Re: Van TDs naar Lancia Thema SW 3.0V6 24V automaat
Geplaatst: 10 nov 2017, 12:54
Hallo M-J, als oud Thema en Kappa rijder kijk ik nog wel eens op het forum en het doet mij deugd om te zien dat de resten van mijn auto nog nuttig gebruikt gaan worden (ik ga ervan uit dat de donor mijn oude SW is). Ik heb wel een paar opmerkingen.
De eerste is dat ik 5 jaar geleden minstens één van de koppakkingen niet vertrouwde. Ik had toen al het idee om de koppen te lichten in combinatie met het vervangen van de D-riem aangezien er jaarlijks een klein beetje olie in de koelvloeistof terecht kwam. Als remedie heb ik één of twee keer de koelvloeistof vernieuwd in de 4 jaar dat ik met de auto gereden heb (40.000 km). Bij afpersen van het koelsysteem of compressietesten was er nooit een afwijking gemeten.
De tweede opmerking is dat ik in 1999 een keer bij AutoRomeo in Nootdorp was waar ze toen een 24V Kappa motor in een Thema aan het zetten waren (met een Visco koppeling, dus het zal een handgeschakelde geweest zijn. Toen vertelden ze dat de blokken over te zetten waren, maar dat het carter van de Kappa niet in de Thema paste, dus dat er een aangepast carter gemaakt moest worden. Het kan overigens heel goed zijn dat de ontvangende Thema een 3.0 12V was, dus dat alleen de motor van de Kappa aan de bak van de Thema gekoppeld werd.
Ik kan het me nog herinneren omdat ik toen bij hun mijn eerste rit in een Thema SW ging maken (een 8V turbo), wat voor mij een openbaring was en de eerste aanzet om op zoek te gaan naar een Thema SW. Daarna ben ik met het hele gezin bij Martin Willems geweest om met een SW 16V te gaan proefrijden. En een paar weken later heb ik toen de ZS-89-ZZ gekocht, waar ik 4 jaar mee gereden heb.
Ik hoop dat de ombouw een succes wordt en wil het eindresultaat nog wel een zien! Ik wens je daarom veel succes!
De eerste is dat ik 5 jaar geleden minstens één van de koppakkingen niet vertrouwde. Ik had toen al het idee om de koppen te lichten in combinatie met het vervangen van de D-riem aangezien er jaarlijks een klein beetje olie in de koelvloeistof terecht kwam. Als remedie heb ik één of twee keer de koelvloeistof vernieuwd in de 4 jaar dat ik met de auto gereden heb (40.000 km). Bij afpersen van het koelsysteem of compressietesten was er nooit een afwijking gemeten.
De tweede opmerking is dat ik in 1999 een keer bij AutoRomeo in Nootdorp was waar ze toen een 24V Kappa motor in een Thema aan het zetten waren (met een Visco koppeling, dus het zal een handgeschakelde geweest zijn. Toen vertelden ze dat de blokken over te zetten waren, maar dat het carter van de Kappa niet in de Thema paste, dus dat er een aangepast carter gemaakt moest worden. Het kan overigens heel goed zijn dat de ontvangende Thema een 3.0 12V was, dus dat alleen de motor van de Kappa aan de bak van de Thema gekoppeld werd.
Ik kan het me nog herinneren omdat ik toen bij hun mijn eerste rit in een Thema SW ging maken (een 8V turbo), wat voor mij een openbaring was en de eerste aanzet om op zoek te gaan naar een Thema SW. Daarna ben ik met het hele gezin bij Martin Willems geweest om met een SW 16V te gaan proefrijden. En een paar weken later heb ik toen de ZS-89-ZZ gekocht, waar ik 4 jaar mee gereden heb.
Ik hoop dat de ombouw een succes wordt en wil het eindresultaat nog wel een zien! Ik wens je daarom veel succes!