Panne door expansievat

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Plaats reactie
innocenti
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 feb 2009, 22:10

Panne door expansievat

Bericht door innocenti » 02 mar 2017, 22:00

Gisteren voor het eerst sinds tijden de ANWB moeten bellen :oops: :
Temp meter liep op, dus de verwarming maar aangezet.... lekker warm, raampje open en plots werd het koud, maar de motor temp liep weer op. Dat is niet goed en ben ik gestopt; gelukkig was ik vlakbij een benzinepomp. Motorkap open en.....een afgebroken flens van het expansievat van de retourleiding. :o .
IMG_2033.JPG
IMG_2033.JPG (1.1 MiB) 4639 keer bekeken
Raar maar waar, is dit een bekend probleem? Dat dit "zomaar" tijdens het rijden kapot kan snap ik niet. Zo kon ik echt niet verder, dus heb ik de ANWB gebeld.

Na ca. 3 kwartier arriveerde de handyman met rijdend magazijn. "O, dat fixen we wel.":
Hij heeft een universeel slang-koppel-pijpje op maat gemaakt (6mm merk: gates), gat opgeboord naar 6,5 mm, vetvrij gemaakt, droog gemaakt (lastig met de regen) en 2 componenten lijm van bison gebruikt, slang er weer op en klaar.

Die lijm moet 2 uur drogen, maar volgens de ANWB-man moest dit kunnen en is in principe een permanente oplossen. Zo ben ik dus naar huis gereden. Was ietsje later (ca. 1,5 uur) thuis, maar gelukkig wel met de Thema.

Vanmorgen eerst gecontroleerd of het droog was, dat was het, niveau was goed en weer gewoon gereden. De lijm is wit en ziet er een beetje raar uit. Een expansievat heb ik volgens mij nog liggen, maar dat klusje komt van de zomer wel, als het wat droger en warmer is.

Km-stand is overigens bijna 218.000, wat inhoud dat ik met deze auto 100.000 km heb gereden zonder problemen, behalve gisteren dan. De Thema is en blijft een goede keuze is als Youngtimer ;)

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Panne door expansievat

Bericht door Cromapower » 02 mar 2017, 22:49

Ik heb hetzelfde probleem ook een keer met mn Croma TD gehad. Heb ik op de zelfde manier opgelost en zo nog jaren mee rondgereden.
Goede anwb monteur geweest die nadenkt.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Panne door expansievat

Bericht door Hans8V » 02 mar 2017, 22:54

Volgens mij heb ik nog wel een vaatje liggen :thumbup:
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, Delta 1.8DI, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Panne door expansievat

Bericht door Maarten-Jan » 03 mar 2017, 11:04

Ik ken het als Thesis kwaal. Het plastic wordt oud en brokkelt af. Dus ja, het is zomaar stuk. Ik heb het idee dat de oudere typen vaatjes niet kapot gaan. Die herken je doordat ze geen zwarte bovenkant hebben.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Projecten”