Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Laat ons meedelen in je huidige of oude wagenpark
Hancia
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 mei 2009, 16:35

Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Hancia » 02 aug 2009, 17:05

Het zoeken naar het summum van Lancia Thema vond bij mij zijn einde in de 6V uitvoering. De Turbo vond ik eigenlijk nog leuker, maar goede waren toen al schaars (vaak zakelijk bereden met veel kms). Daarnaast sprak de sound en het koppel van de Dourvin V6 me erg aan. ;)

De Thema heb ik twee jaar gehad, zonder noemenswaardige grote problemen. Het benzineverbuik lag wel vrij hoog: ca. 1 op 10. Vrij 'standaard' uitgevoerd, want geen airco, leer of schuifdak. Wel alcantara. Verschrikkelijk snelle auto, comfortabel cruisen met 160 kmh....... 8-)

Totdat het noodlot in 1995 toe sloeg: bij snel optrekken en tegenwind kwam de motorkap los en sloeg tegen de voorruit en (deels) op het dak!!!! Toen de Thema zo snel mogelijk geloosd...... Hoewel eea best nog te repareren zou zijn geweest, maar ja, het vertrouwen in de auto was weg. :(

Die reparatie is er ook gekomen. De Thema 6V heb ik later op een trailer afgevoerd zien worden.....en twee maanden later in de Telegraaf bij Fred Menken te koop zien staan?! :o De Thema is toen verkocht aan een discotheek eigenaar in Leeuwarden. En daar woonde ik toen ook, dus ik zag de Thema dus nog regelmatig staan. Totdat ook hij er schade mee had gereden en de auto op een leeftijd van ruim 9 jaar is afgevoerd. :|

Het zou nog enkele autowisselingen duren voordat ik weer Thema zou rijden (dat werd in 1999).

groetjes,
Hans
Bijlagen
Lancia Thema 6V 1988
Lancia Thema 6V 1988

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Maarten-Jan » 07 aug 2009, 23:52

Een zilvergrijze Thema 6V van de allereerste serie (1984-1985-1986) met rood leer, koplampwissers en geheel origineel, die staat nog op mijn lijstje.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Frank » 08 aug 2009, 08:40

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar waarom vinden jullie die oude V6 zo geweldig? In de literatuur wordt hij eigenlijk altijd afgebrand door het verbruik en de slechte loop (door de 90 graden blokhoek). Ben gewoon nieuwsgierig hoor! :)

Een Thema met Alfa v6 lijkt me zelf veel begeerlijker, ideale combi van het beste van 2 werelden !
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Maarten-Jan » 08 aug 2009, 09:22

Mijn V6 liep zijdezacht. Ik vond het vermogen ook meer dan voldoende. Natuurlijk geeft de Alfa V6 een veel completer rijgenot, de charme van zo'n eerste spinnekop trekt me juist aan. Elke V6 heeft een stevige dorst. Ik reed de PRV gemiddeld 1 op 10. Met de turbo's die ik later had was dat niet altijd even haalbaar, je trapt toch sneller in zeg maar.
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Stefan Elshout » 08 aug 2009, 10:04

Die prv v6 vind ik persoonlijk ook wel leuk, de motoren lopen inderdaad zeidezacht. Mijn opa (de vorige eigenaar) heeft ooit een weddenschap afgelegd, dat hij een 5-gulden munt op zijn kant, een kwartier lang bovenop het motorblok kon laten liggen met draaiende motor, zonder dat deze eraf viel of weg rolde. Na een kwartier inderdaad een kratje bier in de pocket :D
Korte stukjes is het een zuipschuit, ongeveer 1 op 7. Lange stukken zoals op vakantie haal je zonder heel veel moeite nog 1 op 12.
En zo geruisloos, ik heb al meerdere malen mensen erop moeten wijzen op de rijksweg dat ze nog in de derde versnelling zaten i.p.v. in de vijfde :)

Hancia
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 mei 2009, 16:35

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Hancia » 08 aug 2009, 10:39

Ja, hoe zit dat precies met zo'n Douvrin V6???

Kijk eens naar de specs: een koppel van (naar ik meen) 245 nm bij zo'n 2500 tpm. Dat is toch wel erg prettig -> en dus geen toerenmotor. Dat past prima bij de uitstraling van de auto.

Mijn eerst 6V van 1988 verbruikte ca. 1: 10 tot 1: 11, zuiniger heb ik nooit gereden, veel onzuiniger ook niet.
Mijn tweede 6V van 1992 was veel zuiniger: 1: 12 was haalbaar. Waarom weet ik ook niet.

OK, het geluid is duidelijk anders dan de Alfa V6, en de soeplesse ('laufkultur') is ietsje rauwer. Maar de combi van het hoge koppel bij laag toerental in combinatie met het lage gewicht maken de vroege 6V voor mij aantrekkelijk. Vind er nog maar eens eentje............. :cry:

groetjes,
Hans

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Ronald » 08 aug 2009, 11:15

De V6 die eigenlijk geen V6 maar V8 moest zijn.... :evil:

Ellendige motor, maakt lelijk mechanisch geluid, wél koppel onderin dus eigenlijk alleen met automaat leuk, (maatje van me had zo'n ding) verhalen over "gigantisch snel" zijn ehh... relatief.. ;)

De Alfa V6 (van Busso) is geweldig, voor wie twijfelt: rij er maar eens mee! Ik heb de meeste varianten van die motor al gehad/mee gereden, maar in een Thema komt hij toch wel érg goed tot zijn recht! :P

Momenteel heb ik de 75 3.0 QV en de 155 2.5, in het verleden een 90 2.5 QO, 164 3.0, 90 2.0 V6, Thema 3.0 én een Thema 3.5 V6!

3.5 niet meegerekend is de V6 in de Thema de fijnste, komt door minder vermogen (175 ipv 188) en meer koppel.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

300zx z31
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 apr 2009, 10:30
Locatie: Heinkenszand

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door 300zx z31 » 08 aug 2009, 11:46

De PRV-motor is een icoon. Vrijwel elke auto waarin 'ie terecht is gekomen vind ik uiterst begeerlijk, met als persoonlijke topper de Talbot Tagora 2.6 SX. Ooit moet er bij toch zo'n ding voor de deur staan...
Huidig wagenparkje: '84 Nissan 300ZX T-Bar twoseater, '86 Alfa Romeo 33 1,3 Milano, '88 Lancia Prisma 1600IE, '97 Citroen ZX 1.4i Break, '00 Citroen Xsara 1.9D Plaisir Break

Gebruikersavatar
Ard 420
Donateur 2010
Berichten: 597
Lid geworden op: 03 dec 2008, 00:43

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Ard 420 » 08 aug 2009, 12:50

Ik heb er nooit mee gereden, maar ook mij lijkt het geen doffe ellende. ;) Door het hoge koppel onderin lijkt het mij ook wel een fijne motor. Een beetje zoals ik met de turbo's door het verkeer zoefde: 90% van de tijd was het niet nodig om boven de 3.500 tpm uit te komen. Ik zou er ook ooit weleens een willen hebben.

Qua verbruik ligt het idd vooral aan je rechter voet. Je hoort de meest afschuwelijke verhalen, maar 1 op 10 vind ik toch heel netjes. Dat ik ook wat ik met de turbo's deed. Met de 164 TS is 1 op 12 goed haalbaar. De enige waar ik echt niets mee kan beginnen is de Biturbo... Daarmee is 1 op 7 al een zegen...! :|

Een Busso V6 moet ik toch ook ooit nogeens hebben. Ik neig nu naar een 12v 164, puur omdat ik de eerste types Thema (waar hij dus niet in geleverd is) en 164 zo gaaf vind. Ik denk er zelfs over om op termijn de Biturbo te verkopen en een mooie 164 V6 (QV) erbij te nemen, om daarmee hopelijk wel betaalbare 'GT vakanties' te kunnen vieren.
Y 1.2 16v Elefantino Rosso '99
164 Super 3.0 V6 24v '93
Vel Satis 2.0 T Exception '06
A3 1.6 Ambition '05

Laatste ex-Thema:
2.0 turbo 16v '90 ('12-'20)

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 792
Lid geworden op: 02 nov 2008, 19:15
Contacteer:

Re: Mijn 7e Lancia: een Thema 6V van 1988

Bericht door Ronald » 08 aug 2009, 16:46

Eerste type geen V6? Zou kunnen hoor, ben niet zo thuis in de 164's... Tweede type ziet er toch ook nog old skool uit?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971.

Plaats reactie

Terug naar “Show je klassiekers”