bij ons willen ze al naar E10 (10% ethanol)
Methanol is eigenlijk echter de hoofddader, zit er ook voor 3% in.
Ik heb samen met mijn vrouw (die is de scheikundige hier) zitten zoeken naar een rubberachtige stof die continue in benzine, methanol en ethanol ondergedompeld mag zijn, en wij vonden enkel een paar soorten Viton, zelfs niet allemaal. Ook die zwellen nog 5 a 10%, wat toch weer een teken van degradatie is. Vandaar dat ik voorlopig maar niks meer gebruikt heb, zelfs de meegeleverde rubber dopjes voor over de aansluitingen.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Maarten-Jan » 21 feb 2017, 14:33

Dus in NL gaan tanken! Nee, voor zover ik het weet hebben we dat niet. Ook de onderdelen van het injectie systeem hebben rubbers. Ik hoop voor je dat die wel heel blijven!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Volumex » 21 feb 2017, 19:23

In Nederland wordt al tot 7% ethanol bijgevoegd. Ongemerkt hebben we er dus ook 'last' van.
Heb dit oplossende rubberprobleem ook al meerdere malen gezien.
Sprak afgelopen weekend nog een techneut die wist te melden dat vooral stilstand funest is. De ethanol zakt naar de bodem, waardoor die als eerste wordt aangezogen en verbrandt bij de eerste start. Vooral carburateurs worden daar niet blij van.

En dan te bedenken dat deze bio ethanol zgn. Uitstoot neutraal zou zijn. Goed beschouwd natuurlijk je reinste kolder.

Betakoen
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 nov 2008, 12:37

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Betakoen » 28 apr 2017, 07:41

Ik ga m'n eerdere positieve berichten over de in Duitsland bestelde vervangende pomp toch wat moeten bijstellen. Intussen zijn we drie pompen verder...De eerste Duitse Chinees gaf het na twee dagen al op, de tweede Duitse Chinees hield het niet langer vol.

De pomp wil niet starten, als je dan een goeie klap op de tank geeft is hij wel vertrokken. Dus voor wie met een rubberen hamer en zonder achterbank wil rondrijden is het een prijsgunstig alternatief....

Uiteindelijk dan maar een Bosch pomp van een 2.8 V6 besteld, deze is qua uiterlijk helemaal hetzelfde, levert dezelfde bedrijfsdruk, maar heeft een lager debiet. (126l/u ipv 176l/u) Nu moet er nog getest worden of deze bij vol accelereren voldoende druk blijft leveren natuurlijk...

Wordt vervolgt!

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Stefan Elshout » 28 apr 2017, 11:49

Verschrikkelijk. Het is dat je weinig andere keus hebt dat je het probeerd maar wie heeft er nou uiteindelijk baad bij die goedkope Rommel.... waarschijnlijk alleen de Chinese producent. Voor een ieder ander in de ketting is het slechts een bron van ergernis. Ik ben in iedergeval blij dat je het hebt geprobeerd want nu weten we uit eerste hand dat het de moeite van het proberen niet waard is.

Maargoed het is voor de 8.32's in iedergeval een groter wordend probleem want bosch is blijkbaar gestopt met het maken van heel veel onderdelen uit die tijd (je kan ze ook geen ongelijk geven). Voor bijvoorbeeld de KE-Jetronic injectie is dat een serieus probleem want er is simpelweg geen alternatief voor de onderdelen en ongeveer elk onderdeel ervan gaat vroeg of laat naar de knoppen.

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Volumex » 28 apr 2017, 13:02

Misschien een beetje eigenwijs/ naïef van mij, maar wat is er anders aan de opvoerpomp van de K jetronic t.o.v. Bijvoorbeeld de L jetronic?

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Stefan Elshout » 28 apr 2017, 14:10

Het probleem is de werkdruk. Een L-jet heeft misschien een werkdruk van 3 bar en een K-Jet een werkdruk van 8 bar.
Nu is het probleem bij brandstofpompen, je kan heel eenvoudig adverteren met een brandstofpomp die 8 bar levert, je kan ook eenvoudig adverteren met het feit dat diezelfde brandstofpomp 200L per uur levert, er is zelfs niks aan gelogen want de pomp haalt ook zowel 8 bar als 200L dus is er niks aan gelogen. Het probleem zit hem in het feit dat er 200L geleverd moet worden bij een druk van 8Bar, niet óf óf.
Dus een K-jet pomp die bijvoorbeeld 200L/h levert bij 8Bar is pak hem beet 3 keer zwaarder dan een pomp die 200L/h levert bij 3 bar (zo niet misschien wel 9x zwaarder, ik klop de formules niet meer uit mijn mouw :eh: ).

Maar ik denk dat die van een vroege 2.8 v6 wel eens kan werken ivm de K-Jet die daar opzit. Zolang je niet tijdens zijn warmloopcyclus snelheidsrecords wil verbreken zal de opbrengst misschien wel voldoende zijn.

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Brandstofpomp 8.32

Bericht door Maarten-Jan » 29 apr 2017, 11:27

Ik heb ooit proefgedraaid met een pomp uit een 3.0 V6. Dat is verschrikkelijk. De motor draait niet lekker. Schommelt erg in toeren en rookt ook nog eens erg. Geen aanrader.

Gewoon elektronische injectie erop zetten; ben je ervan af. :D
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”