Dit vind ik zo cool he

De klassiekers die we nog steeds willen hebben, nog niet konden kopen of die altijd onbereikbaar zullen blijven
Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door Volumex » 24 mar 2009, 23:03

Is iets mis gegaan met de foto's geloof ik :oops:

@ GammaKappa: Dan maar een andere foto. Dit was onze trouwauto:
IMG_2175.jpg
Helaas, helaas, zij is niet meer in ons bezit, maar wat een auto!

Ik plaats hier de volgende gewaagde stelling:
Ondanks een zweem van onbetrouwbaarheid die om de Gamma hangt, vindt ik 'm fijner rijden dan alle opvolgers (Thema, Kappa, Thesis). Fantastische motor met voldoende koppel (ook onderin), typerend geluid en een geweldig comfort, zowel voor bestuurder als (achter)passagiers!

Gebruikersavatar
GammaKappa
Donateur 2011
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door GammaKappa » 25 mar 2009, 11:14

@Volumex

ik ben bijna geneigd je te volgen, het rijcomfort op de Autostrada is ongekend. de Gamma heeft een fantastisch onderstel.
de motor is voldoende krachtig inderdaad, alleen blijf ik vinden dat in een dergelijke grote auto (destijds het vlaggenschip) minimaal een vijfcilinder hoort, al is het alleen al om het geluid...

maar, qua rijden doet de Gamma niet of nauwelijks onder voor z'n opvolgers. de Thesis kan ik (nog) niet beoordelen overigens...

fantastisch, zo'n trouwauto, wat een keuze! ben zelf ooit in een Fiat 130 Berlina getrouwd en de laatste keer was er helaas geen geschikte toepassing voor een trouwauto, anders was het ook waarschijnlijk de Gamma geworden...
Gamma | Kappa | Lybra | Beta | Sei

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door Volumex » 26 mar 2009, 00:19

Lancia Gamma motoren:

Heb ooit een keer een Gamma coupe gezien met een Saab 900 turbo motor ingebouwd. Was wel een raar gezicht/ gehoor. Ook heb ik wel eens een verhaal gehoord over een Subaru motor in een Gamma. Met dit soort conversies wordt een Gamma wel een stuk betrouwbaarder, alleen mist hij dan ook een stuk charme. Voor de overname door Fiat waren er overigens plannen om de Gamma te voorzien van een V6.

@GammaKappa: Heeft je Gamma een stuurbekrachtigingsconversie?

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 1813
Lid geworden op: 07 mar 2009, 13:00
Locatie: Baarn

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door Frank » 26 mar 2009, 07:50

Bedoel je dat toen de Gamma werd ontwikkeld er eerst sprake was van een V(R)6? Waarom hebben ze deze motor (die Fiat zelf ook goed kon gebruiken) eigenlijk afgefloten terwijl een 2.5 liter boxer toch ook een nieuwe ontwikkeling was (waar niet veel andere emplooi voor was binnen het concern)?

Een 132 V6 zou ook wel wat geweest zijn... :)
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door Volumex » 26 mar 2009, 21:08

Nog even gegoogled:

1999 - November
CITROEN-MASERAI V6 ENGINE ON ONE AC !


I was told by an old research & development senior at Lancia in 1981 that Lancia had tried the Citroen-Maserati V6 in a Gamma coupe, but only as a design exercise. It was possible, with the discussions taking place at that time with Citroen and PSA that there could have been a tie-up, and that an exchange of engines may be possible, but that proposal never got past the talking stage.

The engine was too heavy and was too far ahead of the front axle line, anyway. Lancia did have a V6 proposal on paper according to E. Garibaldi, who was the director of export (outside Europe) in the seventies. He was my contact at Lancia from 1967. He retired in 1988 (I believe).

He also told me in 1981 when I was in Torino that there had been some discussion at high management level back in 1970 that the FIAT 130 should be marketed as a Lancia, but this was not given the go ahead by a Senior FIAT man (Whom I cannot remember by name - but I will look up my diary) who subsequently left FIAT just as the 130 Berlina was released.

On my files it states that production of the Gamma coupe started in late1976 and that of the first series, 1978 examples were made of the 2.000 engine, and 2337 with the 2.5 litre. It actually mentions that production was halted in late 1979, and not recommenced until about April 1980 with the second series cars. Of these 1265 had the 2 litre engine, and 1209 the 2.5 engine with either injection of carburrettor. This is a toal of 6770 coupes, 3243 with 2000 engine and 3546 with the larger engine.

According to FIAT Centro Storico they only made 4474 FIAT 130 Coupe, and this figure was verified by Pininfarina.

BY Grahame Ward - Squadra Corse Lancia Australia

Zie ook: http://www.viva-lancia.com/gammania/registro/news/
(tevens foto van Saab 900 conversie)

Gebruikersavatar
GammaKappa
Donateur 2011
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 okt 2008, 21:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door GammaKappa » 27 mar 2009, 20:49

@Volumex
ik weet niet zeker of mijn stuurbekrachtiging is aangepast, maar zal nooit in koude toestand helemaal insturen...
en tot op heden is dat goed gegaan :?
Gamma | Kappa | Lybra | Beta | Sei

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door Volumex » 28 mar 2009, 00:08

Wij hebben dit destijds wel gedaan. Dat was wel een uitdaging en niet in één avond gefikst. Ik zie dat je een 2e serie hebt. Daar is het risico kleiner, maar ik blijf het toch een eng idee vinden, die stuurpomp aan de achterzijde van een cyl.bank.

Nog even een mooi verhaal voor het slapen gaan: Het schijnt dat de modificaties die aan de motor van de Gamma 2e serie zijn doorgevoerd, in samenwerking met Porsche (een boxermotor-specialist bij uitstek) zijn ontwikkeld. Dat maakt het dan toch wel weer een aantrekkelijk concept, ondanks alle vooroordelen!

@Cromapower: Ik zag gisteren nog een 131 rijden, maar kon het kenteken niet lezen. Waren wel blauwe platen en zo te zien origineel NL. Het was een 1e serie 4-deurs in het beige. Locatie: Rotterdam zuid, industrieterrein Charlois. Prachtig!
Een bekende?

P.S.: misschien leuk om een topic te starten met gespotte 131's (sorry MJ).

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door Volumex » 02 apr 2009, 00:09

Toch weer een gevonden. Dit keer wat dichter bij huis en bovendien met wat werk
1036.jpg

Gebruikersavatar
Cromapower
Berichten: 1664
Lid geworden op: 19 okt 2008, 01:30
Locatie: Brouwershaven

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door Cromapower » 02 apr 2009, 02:06

Ja daar heb ik ook al naar staan kijken.
Maar daar wil die 3000 euro :shock: voor hebben en hij is al sinds 2004 niet meer gekeurd. Vind ik toch wel een beetje te gek worden hoor.
Lancia Thema 2.0 16V LS, Fiat Croma 2.0 16V, Fiat 131 Volumetrico Abarth, Fiat 131 Panorama en dailydriver Fiat Croma 1.9 MJTD 16V

Gebruikersavatar
Volumex
Berichten: 1009
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:25

Re: Dit vind ik zo cool he

Bericht door Volumex » 02 apr 2009, 22:44

@ cromapower: Is inderdaad een beetje prijzig. Overigens is die Volumetrico van jouw veel interessanter en unieker. Misschien een keer leuk om een fotosessie te doen van alleen VX'en.

Dit was wel de kleurstelling van de auto van mijn vader destijds (alleen geen Walter Rorhl uitvoering).

Plaats reactie

Terug naar “Wannahave klassiekers”