ZF automaatbak van het andere type

Ben je nieuw op dit forum, laat ons dan kennis met je maken! Stel jezelf voor...
Plaats reactie
Longchamp
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 feb 2013, 09:14
Locatie: Drempt

ZF automaatbak van het andere type

Bericht door Longchamp » 01 mar 2015, 13:01

Dag mede Thema-isten,

Sinds 1 jaar rijdt ik mijn 4e Thema na tussendoor 2 Dedra's en zelfs een Fiesta (noodgedwongen).
Het betreft een 6 cylinder automaat vol met leer (van origine duits) uit 1994 met maar 131000km toen ik hem kocht.

Omdat de bak niet jofel schakelde ( alleen 3 naar 4 ging zoals het hoorde) heb ik een gebruikte bak terug gekocht die van een oudere 6 cylinder kwam.
Spoelen had nl. niet geholpen en na de helpdesk van ZF boven Amsterdam gesproken te hebben leek vervangen de enige wijze optie.

Er blijken dus toch verschillen nu de bak erin zit.
Passen doet alles wel, maar de kickdown is mechanisch ipv elektrisch en belangrijker, starten doet de auto niet omdat er geen terugkoppeling is in welke versnelling de bak staat.
Heeft iemand ervaring wat je moet doorverbinden cq aanpassen?
Heb uit puur chagarijn de auto geschorst, maar is natuurlijk niet de bedoeling dit zo te laten.

Dank bij voorbaat voor jullie suggesties

Peter

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ZF automaatbak van het andere type

Bericht door Maarten-Jan » 01 mar 2015, 14:09

Heb je de oude bak nog? Dan zou ik het elektronische deel hiervan op de nieuwe bak zetten. Dit wordt anders erg lastig!
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Longchamp
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 feb 2013, 09:14
Locatie: Drempt

Re: ZF automaatbak van het andere type

Bericht door Longchamp » 04 mar 2018, 19:01

Rondom de Kerst van 2017 de "verkeerde" bak er weer uitgehaald en losgehaald om het onderdeel wat van de 4HP18E kapot bleek, over te zetten.
Nieuwe keerringen bij Autrans besteld voor de uitgang van de aandrijfassen, pakking en filter en de boel weer gemonteerd.
Deze zin typen was simpel, de klus echter niet.

Wat een geheister met zo'n zware bak, zonder dat je lekker zicht hebt als de motor in de auto zit (geen brug).
Na een paar keer een nieuwe poging gedaan te hebben zat alles op de plek.
Alles weer aangesloten en starten ho-maar.

Weer afstand genomen (gelukkig heb ik zat andere klussen) tot op een gegeven moment mijn vader meldde, dat de startmotor plotseling wel reageerde op de contactsleutel.
Vandaag de auto na 2 jaar weer horen lopen; heerlijk zo'n 6 cylinder met maar 144000km.
Echter schakelen ho-maar.

Op zondag nergens bij een benzinepomp automaatbak olie te koop.
Zat 4 liter nieuw in (ik meende ergens 3,2 liter als inhoud gelezen te hebben).
Net zie ik ergens ca 7 liter als eerste afvulling vermeld.
Hopen dat dat het is.
Weer een stapje dichter bij een rijdende Thema V6

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: ZF automaatbak van het andere type

Bericht door Maarten-Jan » 05 mar 2018, 21:33

Is het allemaal goed gegaan met het monteren van de koppelomvormer? Die moet in de bak zitten als je hem monteert en maf dan niet er weer uitgaan. Je loopt het risico dat je hem dan door de oliepomp heendrukt en dan schakelt hij niet.... Ik hoop het niet voor je....
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “Kennismaken?”