Thema 8.32 uit België

Maak hier kennis met de leden van het Lancia Thema Register. We hebben een apart forum om je auto te laten zien, vertel ons hier vooral wie je bent en waarom je de Thema een warm hart toedraagt!
Spyke
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:56

Thema 8.32 uit België

Bericht door Spyke » 30 jan 2013, 12:10

Hoi allemaal,

Ik ben Sven, 36 jaar en woon in Antwerpen.
Ben al gebeten door het lancia virus van mijn 19.
Ik had toen is de kans gekregen om met een delta integrale mee te rijden en was meteen verkocht! Na wat verder zoeken kwam ik erachter dat er ook een thema 2.0 turbo 16v bestond, wat helemaal mijn ding was! Deze heb ik dan gekocht en jaren plezier aan gehad. Tijdens deze periode kwam ik ook te weten dat er een 8.32 bestond. Mmmm,ik wist toen al dat deze altijd in mijn achterhoofd zou blijven hangen ...
Nu vijf jaar geleden kwam ik een mooie zwarte 8.32 tegen van '89 met 110.000 km voor de juiste prijs en natuurlijk direct gekocht. Hier heb ik dan een jaartje mee gereden als daily en dan weggezet om bij te houden.

Omdat in België een auto van 25 j ingeschreven kan worden als oldtimer met goedkope tax en verzekering zou ik hem graag terug in orde zetten tegen volgend jaar zodat ik er terug kan van genieten!

Regelmatig reed ik er is mee rond de blok omdat stilstaan niet zo goed is. Nu vorig jaar bij de laatste rit is hij stilgevallen, precies zonder benzine, heb hem dan nog terug aan de praat gekregen en nog 500 m kunnen rijden tot hij terug stilviel en niet meer wilde starten. Nu moet er iets aan het injectiesysteem zijn want heb nog benzinedruk tot daar. Ook was de koudstart altijd al moeilijk, eens hij gestart had, startte hij onmiddellijk.

Zijn er hier misschien mensen die mij zouden kunnen helpen?
Alvast bedankt!

Sven

Gebruikersavatar
Paolo
Berichten: 1671
Lid geworden op: 19 okt 2008, 11:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Paolo » 30 jan 2013, 20:07

Welkom op het forum Sven. Een aantal landgenoten zijn je al voorgegaan. Op ons forum staan ontzettend veel diagnose-tips & trics om je 8.32 gezond te maken en houden. Heb je die al gescand? Succes! :thumbup:
Je moet nooit harder rijden dan je beschermengel kan vliegen.

Spyke
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:56

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Spyke » 30 jan 2013, 21:05

Hoi Paolo,

Nee heb ze nog niet gevonden, heb deze site eigelijk maar net ontdekt...

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Maarten-Jan » 30 jan 2013, 21:14

Hallo Sven,

Allereerst welkom op het forum. Leuk dat je de Thema bewaard hebt, je zult er vast nog veel plezier mee hebben!

Het probleem vraagt om een goede diagnose. Het injectiesysteem is best complex als je er een probleem mee hebt. Gelukkig is hier voldoende kennis aanwezig om je te helpen.

Zoals je het beschrijft is er sprake van twee problemen:
- De motor start koud slecht
- Nadat je de benzine helemaal opgereden hebt start hij helemaal niet meer

Slecht starten in koude toestand is niet erg lastig, dat heeft vast met de koudestart inrichting te maken. Dat kun je systematisch uitzoeken. Dat hij nu niet start heeft daar waarschijnlijk niets mee te maken. Gezien je verhaal vermoed ik vervuiling van je benzine systeem. Ook dat zul je vanaf de benzinepomp tot aan je injectoren na moeten kijken.

Veel succes en plezier daarmee, zo lang je geen druk op je hebt dt het klaar moet kun je het rustig uitzoekn toch?
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Spyke
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:56

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Spyke » 30 jan 2013, 21:23

Hoi Maarten-Jan,

Bedankt, en wees maar zeker dat ik er nog veel plezier ga aan beleven.
Ik had echt geen idee dat er hier nog zoveel 8.32 eigenaars waren!

Het eerste probleem is idd de koud start.( geen idee wat het is)
Het tweede is niet dat ik hem leeggereden heb, de tank was nog op een kwart toen hij is stilgevallen. Heb hem nadien wel nog volgetankt om zeker te zijn dat het probleem daar niet zat.
Heb de inlaatcollector reeds gedemonteerd en heb benzine tot aan de motor dus de pomp is het niet.

Sven

Gebruikersavatar
Maarten-Jan
Site Admin
Berichten: 4561
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Maarten-Jan » 30 jan 2013, 21:53

Toch moet je de pomp niet uitsluiten. De druk moet 8 bar zijn en dat is erg veel voor een pomp. Bekend euvel is het benzinefilter. Dat kan de doorvoer blokkeren. Had ik ook; na vervanging van dit filter kreeg hij weer druk en liep alles weer zoals het hoorde. Het filter vervangen kan dus nooit kwaad en adviseer ik je in ieder geval te doen. Waren er meer probleempjes? iep hij stationair onregelmatig? Rook uit de uitlaat?

Vervolgens kun je de pomp bijvoorbeeld 1 minuut laten draaien en dan de benzine opvangen om te meten hoeveel er in die tijd uitgestroomd is, dat kun je dan terugrekenen om te bepalen of er voldoende druk is (of je schroeft er een drukmeter op natuurlijk)
Echt snelle auto's vallen stilstaand niet op!

Lancia Thema 8.32 SW

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Stefan Elshout » 30 jan 2013, 22:17

Hey Sven,

Wat jij daar beschrijft kan een hele hoop oorzaken hebben, het troubleshooten van deze KE3-Jetronic injectiesystemen is redelijk ingewikkeld omdat het eigenlijk zowel een mechanisch als een elektronisch injectiesysteem is, met dito problematiek in zowel het mechanische als het elektronische gedeelte. Eigenlijk heb je om het troubleshooten te vergemakkelijken wat speciaal gereedschap nodig (waar ik toevallig over beschik ;) )
Ik zou inderdaad zoals Maarten-Jan zegt wat standaard dingen zoals brandstofdruk e.d. controleren, als je er dan niet uit komt moet je maar eens contact opnemen en dan komen we daar best wel uit.

Spyke
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:56

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Spyke » 30 jan 2013, 22:22

Nee voor de rest liep hij top! Juist de koudstart , de eerste keer sloeg hij aan na lang starten ofwel eerst kort starten en daarna nog is en ging ie meteen. Dat had hij vanaf ik em kocht.
Hij draaide mooi stationair, reed soepel, rookte niet en had zeker zijn vermogen nog.
Juist de toerenteller die deed raar, hij gaf precies de helft van het reële toerental aan.

Spyke
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:56

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Spyke » 30 jan 2013, 22:27

Hoi Stefan,

Bedankt voor je reactie! Ik ga proberen dit weekend er nog is naar te kijken om nog wat dingen uit te sluiten, zoals de benzinedruk en filter ...

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Berichten: 627
Lid geworden op: 31 jul 2009, 10:32

Re: Thema 8.32 uit België

Bericht door Stefan Elshout » 30 jan 2013, 22:30

Een vreemd functionerende toerenteller zou niet veel met het injectiesysteem maar eerder met een probleem in het ontstekingssysteem te maken hebben. Je toerenteller haalt namelijk zijn signaal van dezelfde sensor (1 van de 2 sensoren op de versellingsbak) als waar je ontstekingssysteem zijn signaal vandaan haalt, de BDP of krukassensor.

Plaats reactie

Terug naar “Maak kennis!”