Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Hier kun je je eigen projecten kwijt. Van vervangen van de bougies tot volledige restauratie; houd ons hier op de hoogte en plaats foto's!
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4140
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Maarten-Jan » 04 Nov 2017, 21:44

Eerst plaats ik de Thema V6. Daarmee ga ik naar de RDW. Als die alles akkoord heeft gegeven en benzine staat op het kenteken dan kan ik de K koppen erop zetten of het kappa blok plaatsen. Ik denk dat het plaatsen van de koppen veruit het makkelijkst is.
Als ik wil kan ik er daarna lpg dampgas in bouwen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4140
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Maarten-Jan » 04 Nov 2017, 22:46

Oh ja, de donor motor is een bekende van het forum...

Afbeelding
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Rudy van der Heyden
Berichten: 251
Lid geworden op: 26 Okt 2008, 20:06

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Rudy van der Heyden » 05 Nov 2017, 09:35

haha, ja die ken ik, alleen jammer dat dat geen automaat meer is !

Heeft deze ombouw met het thema blok ook te maken , met de vermogen toename ?

Ik denk dat een kappa blok wel past, maar je komt in de knoei met de koelling, dat is bij een thema blok anders, en je zult je airco leidingen wat moeten omleggen.

Eigenlijk zou je een thesis 3,2 blok moeten hebben met automaat !

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4140
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Maarten-Jan » 05 Nov 2017, 19:58

Een Thesis heeft de motor hangen. Die staat niet op een subframe. Dat wordt heel lastig ombouwen.. ook is de voortrein veel breder (kappa is al 5 cm breder dan de Thema) en zal de automaat dus nooit passen.
Optie was om de complete voortrein van de Kappa over te zetten. Ik heb immers een donor staan. Een automaat. Omdat die ook al breder is blijft er nog één configuratie over:
- V6 uit de Kappa inbouwen met een Thema handbak of
- een Thema automaat.
Beiden heb ik nu klaarliggen dus ik kan nog kiezen. Wat zou jij doen?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4140
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Maarten-Jan » 07 Nov 2017, 07:35

En weer een dagje nadenken later....

Ik ga de motor eruit takelen. Lijkt mij in de huidige omstandigheden het slimst. De takel heb ik al thuis staan en de grote krik niet.

Voor zover ik het kan overzien is dit het stappenplan:
- motorkap verwijderen
- accu eruit
- accu bak demonteren
- aandrijfas bouten wiellagers voor demonteren.
- wielen eraf
- binnenschermen eruit
- aandrijfassen op de bank losmaken
- koelwater aftappen
- stuurbekrachtiging olie aftappen
- schakelstangen van de bak halen
- koppelingscylinder van de bak halen
- kabelboom motor losmaken
- alle slangen rond de motor losmaken
- motorsteunen losmaken
- uitlaatbocht demonteren

Takelen...
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Hans8V » 07 Nov 2017, 21:26

Dat lijkt een komplete lijst, in hoeverre haal je de brandstofslangen er uit/af? Zijn daar nog aanpassingen bij nodig als je van diesel naar benzine gaat?
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4140
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Maarten-Jan » 08 Nov 2017, 08:39

Er moet sowieso een aanpassing doorgevoerd worden omdat er een benzinedampretoursysteem op zit. Ik vraag me alleen af of ik dat zou willen plaatsen... Voor de rest lijken de leidingen van hetzelfde soort plastic als bij benzine dus verwacht ik daarmee geen problemen.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Hans8V » 08 Nov 2017, 20:44

Zo'n dampretoursysteem heeft geen nadelen ofzo, alleen zul je daarmee minder benzinedampen ruiken vanuit de tankontluchting. Bij een diesel alleen een aanvoer en retourleiding, en bij een benzinemotoer een gesloten leidingsysteem om de dampen op te vangen en natuurlijk een aanvoer en retourleiding. Dus het kan ook zonder....
Alleen ff nakijken waar slangetje 17 en 18 normaal aangesloten zitten, die aansluitingen moeten dan afgedopt worden?
emaps.jpeg
emaps.jpeg (94.74 KiB) 94 keer bekeken
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4140
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Maarten-Jan » 09 Nov 2017, 08:52

Ik ga er eens op studeren. Ik heb in ieder geval een compleet dampretour systeem liggen.

Gisteren begonnen met demonteren. Ik kwam er al snel achter dat ik toch het subframe ga laten zakken. Er is onvoldoende ruimte om het blok te kantelen. Ook bleken de naaf gaten in de velg te klein voor dop 36 waardoor ik eerst een stalen wiel uit de loods nodig heb om de aandrijfas los te halen. Dan neem ik meteen de krik mee.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Hans8V
Donateur 2011
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 Okt 2008, 18:16
Locatie: Zwolle

Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat

Berichtdoor Hans8V » 09 Nov 2017, 22:55

ik heb nog wel stalen velgen in Zwolle...
Voor het comfort een 2000IE, voor de lol een 1300R en een Thesis 3.0, 93 cabrio èn een Alfetta GT '75


Terug naar “Projecten”  "Actieve onderwerpen"

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten