Voorstellen + advies
Voorstellen + advies
Hi, ben nieuw hier en al vele jaren liefhebber van Lancia. Momenteel oa een Integrale Evo2 Blu Lagos in bezit. Ik ben een beetje blijven hangen in de jaren 80 en 90 qua autos en al tijden staat een 8.32 op mijn lijst. Nu kan ik er 1 kopen (die nog niet officieel in de verkoop staat) met een relatief lage km stand van < 90.000 en complete onderhoudshistorie maar.....laatste beurt was in 2003 en staat sinds 2005 stil. De Thema is wel rijdend en een aantal dingen zijn inmiddels vervangen (remmen, banden en nog wat kleine dingen). Het is een 1e type 8.32 (05-'88) waar mijn voorkeur naar uit gaat. Hij heeft wel, ondanks type 1, een kat (vlg mij) aangezien het een CH auto is.
Nu heb ik wel vaker gegokt met een auto (ongezien) kopen en weet de risico's hiervan maar op 1 of andere manier ben ik wel wat voorzichtig met een 8.32. Zal het F blok wel zijn
Ik ga dit forum nog even doorspitten wat betreft info maar alle specifieke tips waar ik op moet letten/ of rekening mee moet houden hoor ik graag van jullie als ervaringsdeskundigen. Ik zal nml snel moeten schakelen met deze auto voordat ie op autoscout of zo terecht komt.
Het echt technische werk (bv motor) besteed ik altijd uit. Welke specialisten hebben ervaringen met een 8.32 of is het beter om het blok voor een grote beurt naar een F specialist te brengen?
Alvast dank voor welke aankoopinfo dan ook!!
Nu heb ik wel vaker gegokt met een auto (ongezien) kopen en weet de risico's hiervan maar op 1 of andere manier ben ik wel wat voorzichtig met een 8.32. Zal het F blok wel zijn
Ik ga dit forum nog even doorspitten wat betreft info maar alle specifieke tips waar ik op moet letten/ of rekening mee moet houden hoor ik graag van jullie als ervaringsdeskundigen. Ik zal nml snel moeten schakelen met deze auto voordat ie op autoscout of zo terecht komt.
Het echt technische werk (bv motor) besteed ik altijd uit. Welke specialisten hebben ervaringen met een 8.32 of is het beter om het blok voor een grote beurt naar een F specialist te brengen?
Alvast dank voor welke aankoopinfo dan ook!!
Re: Voorstellen + advies
Welkom hier, je bent aan het goede adres voor informatie over de 8.32. Er zit hier een aantal eigenaars en specialisten die meer kennis van zaken hebben dan ik, maar ik denk dat je zeker rekening moet houden met een complete reanimatie van het blok, inclusief nieuwe distributie etc. Succes!
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Voorstellen + advies
Welkom Maser73! Ik ben erg benieuwd naar deze 8.32 Persoonlijk zou ik adviseren om er een aantal te bekijken zodat je eea goed kan vergelijken, dus neem de tijd. Momenteel staan er wel een paar te koop, doorgaans ook langdurig, want echt vlotte handel is het niet. Aangezien dit exemplaar ook lange stilstand kent en waarschijnlijk motor onderhoud (iig distributieriemen) behoeft verwacht ik geen snelle verkoop, tenzij heel gunstig geprijsd. Check in ieder geval dat alle functies werken (airco, spoiler, sportonderstel, CV, etc), controleer roestvorming onderaan bij de raamlijst van de achteruit, roestvorming op de spoiler (bevestigingsvoeten, zie viewtopic.php?f=10&t=676" onclick="window.open(this.href);return false; naar beneden scrollen voor foto's). Een bekende kwaal is het teruggetrokken leer boven de cockpit, is dit intact, dan is dat vaak een goed teken (in ieder geval binnen gestald ipv langdurig blootgesteld aan zon/hitte.
Vwb technisch onderhoud, dat is makkelijk, ga naar Stefan Elshout. Meerdere van ons laat het onderhoud bij hem doen, hij is zeer ervaren met de 8.32 techniek.
Succes en hou ons op de hoogte, Erwin
Vwb technisch onderhoud, dat is makkelijk, ga naar Stefan Elshout. Meerdere van ons laat het onderhoud bij hem doen, hij is zeer ervaren met de 8.32 techniek.
Succes en hou ons op de hoogte, Erwin
Re: Voorstellen + advies
Welkom! Als net frisse 8.32 (1e serie) eigenaar kan ik alleen maar zeggen dat het een superauto is. Rijdt geweldig en heeft veel karakter. Mijn exemplaar heeft ook heel lang stilgestaan, maar is door Stefan Elshout weer helemaal rijdend gemaakt voordat ik hem kocht.
Wat Erwin zegt, klopt. Er staan er best veel te koop, in prijs variërend van 5.000 tot 20.000. Volgens mij is een goede staat moeilijk onder de euro 10.000 te kopen.
Succes!
Frank
Wat Erwin zegt, klopt. Er staan er best veel te koop, in prijs variërend van 5.000 tot 20.000. Volgens mij is een goede staat moeilijk onder de euro 10.000 te kopen.
Succes!
Frank
Lancia Thema 8.32, 1987, Ferrari: "Aerodynamics is for people that don't know how to build engines!"
Re: Voorstellen + advies
Bedankt voor de reacties/ eerste adviezen. Heb het meeste in de wind geslagen...........heb 'm namelijk gekocht
Ik wilde snel handelen voordat ie in handelaarscircuit zou belanden en op autoscout met teveel marge geadverteerd zou worden. Doorgaans probeer ik mijn autos altijd onderhands aan te schaffen. Ik heb meerdere autos ongezien gekocht en altijd prima. De risicos zijn redelijk in te perken. Met name voor 'goede' exemplaren moet je snel handelen en niet te veel rationaliseren. Maar goed, dat is mijn mening en we zien wel of het goed uitpakt met de 8.32. Wel heb ik een bevriende garagist in CH de auto laten bekijken en meteen weg laten trekken. Haal 'm later deze maand op nadat ik de export papieren geregeld heb.
De reden waarom ik snel gehandeld heb met dit exemplaar is de combinatie van volledige onderhoudshistorie aanwezig, 87dkm gelopen en onverprutst. Interieur (Tobacco bruin leder) is in perfecte staat en buitenzijde (blauw) is goed. Dit is overigens vaak de ervaring met CH autos. De 8.32 heeft eerste lak en geen schadehistorie. Zeker door stilstand moet het blok deels uitelkaar maar ben Maseratie Biturbos gewend en Integrales dus weet wat me te wachten (kan) staan. Is ook ingecalculeerd.
Voor de rest zijn remmen, banden etc vernieuwd dus dat scheelt. Auto loopt ook gewoon goed op alle 8 cylinders al ga ik niet rijden totdat ie onder handen is genomen. Heeft de genoemde Stefan een garage oid?
Ik zal binnenkort wat fotos plaatsten, maar eerst even genieten van het feit dat ik eindelijk eigenaar ben van een 8.32 en dan volgt de planning.
Groet
Ik wilde snel handelen voordat ie in handelaarscircuit zou belanden en op autoscout met teveel marge geadverteerd zou worden. Doorgaans probeer ik mijn autos altijd onderhands aan te schaffen. Ik heb meerdere autos ongezien gekocht en altijd prima. De risicos zijn redelijk in te perken. Met name voor 'goede' exemplaren moet je snel handelen en niet te veel rationaliseren. Maar goed, dat is mijn mening en we zien wel of het goed uitpakt met de 8.32. Wel heb ik een bevriende garagist in CH de auto laten bekijken en meteen weg laten trekken. Haal 'm later deze maand op nadat ik de export papieren geregeld heb.
De reden waarom ik snel gehandeld heb met dit exemplaar is de combinatie van volledige onderhoudshistorie aanwezig, 87dkm gelopen en onverprutst. Interieur (Tobacco bruin leder) is in perfecte staat en buitenzijde (blauw) is goed. Dit is overigens vaak de ervaring met CH autos. De 8.32 heeft eerste lak en geen schadehistorie. Zeker door stilstand moet het blok deels uitelkaar maar ben Maseratie Biturbos gewend en Integrales dus weet wat me te wachten (kan) staan. Is ook ingecalculeerd.
Voor de rest zijn remmen, banden etc vernieuwd dus dat scheelt. Auto loopt ook gewoon goed op alle 8 cylinders al ga ik niet rijden totdat ie onder handen is genomen. Heeft de genoemde Stefan een garage oid?
Ik zal binnenkort wat fotos plaatsten, maar eerst even genieten van het feit dat ik eindelijk eigenaar ben van een 8.32 en dan volgt de planning.
Groet
Re: Voorstellen + advies
Gefeliciteerd met deze aankoop! Een blauwe zie je niet vaak. Ik ben benieuwd naar de foto's.
Stefan is een kleine zelfstandige met veel kennis van zaken en "gouden handjes". Zoek zijn posts maar eens op hier: klik
Stefan is een kleine zelfstandige met veel kennis van zaken en "gouden handjes". Zoek zijn posts maar eens op hier: klik
Nu: Fiat Bravo T-jet 150 Emotion (2008)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Voorheen: 33 1.7 ie (1991) - 146 1.7 boxer 16v (1995) - Punto 75 SX (1996) - Marea 100 ELX SW (1999) - Punto 1.2 ELX (2001) - Punto 1.2 Dynamic (2004) - 147 1.9 JTD Distinctive (2006)
Re: Voorstellen + advies
Paar snelle kiekjes met telefoon. Rest volgt later een keer wanneer ik 'm opgehaald heb.
Re: Voorstellen + advies
Mooi! Gefeliciteerd! Ik had de mijne ook gekocht zonder er zelfs in gereden te hebben. No guts no glory! Succes ermee!
Lancia Thema 8.32, 1987, Ferrari: "Aerodynamics is for people that don't know how to build engines!"
Re: Voorstellen + advies
Goed bezig. Die had ik ook in het vizier. Die stond namelijk vorige week nog aangeboden op Ricardo.ch Hij was via deze veiling niet verkocht. Je mist overigens wel het afdek kapje boven de aircopomp
Re: Voorstellen + advies
Klopt. Buiten de veiling om met verkoper gehandeld. Geloof niet zo in die veilingen en hij stond er open voor. Was overigens een Italiaan, is wat makkelijker handelen dan een Zwitser. Waren meer handelaren met 'm bezig. Zal overigens wel meer missen dan een afdekklepje maar daar laat ik de auto niet voor staan. Basis is goed....denk ik, hoop ik.....Erwin123 schreef:Die stond namelijk vorige week nog aangeboden op Ricardo.ch Hij was via deze veiling niet verkocht. Je mist overigens wel het afdek kapje boven de aircopomp
Zoals Buoncuore zegt: no guts, no glory.