Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
- Jan Willem
- Donateur 2009
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 26 okt 2008, 14:04
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
Hallo M-J, als oud Thema en Kappa rijder kijk ik nog wel eens op het forum en het doet mij deugd om te zien dat de resten van mijn auto nog nuttig gebruikt gaan worden (ik ga ervan uit dat de donor mijn oude SW is). Ik heb wel een paar opmerkingen.
De eerste is dat ik 5 jaar geleden minstens één van de koppakkingen niet vertrouwde. Ik had toen al het idee om de koppen te lichten in combinatie met het vervangen van de D-riem aangezien er jaarlijks een klein beetje olie in de koelvloeistof terecht kwam. Als remedie heb ik één of twee keer de koelvloeistof vernieuwd in de 4 jaar dat ik met de auto gereden heb (40.000 km). Bij afpersen van het koelsysteem of compressietesten was er nooit een afwijking gemeten.
De tweede opmerking is dat ik in 1999 een keer bij AutoRomeo in Nootdorp was waar ze toen een 24V Kappa motor in een Thema aan het zetten waren (met een Visco koppeling, dus het zal een handgeschakelde geweest zijn. Toen vertelden ze dat de blokken over te zetten waren, maar dat het carter van de Kappa niet in de Thema paste, dus dat er een aangepast carter gemaakt moest worden. Het kan overigens heel goed zijn dat de ontvangende Thema een 3.0 12V was, dus dat alleen de motor van de Kappa aan de bak van de Thema gekoppeld werd.
Ik kan het me nog herinneren omdat ik toen bij hun mijn eerste rit in een Thema SW ging maken (een 8V turbo), wat voor mij een openbaring was en de eerste aanzet om op zoek te gaan naar een Thema SW. Daarna ben ik met het hele gezin bij Martin Willems geweest om met een SW 16V te gaan proefrijden. En een paar weken later heb ik toen de ZS-89-ZZ gekocht, waar ik 4 jaar mee gereden heb.
Ik hoop dat de ombouw een succes wordt en wil het eindresultaat nog wel een zien! Ik wens je daarom veel succes!
De eerste is dat ik 5 jaar geleden minstens één van de koppakkingen niet vertrouwde. Ik had toen al het idee om de koppen te lichten in combinatie met het vervangen van de D-riem aangezien er jaarlijks een klein beetje olie in de koelvloeistof terecht kwam. Als remedie heb ik één of twee keer de koelvloeistof vernieuwd in de 4 jaar dat ik met de auto gereden heb (40.000 km). Bij afpersen van het koelsysteem of compressietesten was er nooit een afwijking gemeten.
De tweede opmerking is dat ik in 1999 een keer bij AutoRomeo in Nootdorp was waar ze toen een 24V Kappa motor in een Thema aan het zetten waren (met een Visco koppeling, dus het zal een handgeschakelde geweest zijn. Toen vertelden ze dat de blokken over te zetten waren, maar dat het carter van de Kappa niet in de Thema paste, dus dat er een aangepast carter gemaakt moest worden. Het kan overigens heel goed zijn dat de ontvangende Thema een 3.0 12V was, dus dat alleen de motor van de Kappa aan de bak van de Thema gekoppeld werd.
Ik kan het me nog herinneren omdat ik toen bij hun mijn eerste rit in een Thema SW ging maken (een 8V turbo), wat voor mij een openbaring was en de eerste aanzet om op zoek te gaan naar een Thema SW. Daarna ben ik met het hele gezin bij Martin Willems geweest om met een SW 16V te gaan proefrijden. En een paar weken later heb ik toen de ZS-89-ZZ gekocht, waar ik 4 jaar mee gereden heb.
Ik hoop dat de ombouw een succes wordt en wil het eindresultaat nog wel een zien! Ik wens je daarom veel succes!
Bertone en Pininfarina maken een goed koppel, het is nog mooier als Giugiaro ook meehelpt
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
Dat klopt JW, het is jouw oude V6. Die gaat nog een ronde mee... De olie in het koelwater is denk ik niet afkomstig van de motor maar van de automaat.
Bedankt voor de tip! Ik ga die carters eens vergelijken. En ik heb altijd nog de optie om alleen de koppen te vervangen. Dat is best een goede optie omdat dan de motorsteunen niet verbouwd hoeven te worden en de koelwaterslangen gelijk blijven. Wel even zaak om te checken of de distributieriem dan nog past!
Bedankt voor de tip! Ik ga die carters eens vergelijken. En ik heb altijd nog de optie om alleen de koppen te vervangen. Dat is best een goede optie omdat dan de motorsteunen niet verbouwd hoeven te worden en de koelwaterslangen gelijk blijven. Wel even zaak om te checken of de distributieriem dan nog past!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
Jan willen; heb jij dan misschien met mijn thema SW proefgereden bij Romeo. Is namelijk in die tijd ook door Romeo verhandeld.
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 26 okt 2008, 20:06
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
Een thema en een Kappa zijn onder de motorkap even breedt !!! Alleen er zit 5 cm meer ruimte in de voorzijde van de Kappa, dit heeft met de koel leidingen te maken. ( tussen motor en radiateur )
Bak koeiling thema en kappa gelijk
Een kappa motor en bak mag geen probleem zijn in de breete. Alleen aan de disterubutie zijde wordt het puzzelen !!
Ik heb een orginele motor en automaat in mijn sw zitten, maar met maximale stuur uitslag, komt het wiel tegen de bak aan. ( en ook orginele velgen )
Bak koeiling thema en kappa gelijk
Een kappa motor en bak mag geen probleem zijn in de breete. Alleen aan de disterubutie zijde wordt het puzzelen !!
Ik heb een orginele motor en automaat in mijn sw zitten, maar met maximale stuur uitslag, komt het wiel tegen de bak aan. ( en ook orginele velgen )
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
De wielen mogen de bak niet raken. Wellicht helpt een vulring tussen de naaf en het wiel maar ik denk dat de echte oplossing in het studiehuis zit. Die heeft bij een automaat een minder grote uitslag waardoor het wiel de bak niet raakt.
Marcel schreef in zijn topic over de Crema dat de ophangingspunten van de K en de Thema verschillen en dat de spoorbreedte 5 cm anders was. Het verhaal dat de carter van de 24v niet past in de Thema ondersteunt de stelling dat het allemaal net even anders is. Aangezien het subframe van de K ook erg afwijkt van de Thema denk ik dat de ophangingspunten ook verschillen. Marcel heeft dat ook opgemeten en geconcludeerd dat het allemaal net even anders is.
Ik ga nu eerst maar eens de V6 monteren en de K v6 demonteren. Dan kan ik het allemaal goed met elkaar vergelijken.
Wie heeft er nog een gaskabel voor een V6?
Marcel schreef in zijn topic over de Crema dat de ophangingspunten van de K en de Thema verschillen en dat de spoorbreedte 5 cm anders was. Het verhaal dat de carter van de 24v niet past in de Thema ondersteunt de stelling dat het allemaal net even anders is. Aangezien het subframe van de K ook erg afwijkt van de Thema denk ik dat de ophangingspunten ook verschillen. Marcel heeft dat ook opgemeten en geconcludeerd dat het allemaal net even anders is.
Ik ga nu eerst maar eens de V6 monteren en de K v6 demonteren. Dan kan ik het allemaal goed met elkaar vergelijken.
Wie heeft er nog een gaskabel voor een V6?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 26 okt 2008, 20:06
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
laat ook maar zitten, ik baal alweer dat ik me er mee bemoei !
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
Niet balen Rudy, vind het een leerzame discussie om te volgen
- Maarten-Jan
- Site Admin
- Berichten: 4561
- Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
Dank Jos! Ja ik zal al mijn bevindingen hier noteren zodat het voor eens en altijd duidelijk is hoe het zit!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW
Lancia Thema 8.32 SW
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 26 okt 2008, 20:06
Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
Ik ga me helemaal terug trekken van deze site !!!