Schakelaar spoiler 8.32 beter dan nieuw!

Alle electronische componenten
Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Schakelaar spoiler 8.32 beter dan nieuw!

Bericht door Maarten-Jan » 15 sep 2012, 09:40

OP 15 septmeber 2012 schreef Stefan Elshout:
Eindelijk weer even tijd gehad om een al langer liggend projectje uit te dokteren, namelijk die van de spoiler schakelaar.
Ik heb in het verleden als eens bij onze eigen auto het probleem van een kapotte schakelaar verholpen d.m.v. een drukknopje, werkt meer dan perfect maar de lat moest nu iets hoger en de schakelaar moest gewoon als origineel werken maar dan beter.
Wat er eigenlijk gebeurt bij het in of uitschakelen van de spoiler is het volgende, voor een uitgaande beweging schakelt het relais bij een bepaalde weerstand van de schakaar en voor de ingaande beweging schakelt het relais bij een andere weerstand van de schakelaar. Dat is origineel gedaan door er een mini potmeter voor te gebruiken.
Ik vind dit zelf een nogal waardeloze oplossing en wilde in plaats van een potmeter een schaklaar hebben die ofwel het ene ofwel het andere weerstand schakelt, veel preciezer en veel minder probleemgevoelig.

Probleem, een dergelijke schakelaar bestaat niet. Ik heb dus uiteindelijk na heel lang zoeken een oplossing gevonden om zelf de schakelaar te maken/om te bouwen met behulp van bestaande potmetertjes en elektronica componenten. Alles in elkaar gezet en volgens mijn multimeter schakelt alles nu op de Ohm nauwkeurig, stukken beter :thumbup:
Foto-3AJ4KXJB.jpg
Foto-TX4MY7M7.jpg
Foto-LYNTPA8P.jpg
Foto-4HM4NYGB.jpg
Inofrmatie over deze reparatie kunt u krijgen door een e-mail te sturen naar s_elshout@hotmail.com

Vriendelijke groet,
Stefan Elshout

Spoiler switch repair Lancia Thema 8.32
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Plaats reactie

Terug naar “55 Electrische installatie”